Reuters har publicerat ett stort grävande reportage om hur elbilstillverkaren Tesla systematiskt röjt undan klagomål om räckvidden på batterierna i deras bilar. Enligt Reuters källor inrättade företaget i fjol ett team i Nevada med den specifika uppgiften att göra sig av med serviceärenden angående räckvidd. Målet ska ha varit att minska belastningen på Teslas servicecentrum i USA, som ska ha haft väntetider på upp till en månad. Tesla ska i sin app även ha plockat bort möjligheten att boka serviceärenden angående just räckvidd.
Nevada-teamet ska först ha ringt kunder efter att ha utfört fjärrdiagnostik på deras bilar, men missade kunden det första samtalet avbokades deras serviceärende. Svarade kunden skulle teamet avsluta ärendet på mindre än fem minuter, de skulle säga att räckvidden bara var en uppskattning och ge kunden tips på hur hen kunde ändra sina körvanor för att få ut mer ur batteriet. En av Reuters källor nämner också att om fjärrdiagnostiken visade på något annat fel än bilens räckvidd så skulle det hemlighållas från kunden och ärendet skulle avslutas.
Teamet ska enligt källorna ha firat varje avbokat ärende, bland annat genom att slå på en xylofon på kontoret. Teamet förväntades avsluta 750 ärenden i veckan. En av källorna hävdar också att chefer i ett försök att snabbare avsluta ärenden ska ha uppmanat teamet att sluta utföra fjärrdiagnostik på bilar från kunder som anmält problem med räckvidden, tusentals kunder ska fått höra att det inte funnits något fel på deras bil utan att någon diagnostik genomförts säger källan.
Enligt experter som Reuters varit i kontakt med kan många av serviceärendena angående Teslors räckvidd ha att göra med att företaget är väldigt aggressivt i sin marknadsföring vad gäller just räckvidd. Istället för att använda amerikanska myndigheters standardiserade formel för att räkna ut räckvidden utför Tesla istället egna tester, något tillverkare endast gör för att få mer gynnsamma siffror enligt Gregory Pannone, en av experterna Reuters var i kontakt med.
Algoritmerna Tesla använder för att räkna ut räckvidden ska tidigare ha ignorerat temperaturförhållanden. Sydkoreanska myndigheter kom fram till att kallare väder kan minska räckvidden med över 50 procent, något som ledde till böter för Tesla i Sydkorea, då räckvidden som annonserades på Teslas sydkoreanska hemsida inte nämnt det. Efter en uppdatering tidigare i år ska Teslor nu ge exaktare räckvidd i kallt väder.
Läckor till den tyska tidningen Handelsblatt tidigare i år avslöjade många andra klagomål angående Teslor, det gällde då tusentals fall av ofrivilligt accelererande och diverse problem med bromsar.
Nevada-teamet ska enligt uppgifter till Reuters inte längre arbeta med serviceärenden angående Teslors räckvidd.