Dagens moderna bilar är fulla av tekniska finesser – och förstås kameror, mikrofoner och sensorer som möjliggör dessa. Något annat teknikutvecklingen har bidragit till är insamling och bearbetning av stora mängder data, något som fått Mozilla Foundation att ta en närmare titt på hur den hanteras. Och det är dyster läsning för integritetsmedvetna, ska det snart visa sig.
I ett omtalat blogginlägg från förra veckan går Mozilla Foundation till hårt angrepp mot de moderna bilarna och kallar dem för “dataslukare”. Man har gått igenom 25 biltillverkares integritetsarbete och upptäckt att 84 procent av dem säger sig kunna dela din data med tillhandahållare av tjänster och andra tredjepartsaktörer. 76 procent – eller 19 av biltillverkarna – anger att de kan sälja fordonsägarens personliga data vidare.
Franska Renault med rumänska dotterbolaget Dacia är de enda som uttalat ger sina fordonsägare kontroll över den egna datan och möjligheten till radering, enligt Mozillas undersökning. Sämst på integritetsfronten, enligt Mozillas kategorisering, var Tesla. Därefter kommer Nissan som anklagas för “obehaglig” datainsamling – bland annat rörande sexuell aktivitet i fordonet. Sex biltillverkare säger sig kunna samla in genetisk information om föraren. Genomgången fann inga bevis för tillräcklig kryptering av den data som samlades in och bearbetades.
Samtycke är ett populärt ord i datasammanhang, särskilt med nya regelverk som GDPR på plats. På den här punkten anser Mozilla att biltillverkarna är alldeles för otydliga om när en användare ger sitt samtycke till datainsamlingen och menar att samtycket är en “illusion”, invirat i långa användaravtal och kopplat till funktionalitet som påverkar fordonets användbarhet om det inte ges.
Mozilla Foundation har lagt drygt 600 timmar på att granska biltillverkarnas integritetsarbete. Den fullständiga rapporten, som du hittar här, är både intressant och ögonöppnande läsning som definitivt öppnar upp för vidare debatt kring en ofta förbisedd produktkategori när det kommer till integritetsfrågor.