Läs även: Test av laddhybrider – hetaste modellerna
2023-05-04: Artikeln uppdaterad med test av Nio EL7, Tesla Model S Plaid och Hyundai Ioniq 6.
Om du är inne på att köpa elbil är du inte ensam. Laddhybrider i all ära, det är först när du går all in och satsar på en ren elbil som konceptet kommer till sin fulla rätt. I den här artikeln samlar vi alla tester av de senaste elbilarna i det vi kallar mellanklass-segmentet. Det vill säga familjebilar som du kan privatleasa för omkring 5 000 kronor per månad och som inte sticker ut med extrema egenskaper. Kort och gott den typen av elbilar som är populärast idag.
Testade elbilar
- Audi Q4 50 e-tron Quattro
- Hyundai Ioniq 5
- Hyundai Ioniq 6 (NY)
- Ford Mustang Mach-E GT
- Kia EV6 AWD
- Kia Niro EV
- Mercedes EQA 250
- MG4 Electric
- MG5 Electric
- Nio EL7 (NY)
- Nissan Ariya
- Polestar 2
- Renault Megane Electric
- Skoda Enyaq Coupé RS iV
- Toyota bZ4X
- Tesla Model 3 RWD
- Tesla Model S Plaid (NY)
- Tesla Model Y Performance
- Tesla Model X Plaid
- Volkswagen ID.4
- Volkswagen ID.5
- Volvo C40 Recharge
- Äldre testade modeller
Det här ska du tänka på
När du köper (eller leasar vilket blir allt vanligare) en elbil är det lite andra saker att kolla upp och ta hänsyn till än när du köper en traditionell bensinare/dieselbil. Liksom på den tiden gäller det exempelvis att ta angiven räckvidd med en nypa salt. Står det att bilen klarar 40 mil på en laddning enligt WLTP-cykeln, ja då betyder inte det att du kan köra 40 mil i praktiken. Framför allt inte en vinterdag om du vill ha värmen på i kupén, vilket ju kan vara trevligt. Dessutom bör du inte alltid ladda batteriet till 100 procent om du vill maximera livslängden.
En annan sak som är viktig att kolla upp är hur snabbt du kan ladda elbilen, både i en vanlig AC-laddbox hemma (så kallad destinationsladdare), och via snabbladdning på stan (DC). Här har det hänt en hel del på sistone. Om du är ute på långresa är det stor skillnad om din bil maxar ut på 100 kW eller 150 kW. Kanske inte under första laddstoppet när du kökar lunch, men garanterat efter ett tag.
Batterierna i elbilen tar en del plats i anspråk, och det påverkar bilens vikt en hel del. Det är vanligt att bagageutrymmet är betydligt mindre än en motsvarande modell med förbränningsmotor, och ofta påverkas även utrymmet i baksätet. Sedan beror det på om bilen baseras på en ren elbilsplattform, eller om man tagit en bil designad för förbränningsmotor och sedan gjort den till en elbil. Men det är ingen slump att de flesta elbilar på marknaden är av mindre modell.
Ytterligare sak som kan vara bra att tänka på är att elbilar ofta inte får dra lika tungt som en vanlig bil. Det är bra att veta om du hade tänkt kunna köra med släpvagnen till sommarstället, eller kanske vill kunna dra den där lilla husvagnen som står hemma. I de flesta fall är det bara att glömma.
En sak är säker, i stort sett alla tillverkare erbjuder moderna elbilar och vi konstaterar att det skett en rejäl mognad i tekniken och att räckvidd och laddtider förbättrats avsevärt sedan vi testade de första elbilarna.
Audi Q4 50 e-tron Quattro: Lyxig och komfortabel el-SUV
Komfortabel, lättkörd och vansinnigt vacker.

Omdöme
Positivt
- Komfortabel och rymlig
- Underhållande köregenskaper
- MMI:t och konstant uppkoppling
Negativt
- Fullt utustat drar priset iväg
- Överkänsliga reglage på ratten
Tillverkare:Audi
Testad: Januari 2022
Räckvidd (WLTP): 480 km
Toppfart: 180 km/h
Pris: Från 687 800
Läs hela testet av Audi Q4 50 e-tron Quattro
Hyundai Ioniq 5: Modern elbil i djärv design
Nya Ioniq 5 från Hyundai sticker ut med djärv design samtidigt som den bjuder på flera unika funktioner.

Omdöme
Positivt
- Snygg och modern
- Skön att köra med god komfort
- Snabbladdningen
- Möjligheten att plocka ut el (kräver speciell adapter)
Negativt
- Lite omständigt och plottrigt MMI
- Lane assisten
- Dörrhandtagen
Tillverkare:Hyundai
Testad: November 2021
Toppfart: 185 km/h
Snabbladdning: Ja (400V & 800 V)
Pris: Från 479 900 kr (58 kW)
Läs hela testet av Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 6: Sportig elbil för långresenären
Sportig elbil för långresenären med räckviddsångest – Ioniq 6 är en körglad och snygg Tesla 3-utmanare.

Omdöme
Positivt
- Sittkomfort och ljudnivå
- Räckvidd
- Laddningshastighet
- Köregenskaper
Negativt
- Lastutrymmet
- Varningssignalerna för aktuell hastighet med mera
Testad: Maj 2023
Modell: Ioniq 6 77,4 kWh RWD Advanced
Tillverkare: Hyundai
Motor: Elmotorer, 228 hästkrafter, 350 newtonmeter
Räckvidd (WLTP): 614 km(med 18 tumshjul)
Toppfart: 185 km/h
Pris: Från 659 900 kronor. (Instegspris för Standard Range Essential är 584 900 kr)
…
Läs hela testet av Hyundai Ioniq 6
Ford Mustang Mach-E GT: Brutal, snygg och bekväm
En bil med brutala prestanda och läcker färg.

Omdöme
Positivt
- Prestandan
- Bra komfort
- Snygg
- Tydligt MMI och mätarkluster
Negativt
- Hög förbrukning
- Laddkurvan (DC)
- Förhållandevis dyr
Tillverkare: Ford
Testad: Juni 2022
Toppfart: 200 km/h
Pris: Från 970 900 kronor
Läs hela testet av Ford Mustang Mach-E GT
Kia EV6 AWD: Härlig elbil med alla bitar på plats
Kias EV6 i fyrhjulsdrivet utförande gör det mesta rätt.

Omdöme
Positivt
- Härlig att köra
- Snabbladdad
- Praktisk och bekväm
- Moderna förarhjälpmedel
- Vehicle-to-load
Negativt
- Kvalitetskänslan i baksätet
- Bugg i appen
- Opraktiska dörrhandtag
Testad: Januari 2022
Tillverkare: Kia
Batteri: 77,4 kWh
Räckvidd(WLTP): 506 km
Toppfart: 185 km/h
Pris: Från 674 700 kr (före klimatbonus)
Läs hela testet av Kia EV6 AWD
Kia Niro EV: Uppdaterad el-favorit
Bra räckvidd för pengarna.

Omdöme
Positivt
- Rymlig och bekväm
- Bra räckvidd
- Mycket utrustning standard
Negativt
- Långsam DC-laddning
- Finns inte med fyrhjulsdrift
Testad: Februari 2023
Tillverkare: Kia
Batteri: 64,8 kW
Räckvidd (WLTP): 460 km
Toppfart: 167 km/h
Pris: Från 530 500 kronor
Läs hela testet av Kia Niro EV
Mercedes EQA 250: Eldriven crossover-suv
Mercedes har gett sig in i klassen eldrivna små suv:ar, och det med en modell som bjuder på välbekant lyxkänsla i framsätet.

Omdöme
Positivt
- Komforten
- Mmi:t och förarmiljön
- Drivlinan
Negativt
- Baksätet och bagageutrymmet
- Dyr med moderna tillval
Testad: November 2021
Tillverkare:Mercedes
Motor: Elmotor 190 hk, framhjulsdriven
Angiven räckvidd: 420 km (WLTP)
Toppfart: 160 km/h
Pris:Från 529 900 kronor hos Mercedes
Läs hela testet av Mercedes EQA 250
MG4: Snygg och modern men med allvarliga barnsjukdomar
Sticker ut med läcker design och på pappret verkar den klockren. Efter en vecka med den är vi dock inte särskilt övertygade.

Omdöme
Positivt
- Snygg
- Pigg och skön att köra
- Skärmen framför ratten
Negativt
- Laddproblem
- Segt MMI
- MG Pilot
Testad: November 2022
Tillverkare: MG
Motor: Elmotor, 150 kW
Räckvidd (WLTP): 435 km
Toppfart: 160 km/h
Pris: Från 414 990 kronor
Läs hela testet av MG4 Electric
MG5 Electric: Sveriges billigaste elkombi har allvarliga brister
MG5 Electric är den enda elbilen i kombiutförande idag. Är det här framtidens Svenssonkärra?

Omdöme
Positivt
- Stöd för Vehicle to load
- Relativt lågt pris
- Bra app
Negativt
- Komforten
- Långsam dc-laddning
- Ingen värmepump
- Klimatregleringen
Testad: Oktober 2022
Tillverkare: MG
Motor: PSM Motor 115 kW
Räckvidd: 380 km (WLTP)
Toppfart: 185 km/h
Pris: från 374 290 kronor (standard range)
Pris testbil: 429 990 kr (innan klimatbonus)
Läs hela testet av MG5 Electric
Nio EL7: Lyxig men dyr elsuv med nytänk
Är du ute efter en lyxig elsuv med möjligheten att byta batteri on-the-fly? Då kan det här vara bilen för dig, om prislappen inte är ett problem.

Omdöme
Positivt
- Power Swap
- Lyxig och påkostad
- Massor av smarta funktioner
- Bra räckvidd
Negativt
- Nomi, störande och förstår inte svenska än
- Långsam snabbladdning (DC)
- Dyr!
- Ingen frunk
Testad: Maj 2023
Tillverkare: Nio
Biltyp: Suv
Toppfart: 200 km/h
Pris: Från 849 000 kronor + 130 000 kr/240 000 kronor för batteriet (75kWh/100 kWh) om du inte leasar bilen med batterihyresavtal.
…
Läs hela testet av Nio EL7
Nissan Ariya: Så bra är den nya elsuven
Tolv år efter att Nissan Leaf äntrade scenen är det äntligen dags för tillverkarens andra eldrivna modell.

Omdöme
Positivt
- Snygg design – både exteriört och interiört
- Förarassistanssystem som håller högsta klass
- Komfortabel och rymlig
Negativt
- Menysystems gränssnitt
- Saknar frunk
Testad: Oktober 2022
Tillverkare: Nissan
Motor: Elmotor. Max effekt 160 kW/ 218 hk. Max vridmoment 300 Nm.
Räckvidd: 393 km (WLTP)
Toppfart: 160 km/h
Pris: 619 200 (Advance 578 200 kronor)
Läs hela testet av Nissan Ariya
Polestar 2: Härlig körkänsla – men räckvidden lämnar lite att önska
När temperaturen kryper nedåt påverkas räckvidden en hel del.

Omdöme
Positivt
- Designen, både in- och utvändigt.
- Härlig motor.
- Google Assistent samt integrerat Spotity
Negativt
- Räckvidden, framför allt i kyla.
- Stötig känsla.
- Inte det mest användarvänliga mmi:t.
- Fortfarande ingen app.
Testad: Mars 2021
Tillverkare: Polestar.
Angiven räckvidd: 470 km.
Toppfart: 205 km/h.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Pris: Från 659 000 kronor.
Renault Megane Electric: Prisvärd, snygg och smart
Renault Megane är en riktigt trevlig elbil med modernt gränssnitt och bra räckvidd.

Omdöme
Positivt
- Bra snabbladdning
- Bekväm och kul att köra
- Snygg och modern
- Prisvärd
Negativt
- Sikten bakåt
- Finns bara med tvåhjulsdrift
Testad: Mars 2023
Tillverkare: Renault
Räckvidd (WLTP): 470 km
Toppfart: 160 km/h
Drivning: Framhjulsdrift
Pris: Från 529 900 kronor (innan klimatbonus)
Läs hela testet av Renault Megane Electric
Skoda Enyaq Coupé RS iV – elbil med härliga linjer
RS-varianten av den populära elektriska och sportiga suven från Skoda.

Omdöme
Positivt
- Snygg, sportig design
- Komfortabel och rymlig
- MMI med tillhörande onlinetjänster
Negativt
- Priset
- Långsam snabbladdning (DC)
Testad: Februari 2023
Tillverkare: Skoda
Räckvidd (WLTP): 497 km
Toppfart: 180 km/h
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Pris: Från 699 000 kronor
Läs hela testet av Skoda Enyaq Coupé RS iV
Toyota bZ4X: Snygg och bekväm – men hur är det med räckvidden?
Den första riktiga elbilen är riktigt trevlig att köra och har gott om utrymme för både last och passagerare, men batterikapacitet och räckvidd ger oss visst huvudbry.

Omdöme
Positivt
- Underhållande köregenskaper
- Fyrhjulsdrift
- Snabbladdning upp till 150 kW
- Bra batterigaranti (10 år/100 000 mil)
Negativt
- Räckvidden
- Irriterande förarövervakningsfunktion
- Ljudisolering hjulhus
Testad: December 2022
Tillverkare: Toyota
Räckvidd (WLTP): 415 km
Toppfart: 160 km/h
Drivning: Fyrhjulsdriven
Pris: Från 610 900 kronor
Läs hela testet av Toyota BZ4X
Tesla Model 3 RWD: Snygg, sportig och prisvärd
Om du står i begrepp att köpa en Tesla är nya billigare RWD-versionen av Model 3 klart intressant.

Omdöme
Positivt
- Laddnätverket (och integreringen med navigatorn)
- Trådlösa uppdateringar
- Snygg och kul att köra
- Ljudanläggningen
Negativt
- Bakhjulsdrift vintertid kan ställa till det
- Konceptet med endast en mittenskärm
Testad: Maj 2022
Tillverkare: Tesla
Angiven räckvidd: 491 km (WLTP)
Toppfart: 225 km/h
Drivning: Bakhjulsdrift.
Pris: Från 604 990 kronor (innan klimatbonus)
Läs hela testet av Tesla Model 3 RWD
Tesla Model S Plaid: Snygg, brutal och bekväm
Tesla Model S rörde om bilmarknaden ordentligt när den kom, men hur står sig tillverkarens lyx-sedan idag?

Omdöme
Positivt
- Extrem prestanda
- Massor av smarta och underhållande funktioner
- MMI:t
- Laddnätverket
Negativt
- Prislappen
- Komforten hade kunnat vara bättre
Testad: Maj 2023
Tillverkare: Tesla
Motorer: 3 elmotorer, totalt 1020 hk
Angiven räckvidd (WLTP): 600 km
Toppfart: 322 km/h
Pris: Från 1 229 900+ kronor (standardversionen)
Pris testbil: 1 624 920 kronor (Plaid med Yoke-ratt mm)
…
Läs hela testet av Tesla Model S Plaid
Tesla Model Y Performance: Prestanda och räckvidd i en skön kombination
Är du ute efter en el-suv? Då har du säkert sneglat på Tesla Model Y. M3 har testat den nya prestandaversionen som bjuder på makalös körglädje.

Omdöme
Positivt
- Brutal prestanda
- Bra räckvidd
- Teslas laddnätverk
- Massor av smarta och unika funktioner
Negativt
- Aningen för avskalad i vår smak
- Lane assist-funktionen
Testad: Januari 2023
Batteri: 82 kWh (brutto), 75 kWh (netto)
Räckvidd (WLTP): 514 km
Prestanda: 0-100 km/h på 3,7 sek
Toppfart: 250 km/h
Fordonsskatt: 360 kr/år
Pris: Från 729 990 kronor (inkl dragkrok)
…
Läs hela testet av Tesla Model Y Performance
Tesla Model X Plaid: Härlig uppdaterad suv med brutal prestanda
Model X är tillbaka och det med besked. M3 har testat Plaid-versionen med brutal prestanda och märklig ratt.

Omdöme
Positivt
- Prestandan
- MMI:t och funktionerna
- 6-sitsig
Negativt
- Autopiloten vid dåliga vägar
- Dyr
- Yoke-ratten
Testad: Mars 2023
Prestanda: 0-100 km/h på 2,6 sek
Toppfart: 262 km/h
Pris: Från 1 587 990 kronor
…
Läs hela testet av Tesla Model X Plaid
Volkswagen ID.4: Bäddat för succe med nya eldrivna suv:en
Volkswagen följer upp succén med elbilen ID.3 med ID.4 som är bättre på alla punkter.

Omdöme
Positivt
- Räckvidden
- Smidig att köra
- Prisvärd
- Kvalitetskänslan och designen
Negativt
- Knapparna (både vid skärm och ratt)
- Dyr extrautrustning
- Endast 2-hjulsdrift i skrivande stund
Testad: Maj 2021
Tillverkare:Volkswagen
Elmotor: 204 hk, 310 Nm
Toppfart: 160 km/h
Räckvidd: 520 km (WLTP)
Pris: Från 514 900 kr (före klimatbonus)
Läs hela testet av Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.5: Komfortabel och rymlig elbil med få brister
Äntligen är coupéversionen av den omåttligt populära ID.4 här. Mycket är sig likt, men visst är den snyggare?

Omdöme
Positivt
- Rymlig och komfortabel
- Välutrustad med gott om förarhjälpmedel
- Snygg design
- Bra räckvidd
Negativt
- Ljudsystemet
- Gränsnittet i MMI:t
Testad: Juni 2022
Tillverkare:Volkswagen
Elmotor: Dubbla elmotorer på totalt 299 hk
Toppfart: 180 km/h
Räckvidd: 487 km (stadskörning 610 km)
Pris: Från 634 900 kronor
Läs hela testet av Volkswagen ID.5
Volvo C40 Recharge Twin – hög prestanda och bra komfort i omodern elbil
Ett riktigt kraftpaket som bjuder på härlig körglädje. Samtidigt känns bilen ändå gammal jämfört med konkurrenterna.

Omdöme
Positivt
- Köregenskaperna
- Google-integreringen
- Snygg!
Negativt
- Trångt baksäte
- Bara 130 kW snabbladdning
Testad: Augusti 2022
Tillverkare: Volvo
Motor: Dubbla elmotorer med sammalagt 480 hk
Toppfart: Uppgift saknas
Räckvidd: 444 km (WLTP)
Pris: Från 559 900 kronor
Läs hela testet av Volvo C40 Recharge