Expertbetyg
Fördelar
- Stabil konstruktion, snygg design
- Enkel att hantera, tydlig display
- Kan enkelt fällas ihop
Nackdelar
- Orkeslös motor
- Kass fjädringskomfort
- Återkommande kommunikationsproblem mellan app och mobiltelefon
Omdöme
Acer ES Series 5 ser initialt intressant ut. Snyggt designad, en smidig konstruktion samt med en intressant prisbild. Men köregenskaperna är allt annat än underhållande, motorn känns orkeslös och fjädringskomforten är under all kritik. Gör om, gör rätt!
För de flesta av oss är Acer mest kända för sina datorer och kringutrustning till dessa, men som allt fler tillverkare har de fått upp ögonen för den lukrativa produktkategorin elsparkcyklar.
Fler välkända och pålitliga producenter driver utvecklingen framåt, något som i slutändan gynnar oss konsumenter, så visst är Acers nya modeller ett välkommet tillskott i ett redan stekhett segment.
Acer erbjuder totalt tre modeller varav ES Series 5 är mest avancerade och påkostade av dessa, med en motor på 36 V/350 W och ett batteri som utlovar en räckvidd på upp till 65 kilometer. Att den därutöver inte kostar skjortan gör den än mer intressant.

Andreas Bergsman
Monteringen är snabbt avklarad. Styret skruvas på plats med fyra skruvar varpå fordonet är redo att börja användas. Den tillhörande appen är överskådlig, enkel och erbjuder ett fåtal funktioner: slå på lyset, aktivera farthållaren samt aktivera stöldskyddet genom att låsa framhjulet elektroniskt. Här presenteras även återstående batterikraft liksom aktuell och total körsträcka. Den har dessvärre en förmåga att i tid och otid brista i kommunikationen och varje gång du vill återupprätta kontakten måste du välja om enheten i menyn.
Smidig och lätthanterlig konstruktion
Sett till konstruktion och kvalitetskänsla upplever jag ES Series 5 som väl hopskruvad och stabil. Fordonet väger 18,5 kilo och styret fälls enkelt ner för enklare transport samt smidigare förvaring. Ståplattan är lagom bred och jag hittar snabbt en bekväm körposition. På styrets högra sida finns gasreglaget, på den vänstra blinkers samt knappen för att välja hastighetsläge, som är tre till antalet: max 6-, 10- samt 20 km/h.

Andreas Bergsman

Smidigt placerade blinkers
.Andreas Bergsman
Displayen i mitten är tydlig och lagom ljusstark för att prestera även i skarpt dagsljus. Här serveras information om aktuell hastighet, valt körläge samt återstående kräm i batteriet. På andra marknader är maxhastigheten 25 km/h, men här har Acer valt att begränsa den för att elsparkcykeln ska vara laglig att framföra på allmän väg i Sverige – vilket den ändå inte är eftersom motorn har en högre kontinuerlig märkeffekt än 250 watt.
Allt annat än bekväm eller underhållande att köra
Nåväl, en starkare motor innebär vanligtvis snabbare acceleration samt ett kraftfullare vridmoment, något inte minst vi som väger över 70 kilo uppskattar i uppförsbackar. Men Acer ES Series 5 fallerar på båda dessa områden. Den känns hopplöst seg i starten, från stillastående upp till maxhastighet känns som en evighet och vid minsta stigning tappar den orken omedelbart. Alltså på riktigt, redan vid ett par graders motlut sjunker hastigheten till runt 15 km/h, vid något brantare backar ger den upp helt.

Motorn är hopplöst orkeslös och tappar kraft vid minsta uppförslutning.
Andreas Bergsman
Och det tar inte slut där, den bakre fjädringen är undermålig och kombinationen med solida polyuretandäck fungerar förvisso på jämn och slät asfalt, men i övrigt så förmedlas minsta ojämnhet i underlaget obevekligt rakt upp i styret och ståplattan. Även bromsarna lämnar en del att önska, elektronisk frambroms och bakre skivbroms ser bra ut på pappret, men för att undvika en lång bromssträcka måste du här trycka till orimligt hårt i reglaget för att få stopp på ekipaget.
Specifikationer
Modell: ES Series 5
Testad: September 2023
Tillbverkare: Acer
Motor: 350 W
Batteri: 15 000 mAh
Däck fram/bak: Polyuretan,10 tum
Räckvidd fulladdad: Upp till 65 km
Maxhastighet: 20 km/h
Klättringsvinkel: Uppgift saknas
Stötdämpare/fjädring fram/bak: Bakre fjädring
Bromsar: Elektronisk frambroms, skivbroms bak
Laddningstid: 8 timmar
Belysning: Fram och bak
Hopfällbar: Ja
Vikt: 18,5 kg
Maxvikt förare: 100 kg
Lägst pris: 6 990 hos Proshop