Expertbetyg
Fördelar
- Vridstark motor
- Fjädringskomforten
- Räckvidd
Nackdelar
- Väger en del
- Platskrävande vid förvaring
- Något ljussvag display
Omdöme
Navee S65 är utan tvekan en av de komfortablaste elsparkcyklarna vi hittills testat, fjädringen är helt enkelt makalöst bra. Motorn är urstark och accelerationen är brutal. Räckvidden på upp till 65 kilometer är ett stort plus, på minuskontot hamnar vikt och att den kräver en hel del plats vid förvaring.
Pris vid testtillfället
$1,099
Navee fortsätter gödsla marknaden med modeller och senast ut är nya S65, en riktigt fet elsparkcykel som onekligen drar till sig blickar. Och precis som övriga modeller vi testat från Navee krävs ingen omfattande montering av olika delar innan den är redo att rida – skruva fast styret, fäll upp styrstången och ladda batteriet är i stort sett de enda fysiska aktiviteterna som krävs.

Andreas Bergsman
Innan installationen är helt komplett behöver du även parkoppla den med Xiaomis Mi Home-app, där en instruktionsfilm är obligatorisk att ögna igenom innan du är registrerad och klar. Appen i sig är riktigt trevlig och används bland annat för att låsa elsparken, ställa in hur kraftfull bromskraftregenerering ska vara samt se elsparkcykels, inklusive batteriets, status.
Det ska sägas direkt, Navee S65 är en rejäl pjäs med en matchvikt på 23,5 kilo och trots att den smidiga vikningsmekanismen är den skrymmande och knappast något du bär runt på några längre sträckor.

Navee
Vid sidan av att den är otymplig innebär elsparkcykelns tilltagna storlek i övrigt bara fördelar. Ståplattan är väl tilltagen och mäter hela 18 centimeter i bredd med en silikonplatta med anti glid-funktion på ovansida. Det är med andra ord inga problem att stå med fötterna ihop om man nu föredrar det. Styrstången dessvärre inte justerbar i höjd, undertecknad (180 centimeter lång) har perfekt körposition, men är du riktigt kort i rocken kan det bli något av en utmaning att färdas bekvämt.

Andreas Bergsman
Mitt på styret finns en LED-skärm med vilken du får en snabb överblick över din hastighet, körsträcka, körläge och aktuell batterinivå. Sett till användarvänlighet är systemet enkelt att hantera då det enbart finns en funktionskapp att leka med. Håll in för att starta eller stänga av maskinen, ett tryck för att slå på eller av på lampan samt två snabba tryck för att bläddra mellan olika körlägen, som utöver gångläget (i vilket fram- och bakljus tänds automatiskt) är tre till antalet; 10, 15 samt 20 km/h.

Navee S65 är förvisso vikbar men tar likväl upp en hel del plats
Andreas Bergsman
Navee S65 är utrustad med 10 tums slanglösa pneumatiska däck som ger bra grepp och som rullar riktigt tyst. Bromssystemet på just den här Nordic-versionen skiljer sig från EU-versionen, Fram är det samma (elektronisk ABS) men på bakhjulet är det här en trumbroms i stället för skivbroms, något som ska resultera i en ännu kortare bromssträcka.

Fjädingen är brutalt bra
Andreas Bergsman
Den bortslösa motorn har en effekt på 500 Watt och accelerationen upp till maxfarten på 20 km/h är brutal! Regelverket gällande elsparkcyklar i Sverige är som bekant i sammanhanget unikt och det är uppenbart att Navee S65 är konstruerad för att hantera betydligt högre farter än vad denna strypta Nordic-versionen erbjuder. Trots att jag väger runt 80 kilo klarar den starka motorn riktigt branta backar (upp till 25 % klättringslutning) utan några som helst problem.
Uppträdandet på vägen är suveränt, fjädersystemet på Navee S65 är något av det bästa jag stött på hittills och sväljer affektivt alla ojämnheter i underlaget. Inte ens lägre trottoarkanter är en utmaning värt namnet för ekipaget så sätter du komfort i främsta rummet är det här ett högintressant alternativ!
Specifikationer
Modell: Navee S65 (Nordic)
Testad: juli 2023
Mer info: Navee
Motor: 500 W
Batteri: 12 750 mAh
Däck fram/bak: slanglös pneumatiska, 10 tum
Räckvidd fulladdad: Upp till 65 km
Maxhastighet: 20 km/h
Klättringsvinkel: 25 %
Stötdämpare fram/bak: nej, dubbelt fjädringssystem
Bromsar: Elektronisk ABS + trumbroms bak
Laddningstid: Ej angiven
Belysning: Fram och bak
Hopfällbar: Ja
Dimensioner hopfälld: 1220 x 560 x 530 mm
Dimensioner öppen: 1220 x 560 x 1260 mm
Vikt: 23,5 kg
Maxvikt förare: 120 kg
Lägst pris: 9 990 via Prisjakt