Klarnas återkommande undersökning Shopping Pulse visar att mobiler nu används i större utsträckning än datorer för e-handel. Globalt sett är andelarna 47 mot 42 procent (mobil vs dator), medan det i Sverige är ännu större avstånd med 51 mot 40 procent.
Skiftet inträffade mellan 2023 års första och andra kvartal, men trenden har accelererat under flera års tid. Klarna noterar att datorn stod för 60 procent av e-handeln så sent som 2021.
– Det är naturligt att detta skifte sker. Sedan 2021 har vi sett en tydlig trend där preferensen för mobilen ökat på bekostnad av datorn. Våra smartphones blir kraftfullare hela tiden samtidigt som tillgången på mobiloptimerade nätbutiker och appar som erbjuder en smidig och sömlös shoppingupplevelse ökar, säger Karin Haglund, konsumentbeteendexpert på Klarna.
Den främsta “inkörsporten” till e-handel är sökmotorer som Google. Här startar 47 procent av inköpen, medan 42 procent inleds direkt i en nätbutik och 35 procent i fysisk butik.
Klarna Shopping Pulse är baserad på svar från över 19 000 konsumenter, samt företagets egen data från 500 000 webbutiker globalt.