Expertbetyg
Fördelar
- Innerutrymmen
- Låg förbrukning
- Hög utrustningsnivå
Nackdelar
- Bensinmotorn högvarvar emellanåt
- Förarsätet saknar bra stöd för låren
- Ingen trådlös laddning för mobiltelefon
Omdöme
Honda Jazz är fortsättningsvis en trevlig, bränslesnål fullhybrid med finfina innerutrymmen. Utrustningsnivån imponerar liksom ljudisoleringen. Ett intressant alternativ för dig som varken har möjlighet eller viljan att slå till på en elbil eller laddhybrid.
Honda Jazz är nu inne på sin fjärde generation och tre år efter lansering är det så dags för en mindre uppdatering. Vi snackar inte om någon kioskvältare, nyheterna både exteriört och interiört är blygsamma. På utsidan en mer markerad front, mörkare strålkastarglas och ny form på stötfångarna både fram och bak. På insidan har valmöjligheterna utökats vad gäller färg, material och finish.
Jag kör den helt nya, tillika toppversionen, av Honda Jazz eHEV: Advance Sport med specifika funktioner såsom manöverpaddel för regenerativ bromsning och retardation, flera körlägen (Eco, Sport och Normal), unika 16-tums lättmetallfälgar, svarta sidobackspeglar, takspoiler samt avgasrör med ändrör. Ett tuffare alternativ, helt enkelt, som förhoppningsvis kan locka fler spekulanter.

Andreas Bergsman
Även om intresset funnits ska jag ska villigt erkänna att jag aldrig har rattat en Jazz. Bilen har historiskt sålt bra i USA, Kina och på hemmaplan i Japan. Här hemma i Sverige är den däremot sällsynt. Förra året noterades blygsamma 239 nyregistreringar och jämför vi med konkurrenten med likvärdig hybridlösning, Toyota Yaris och 3 946 nyregistreringar, är det en ganska dyster framtid som målas upp.
Snyggare än på bild
Men skam den som ger sig, och jag blir positivt överraskad när jag möter upp Honda Jazz hos återförsäljaren i Enskede. Den är betydligt snyggare i verkligheten än på bild och innerutrymmena imponerar. Sikten från förarplatsen är, mycket tack vare den brant sluttande fronten samt de tvådelade a-stolparna, föredömligt bra. Stolarna får klart godkänt även om jag skulle uppskatta ett bättre tillika justerbart stöd för låren. Benutrymmet är, även i bredd, rymligt – vilket även gäller för passagerare i baksätet.

Andreas Bergsman

Andreas Bergsman
Och på tal om baksätet, eller ”Magic Seats”, som Honda benämner det, har hängt med sedan Jazz generation ett och innebär att inte bara ryggstöden går att fälla ned för att få ett någorlunda platt lastgolv – du kan fälla upp själva sittdynorna för att kunna lasta exempelvis en cykel eller andra högbyggen du inte vill transportera liggandes. Smart och användbart!
Kupén upplevs i övrigt som relativt modern och sett till utrusning finns det mesta du kan tänkas behöva såsom stöd för Android Auto och Apple Carplay (även trådlöst), rattvärme, en 9 tum stor infotainmentskärm med tillhörande navigationssystem. Det enda jag egentligen saknar är trådlös laddning av mobiltelefonen.

Andreas Bergsman
Det gäller även förarhjälpmedel där Jazz erbjuder hela spektret av funktioner: Autobroms med nattfunktion som även upptäcker fotgängare eller cyklister i mörker, där det inte finns, filbytesvarning, trafikskyltsigenkänning, ett riktigt bra lane assist som håller bilen i körfältets mitt, adaptiv farthållare samt döda vinkeln-varnare. Och – nog så viktigt – samtliga dessa system arbetar friktionsfritt och effektivt utan att störa dig som förare med alltför kraftiga ingripanden. Bra!
Snål fullhybrid
Honda Jazz är en så kallad fullhybrid vilket innebär att batteriet är självladdande och hämtar kraft från förbränningsmotorn och från regenerativ bromsning. Kombinationen av elmotorer och förbränningsmotor ger en snabbare acceleration från stillastående genom att använda den energi som finns lagrad i batteriet för att driva elmotorn och under hybriddrift. Vid normala körförhållanden används elmotorerna tillsammans med bensinmotorn för optimal prestanda. I högra farter är det i stort sett endast förbränningsmotorn som används samtidigt som batteriet laddas upp.

Trådlös Apple Carplay.
Andreas Bergsman
Hur är då Honda Jazz att köra? Likheterna med att köra en ren elbil finns där eftersom övergången från eldrift till hybridläge fungerar nästan sömlöst. Däremot, när batteriet är nästintill tomt eller när jag trycker ned plattan i mattan vid omkörningar varvar motorn upp rejält och solkar ner den annars nästintill ljudlösa gången. Fördelen med den här drivlinan är givetvis den låga förbrukningen. Under testveckan, vid blandad körning och utan att köra överdrivet ekonomiskt snittade jag på 0,42 liter vilket är väldigt bra och som säkert går att pressa ner ytterligare om du är lätt på foten och planerar din körning.
Inbjuder den till en mer aktiv körstil? Nej, knappast. Här är det ekonomi, komfort och ett flexibelt baksäte tillika smart lastutrymme som ligger i fokus.
Specifikationer
Modell: Jazz eHEV Advance Sport
Tillverkare: Honda
Testad: Juni 2023
Pris: Från 302 400 kronor
Kraftöverföring: Automatisk växellåda (CVT)
Motor: Bensinmotor, effekt 107 hk vid 6 000–6 400 r/min. Elmotorer 122 hk
Prestanda: 0–100 km/h på 9,6 sek
Toppfart: 175 km/h
Bränsleförbrukning (WLTP): blandad körning 0,47 l/mil
Fordonsskatt: 3 677 kr/år