Expertbetyg
Fördelar
- Räckvidden
- Köregenskaperna
- Kvalitetskänslan invändigt
- Snabb DC-laddning
Nackdelar
- Takhöjden i baksätet
Omdöme
En riktigt härlig halvkombi som trots, eller kanske tack vare att den bygger på en gammal traditionell design, bjuder på härlig körglädje. Samtidigt kommer du förvånansvärt långt på en laddning. Har du inte behov av att frakta långa passagerare i baksätet är den klockren, även om priset drar iväg en del när du plockar på självklara tillval.
Den här bilen är inte purfärsk men av någon anledning har det inte blivit tillfälle för oss att testa den förrän nu. Men bättre sent än aldrig. Det här är en riktigt intressant modell trots att den inte bygger på en ren elbils-plattform. Designen är sportig och fräsch även om den feta grillen säkert skrämmer bort en och annan traditionell BMW-entusiast. Jag tycker i alla fall att den är snygg, men jag har sett en del andra branchkollegor beklaga sig.

BMW
Invändigt känner du snabbt igen dig om du rattat en modern BMW. Materialvalen är påkostade, framstolarna fasta (med förlängbart lårstöd) och härligt skålade och skärmarna som inhyser MMI:t är skarpa med inbjudande tydlig och läcker grafik. Jag startar testveckan med fulladdat batteri med uppskattad räckvidd på strax över 40 mil enligt färddatorn. Men det skulle snart visa sig långt i underkant. Föregående förare måste ha kört skiten ut bilen helt enkelt.

Mikael Lindkvist
Det är inte mycket invändigt som skvallrar om att det är en elbil, så om du är ute efter en mer traditionell bil som inte skalat bort alla knappar och skapat en “lounge”, då är det här en bil för dig. Jag förväntar mig nästan att en vrålande V8:a ska vakna till liv när jag trycker på start-knappen, men icke. Istället lägger jag i Komfort-läget och ger mig ut, ljudlöst. Och det är en riktigt angenäm upplevelse att köra BMW i4.
Bekväm och kul att köra
Bilen är välisolerad och luftfjädringen bak (med automatisk nivåreglering) gör körning på motorväg väldigt bekväm. Men det är på kurviga 70-vägar utanför stan bilen verkligen briljerar. Det här är grejen med BMW, att du blir ett med bilen, och det gäller verkligen i i4. Styrningen, väghållningen, allt är gjort för att det ska vara kul att köra. Då är ändå inte Edrive40 prestandaversionen, du kan välja den fyrhjulsdrivna Edrive M50 med dubbla motorer om du vill ha riktig skjuts. Men modellen jag testar räcker långt! 0-100 km/h avverkas på 5,6 sekunder.

Mikael Lindkvist
Den här klassen heter Gran Coupé på BMW-språk, i folkmun en halvkombi. Den sluttande designen innebär dock att det blir lite trångt i baksätet. Långa personer kommer att ta i taket. Framtill är det dock rymligt och jag gillar BMW:s MMI skarpt. Du kan välja att använda det klassiska vredet för att navigera, men sedan tillverkaren anammade touchskärm (sent omsider) är det utan tvekan smidigast. Bilen stöder Android Auto och trådlös Carplay, men det är nästan lite synd att spegla din Iphone i den här BMW:n som har så grymt eget gränssnitt.
Moderna funktioner, men en del kostar extra
Bilen har givetvis moderna förarhjälpmedel och den adaptiva farthållaren är mjuk och pålitlig. Lane assist finns också men den är väldigt försiktig. Jag gillar att bilen inte drar aggressivt i ratten, men det känns knappt att i4:an hjälper till alls. Här finns massor av andra mer avancerade förarhjälpmedel varav en hel del ligger på tillvalslistan. Vad sägs om ett “Supercharged”-paket för 246 300 kronor? Även om grundpriset är förhållandevis bra så är det när du plockar på extrautrustning det drar iväg. Som vi är vana vid från BMW och andra tyska biltillverkare.

BMW
Hur var det då med räckvidden? Jag märker direkt att siffran som visar återstående räckvidd beter sig märkligt när jag kör en första tur på 18 mil. Den står nästan still. Den här bilen kommer riktigt långt på en laddning, strax över 50 mil sommartid om du kör försiktigt, vågar jag lova. Och det är riktigt imponerande! Jag var inställd på att bilen skulle ladda långsamt då den inte är purfärsk och bygger på en gammal traditionell kaross. Men även där blev jag förvånad. Den maxade ut på en 150 kW Ionitystation utan att blinka och det visar sig att den klarar upp till 205 kW DC-laddning. Inte klassledande, men riktigt bra.
Om du är ute efter en sportig elbil med biffig sedan-look, bra räckvidd, påkostad interiör och riktigt härlig komfort, då är det här bilen för dig.
Fakta BMW i4 Edrive40
Testad: Juni 2023
Tillverkare: BMW
Pris: Från 679 500 kr
Drivning: Bakhjulsdrift
Motor: Elmotor (340 hk)
Prestanda: 0-100 km/h på 5,6 sek
Toppfart: 190 km/h
Batteri: 81,1 kWh (netto)
Räckvidd: Upp till 590 km (WLTP)
Snabbladdning DC: 205 kW
Ombordladdare (AC): 11 kW
CO2-utsläpp: 0 gram
Fordonsskatt: 360 kr/år