2023-08-31: Artikeln uppdaterad med test av Defa Power.
Om du har möjlighet att installera en laddbox hemma underlättar det elbilsägandet betydligt. Att alltid ha bilen fulladdad när du ska ge dig iväg är en stor fördel. En annan är att det blir billigare att ladda hemma än via en laddare på stan. Men vad ska du då tänka på när du väljer box?
Hemma laddar du med en AC-laddare som vanligtvis marknadsförs med hur mycket effekt de klarar av att leverera. Från 11 till 22 kW och ibland ännu högre. Dessa siffror är dock missvisande. Dels måste din bil klara av att ta emot samma höga effekt, vilket inte alltid är fallet, särskilt när det gäller laddhybrider (den så kallade ombordladdaren), dels eftersom din elcentral och ditt kablage hemma är begränsat. Det handlar om enkel matematik – i två led.

Huvudsäkringarna sätter gränsen
Om vi börjar med ditt elskåp och dina huvudsäkringar. Har du 3 x 16A in är maximal effekt du kan ta ut (hela fastigheten) 3 x 16 x 230 = 11 kW. Om du laddar elbilen på full fart med 11 kW måste du med andra ord ha allting annat avstängt för att inte blåsa en huvudsäkring. Med 3 x 20A (nästa steg i elcentralen, som också kostar mer i ditt elabonnemang) ger dig 3 x 20 x 230, dvs 13,8 kW till hela fastigheten. Som du förstår är det knappast någon som kommer i närheten av att kunna nyttja 22 kW till elbilen hemma. Även om du har 25 A in (typ det högsta de flesta väljer i en normalvilla).
Läs även: Test av elbilar
För att åtgärda utmaningen med att blåsa säkringar medan du laddar (till exempel om du vill köra varmvattenberedaren och kanske ugnen samtidigt) används lastbalanserare för att prioritera ned matningen till laddboxen när det behövs. En del boxar stöder trådlös lastbalensering, andra kräver en separat kabel för detta.
Den andra biten handlar om kabeldragningen fram till boxen. Även om du har 25A eller mer i elskåpet till huset, kan det vara för klena kablar framdragna där du vill sätta upp laddboxen. Ibland är det görbart att dra nya kablar, ibland är det ett på tok för stort projekt, beroende på hur du bor. Summa sumarum är 11 kW vad du realistiskt sett bör förvänta dig att få ut som max från en AC-box hemma. Därför spelar det mindre roll om du köper en som lovar mer än så.

I skrivande stund får du göra avdrag för både installationsjobbet och hårdvaran när du skaffar laddbox för hemmet. Avdraget “Grön Teknik” innebär att du slipper halva kostnaden när du anlitar en behörig installatör. Du kan inte köpa en box på stan, utan behöver anlita en firma för både hårdvara och arbete, för att kunna dra nytta av avdraget. Priserna angivna i testet är efter avdrag för boxarna och inkluderar “standardinstallation”. Som med alla hantverksjobb bör du dock begära in en offert utifrån just dina förutsättningar. Arbetet kan bli dyrare, om det exempelvis blir långa kabeldragningar, håltagning i betongvägg med mera.
Så testade vi
Vi kontaktade de största laddboxtillverkarna, direkt eller genom återförsäljarkontakter. Därefter installerades boxarna av M3s behörige installatör Niclas Hallin i olika fastigheter.
I bedömningen av boxarna har vi tittat på kvaliteten på hårdvaran, vad som ingår i boxen och installationen (lastbalanserare), funktioner och användarvänlighet. Men också design, då det inte bara handlar om det rent estetiska utan att alla kanske inte har plats för en stor och klumpig låda bredvid garageporten. En annan viktig aspekt har varit hur enkla/svåra boxarna har varit att installera, då detta även påverkar installationstiden (och därmed kostnaden).
Vi kommer löpande att uppdatera den här artikeln när vi får in nya boxar för test.
Charge Amps Aura: Maxad dubbelbox för två bilar

Fördelar
- Snygg
- Dubbla uttag
- Bra app
- Förberedd för V2G
Nackdelar
- Stor och tung
- Dyrare än två separata boxar
- 4g endast tillval
Charge Amps dubbelbox har skrytfaktor, men om du har två elbilar hemma är den absolut intressant. Även om du inte kommer i närheten av effekten den skryter med är det framför allt snyggare än två separata boxar.
Betyg: 4 av 5
Tillverkare: Charge Amps
Testad: Juni 2022
Maxström och laddningseffekt: 2x22kW vid 63 A/3-fas (TN-nät)
Uppkoppling: Wifi, ethernet, 4g (tillval)
Lastbalanserare: Ingår ej (inbyggd mellan uttagen ingår), stöder trådlös lastbalansering
Skyddsklass: IP55
Lägst pris: 14 950 kronor hos Elbilsvaruhuset.se (efter avdrag)
Charge Amps Halo: Snygg laddbox med smidig laddning

Fördelar
- Användarvänlig app
- Extra 230-voltsuttag på boxen
- Snygg och robust
- IP66-klassad
Nackdelar
- Ej 4g-uppkoppling
- Svåråtkomligt 230-voltsuttag (när kabeln är upprullad)
Charge Amps Halo 11 kW är en snygg och modern laddbox för dig som vill ha fast kabel på boxen. Vi gillar designen och funktionerna, som gör den något dyrare än de norska modellerna, men som också har en del andra funktioner.
Betyg: 4,5 av 5
Tillverkare: Charge Amps
Maxström och laddningseffekt: 11kW vid 16 A/3-fas (TN-nät)
Uppkoppling: Wifi, bluetooth (för konfigurering)
Rfid-läsare: Ja
Lastbalanserare: Ingår ej men stöder trådad och trådlös lastbalansering
Skyddsklass: IP66
Lägst pris: 7 585 kronor hos Laddboxbolaget (efter avdrag)
Ctek Chargestorm Connected 2: Robust och klumpig laddbox

Fördelar
- Robust
- Bra app
Nackdelar
- Trådlös uppkoppling är inte standard
- Formatet
Ctek Chargestorm Connected 2 är en rejäl laddbox för dig som vill kunna ladda elbilen snabbt och stabilt hemma. Boxen är uppkopplad (dock ej trådlöst som standard) och vi gillar den tillhörande appen. Men den är väl stor för en snygg installation vid garaget till villan, jämfört med de nya smidigare alternativen.
Betyg: 3 av 5
Tillverkare:C-tek E-mobility
Maxström och laddningseffekt: 11kW vid 16 A/3-fas (TN-nät)
Uppkoppling: Ethernet, 4g som tillval
Rfid-läsare: Ja (tillval)
Lastbalanserare: Ingår ej
Skyddsklass: IP54
Lägst pris: 10 195 kronor hos Laddboxbolaget.se (efter avdrag)
Ctek Njord: Smart portabel laddbox för dig med koll på effekten

Fördelar
- Portabel och lättanvänd
- Inbyggd jordfelsbrytare (typ A) med dc-skydd
- Bra app
Nackdelar
- Saknar stöd för lastbalansering
- Lite klumpig med den integrerade kabeln
Ctek Njord är en smart lösning för dig som har behov av att nyttja boxen på flera olika ställen. Jag gillar funktionerna i appen och boxen levererar som den ska, men avsaknaden av stöd för lastbalansering gör att du måste hålla stenkoll på effekten när du kopplar in den så att du inte bränner säkringar.
Betyg: 3 av 5
Testad: April 2023
Tillverkare:C-tek E-mobility
Maxström och laddningseffekt: 11kW vid 16 A/3-fas
Uppkoppling: Wifi, bluetooth
Rfid-läsare: Nej
Lastbalanserare: Saknar stöd
Skyddsklass: IP65
Lägst pris: 5 490 kronor hos Laddboxbolaget (efter avdrag)
Defa Power: Smart och prisvärd laddbox för elbilen

Fördelar
- Förberedd för solceller
- Snygg och smidig
- Bra app
- Trådlös lastbalansering
Nackdelar
- Klent med installationsmaterial i boxen
- Ingen hållare för kontakten till laddkabeln
En väldigt lättinstallerad och modern laddbox som är enkel att administrera i den tillhörande appen. Rekommenderas!
Betyg: 4,5 av 5
Testad: Augusti 2023
Tillverkare: Defa
Maxström och laddningseffekt: 22 kW vid 32 A/3-fas (tillval från 11 kW standard)
Uppkoppling: Wifi, bluetooth (för konfigurering)
Rfid-läsare: Ja (tillval)
Lastbalanserare: Ingår ej men stöder trådlös lastbalansering
Skyddsklass: IP55
Pris: Från 7 890 kronor med standardinstallation hos Laddboxbolaget
Wallbox Copper SB: Enkel och diskret laddbox med smidig app

Fördelar
- Snygg och lättinstallerad
- Rfid-kort ingår
- Bra app
Nackdelar
- Stöder ej trådlös lastbalansering
- 4G-uppkoppling kostar extra
- Förhållandevis dyr
En snygg och hyfsat smidig laddbox med lättanvänd app. Då den inte stöder trådlös lastbalansering och inte har 4G-uppkoppling som standard tycker vi dock att priset är i överkant.
Betyg: 3,5 av 5
Tillverkare: Wallbox
Maxström och laddningseffekt: 22kW vid 32 A/3-fas (TN-nät)
Uppkoppling: Wifi, bluetooth (för konfigurering), 3G/4G som tillval
Rfid-läsare: Ja (ett kort ingår)
Lastbalanserare: Ingår ej, stöder ej trådlös lastbalansering
Skyddsklass: IP54
Pris: 8 750 kronor hos Elbilsvaruhuset.se (efter avdrag)
Wallbox Pulsar Max: Modern laddbox med framtiden för sig

Fördelar
- Eco Smart-läget
- Snygg och gedigen
- Bra app
Nackdelar
- Ingen trådlös lastbalansering (än)
- Lite märklig kontakthållare
En snygg och rejäl laddbox som gör jobbet galant, och som dessutom bjuder på en unik ny funktion för dig med solceller på taket. Installationen är smidig vilket bäddar för låg kostnad samtidigt som boxen i sig inte är dyrare än andra motsvarande modeller. Riktigt bra säger vi, och när trådlös lastbalansering är på plats blir det ännu bättre!
Betyg: 4 av 5
Testad: Maj 2023
Tillverkare: Wallbox
Maxström och laddningseffekt: 22kW vid 32 A/3-fas (TN-nät)
Uppkoppling: Wifi, bluetooth
Rfid-läsare: Nej
Lastbalanserare: Ingår ej, stöder ej trådlös lastbalansering i dagsläget
Skyddsklass: IP55
Pris: 8 290 kronor med standardinstallation hos Laddboxbolaget (med Grön Teknik-avdrag)
Zaptec Go – liten laddbox som levererar

Fördelar
- Liten och diskret
- Finns i flera olika färger
- Eco Mode
- 4G (med fri uppkoppling)
Nackdelar
- Avancerade inställningar görs bara vid boxen
- Plastig
En riktigt liten och smidig laddbox med viktiga fördelar som fri 4g-uppkoppling, stöd för trådlös lastbalansering och en lättanvänd app som låter dig hålla koll på laddningen hemma. Vi uppskattar också att den går att köpa i flera olika färger. Rekommenderas.
Betyg: 4 av 5
Testad: Juni 2022
Tillverkare: Zaptec
Maxström och laddningseffekt: 22kW vid 32 A/3-fas (TN-nät)
Uppkoppling: Wifi, 4G (fri), bluetooth (för konfigurering)
Rfid-läsare: Ja (tillbehör, 5-pack kostar 500 kr)
Lastbalanserare: Ingår ej, stöder trådlös lastbalansering
Skyddsklass: IP54
Pris: 6 475 kronor hos Elbilsvaruhuset (efter avdrag)