2023-09-20: Artikeln uppdaterad med tester av BMW i4 Edrive40, Nio ET5 och Nio ET7.
Om du är inne på att köpa elbil är du inte ensam. Laddhybrider i all ära, det är först när du går all in och satsar på en ren elbil som konceptet kommer till sin fulla rätt. I den här artikeln samlar vi alla tester av de senaste elbilarna i det vi kallar mellanklass-segmentet. Det vill säga familjebilar som du kan privatleasa för omkring 5 000 kronor per månad och som inte sticker ut med extrema egenskaper. Kort och gott den typen av elbilar som är populärast idag.
Det här ska du tänka på
När du köper (eller leasar vilket blir allt vanligare) en elbil är det lite andra saker att kolla upp och ta hänsyn till än när du köper en traditionell bensinare/dieselbil. Liksom på den tiden gäller det exempelvis att ta angiven räckvidd med en nypa salt. Står det att bilen klarar 40 mil på en laddning enligt WLTP-cykeln, ja då betyder inte det att du kan köra 40 mil i praktiken. Framför allt inte en vinterdag om du vill ha värmen på i kupén, vilket ju kan vara trevligt. Dessutom bör du inte alltid ladda batteriet till 100 procent om du vill maximera livslängden.
Läs även: Test av laddhybrider – hetaste modellerna
En annan sak som är viktig att kolla upp är hur snabbt du kan ladda elbilen, både i en vanlig AC-laddbox hemma (så kallad destinationsladdare), och via snabbladdning på stan (DC). Här har det hänt en hel del på sistone. Om du är ute på långresa är det stor skillnad om din bil maxar ut på 100 kW eller 150 kW. Kanske inte under första laddstoppet när du kökar lunch, men garanterat efter ett tag.
Batterierna i elbilen tar en del plats i anspråk, och det påverkar bilens vikt en hel del. Det är vanligt att bagageutrymmet är betydligt mindre än en motsvarande modell med förbränningsmotor, och ofta påverkas även utrymmet i baksätet. Sedan beror det på om bilen baseras på en ren elbilsplattform, eller om man tagit en bil designad för förbränningsmotor och sedan gjort den till en elbil. Men det är ingen slump att de flesta elbilar på marknaden är av mindre modell.
Ytterligare sak som kan vara bra att tänka på är att elbilar ofta inte får dra lika tungt som en vanlig bil. Det är bra att veta om du hade tänkt kunna köra med släpvagnen till sommarstället, eller kanske vill kunna dra den där lilla husvagnen som står hemma. I de flesta fall är det bara att glömma.
En sak är säker, i stort sett alla tillverkare erbjuder moderna elbilar och vi konstaterar att det skett en rejäl mognad i tekniken och att räckvidd och laddtider förbättrats avsevärt sedan vi testade de första elbilarna.
Audi Q4 50 e-tron Quattro: Lyxig och komfortabel el-SUV

Fördelar
- Komfortabel och rymlig
- Underhållande köregenskaper
- MMI:t och konstant uppkoppling
Nackdelar
- Fullt utustat drar priset iväg
- Överkänsliga reglage på ratten
Efter att ha tillbringat många mil bakom ratten i Audi Q4 50 e-tron quattro kan vi bara konstatera att det är en av de trevligaste upplevelserna på länge. Den går tyst och erbjuder en bekväm och underhållande körupplevelse oavsett underlag. En rymlig landvägskryssare av rang, som drar blickarna till sig och hade nu undertecknad bara haft möjlighet till laddning i anslutning till bostaden skulle orderblocket ha varit undertecknat för länge sedan.
Betyg: 4,5 av 5
Tillverkare:Audi
Testad: Januari 2022
Batterikapacitet: 82 kWh
Toppfart: 180 km/h
Prestanda: 0 -100 km/h på 6,2 sekunder
Räckvidd (WLTP): 480 km
Fordonsskatt: 360 kr/år
Pris: Från 687 800
BMW i4 Edrive40: Körglädje och räckvidd som imponerar

Fördelar
- Räckvidden
- Köregenskaperna
- Kvalitetskänslan invändigt
- Snabb DC-laddning
Nackdelar
- Takhöjden i baksätet
En riktigt härlig halvkombi som trots, eller kanske tack vare att den bygger på en gammal traditionell design, bjuder på härlig körglädje. Samtidigt kommer du förvånansvärt långt på en laddning. Har du inte behov av att frakta långa passagerare i baksätet är den klockren, även om priset drar iväg en del när du plockar på självklara tillval.
Betyg: 4,5 av 5
Testad: Juni 2023
Tillverkare: BMW
Prestanda: 0-100 km/h på 5,6 sek
Toppfart: 190 km/h
Räckvidd: Upp till 590 km (WLTP)
Fordonsskatt: 360 kr/år
Pris: Från 679 500 kr
Hyundai Ioniq 5: Modern elbil i djärv design

Fördelar
- Snygg och modern
- Skön att köra med god komfort
- Snabbladdningen
- Möjligheten att plocka ut el (kräver speciell adapter)
Nackdelar
- Lite omständigt och plottrigt MMI
- Lane assisten
- Dörrhandtagen
Ioniq 5 är en modern elbil som ger mersmak. Den är rymlig, smart och möjligheten att plocka ut el liksom snabbladdningen är riktigt bra funktioner du kommer att uppskatta. Det som sänker helhetsintrycket en aning är detaljer i MMI-hantering, och den i vårt tycke något för aggresiva lane assisten.
Betyg: 4,5 av 5
Tillverkare: Hyundai
Testad: November 2021
Räckvidd: 510 km (WLTP)
Toppfart: 185 km/h
Prestanda: 0-100 km/h på 7,4 sekunder
Fordonsskatt: 360 kr/år
Pris: Från 559 900 kr
Hyundai Ioniq 6: Sportig elbil för långresenären

Fördelar
- Sittkomfort och ljudnivå
- Räckvidd
- Laddningshastighet
- Köregenskaper
Nackdelar
- Lastutrymmet
- Varningssignalerna för aktuell hastighet med mera
Ioniq 6 har onekligen ett udda utseende som kommer att tilltala alla, men det är en bekväm och underhållande körmaskin som bygger vidare på framgångssagan Ioniq 5. Elbilar kostar överlag en rejäl slant, så även denna, men med tanke på bilens många fördelar: laddningshastighet, räckvidd och komfort, känns den ändå prisvärd. Ett givet alternativ till Tesla 3!
Betyg: 4 av 5
Testad: Maj 2023
Modell: Ioniq 6 77,4 kWh RWD Advanced
Tillverkare: Hyundai
Räckvidd (WLTP): 614 km(med 18 tumshjul)
Toppfart: 185 km/h
Fordonsskatt: 360 kr/år
Pris: Från 659 900 kronor. (Instegspris för Standard Range Essential är 584 900 kr)
Ford Mustang Mach-E GT: Brutal, snygg och bekväm

Fördelar
- Prestandan
- Bra komfort
- Snygg
- Tydligt MMI och mätarkluster
Nackdelar
- Hög förbrukning
- Laddkurvan (DC)
- Förhållandevis dyr
En riktigt läcker elbil som är kul att köra och som bjuder på en hel del bra funktioner utöver brutal motorprestanda. Den kostar betydligt mer än största konkurrenten, Teslas Model Y Performance, men den har samtidigt en del praktiska fördelar gentemot Tesla. Och den har en mustang på grillen…
Betyg: 4 av 5
Tillverkare: Ford
Testad: Juni 2022
Motor: Elmotorer på totalt 487 hk
Prestanda: 0-100 km/h på 3,7 sek
Toppfart: 200 km/h
Räckvidd (WLTP): 500 km
Fordonsskatt: 360 kr/år
Pris: Från 970 900 kronor
Kia EV6 AWD: Svårslagen elbil med alla bitar på plats

Fördelar
- Härlig att köra
- Snabbladdad
- Praktisk och bekväm
- Moderna förarhjälpmedel
- Vehicle-to-load
Nackdelar
- Kvalitetskänslan i baksätet
- Reglagen för ljud- och klimatanläggning
- Opraktiska dörrhandtag
Om du är ute efter en modern elbil med kapacitet att ta dig drygt 30 mil på en laddning i alla väder är det här en riktigt intressant bil. Den är modern, snygg och bekväm och den bygger på en riktigt bra plattform som möjliggör extremt snabb laddning och även att du kan plocka ut ström till andra prylar. Rekommenderas!
Betyg: 4,5 av 5
Testad: Januari 2022 + maj 2022
Tillverkare: Kia
Biltyp: Crossover-suv
Räckvidd(WLTP): 506 km
Drivning: AWD
Prestanda: 0-100 km/h på 5,2 sek
Toppfart: 185 km/h
Fodonsskatt: 360 kr/år
Pris: Från 674 900 kr (före klimatbonus)
Kia Niro EV: Uppdaterad el-favorit

Fördelar
- Rymlig och bekväm
- Bra räckvidd
- Mycket utrustning standard
Nackdelar
- Långsam DC-laddning
- Finns inte med fyrhjulsdrift
Nya Kia Niro EV är utan tvekan en genomtänkt och trevlig elbil där du får mycket utrustning och bra räckvidd för pengarna. Med långsam DC-laddning blir det dock inte speciellt kul att ge sig ut på längre resor och här tappar bilen mot flera konkurrenter.
Betyg: 4 av 5
Tillverkare: Kia
Testad: Maj 2023
Räckvidd (WLTP): 460 km
Prestanda: 0-100 km/h på 7,8 sek
Toppfart: 167 km/h
Fordonsskatt: 360 kr/år
Pris: Från 530 500 kronor (Action)
Mercedes EQA 250: Eldriven crossover-suv med fokus på förarlyx

Fördelar
- Komforten
- Mmi:t och förarmiljön
- Drivlinan
Nackdelar
- Baksätet och bagageutrymmet
- Dyr med moderna tillval
EQA 250 är riktigt trevlig att köra om du prioriterar komfort, moderna förarhjälpmedel och är beredd att betala för det – då är bilen absolut intressant. Men med tanke på priset och konkurrensen i segmentet hade vi förväntat oss mer.
Betyg: 3 av 5
Testad: November 2021
Tillverkare: Mercedes
Angiven räckvidd: 420 km (WLTP)
Prestanda: 0-100 km/h på 8,9 sek
Toppfart: 160 km/h
Fordonsskatt: 360 kr/år
Pris: Från 529 900 kronor hos Mercedes
MG4: Snygg och modern men med allvarliga barnsjukdomar

Fördelar
- Snygg
- Pigg och skön att köra
- Skärmen framför ratten
Nackdelar
- Laddproblem
- Segt MMI
- MG Pilot
Det är hade kunnat bli riktigt bra men efter drygt en vecka med nya MG4 Electric är vi återigen besvikna. Problem med laddningen, dåligt MMI och bristfälliga förarhjälpmedel sänker helhetsintrycket. Förhoppningsvis kan vi testa bilen igen när den fått nödvändiga uppgraderingar och revidera omdömet.
Betyg: 2,5 av 5
Tillverkare: MG
Testad: November 2022
Motor: Elmotor, 150 kW
Räckvidd (WLTP): 435 km
Prestanda: 0-100 km/h på 7,9 sek
Toppfart: 160 km/h
Pris: Från 414 990 kronor
MG5 Electric: Sveriges billigaste elkombi har allvarliga brister

Fördelar
- Stöd för Vehicle to load
- Relativt lågt pris
- Bra app
Nackdelar
- Komforten
- Långsam dc-laddning
- Ingen värmepump
- Klimatregleringen
Långsam DC-laddning och avsaknad av värmepump kan vi leva med i en “billig” elbil, men då MG5 dessutom har stora brister i komfort och MMI känner vi att det inte funkar. Utrymmesmässigt är den långt ifrån jämförbar med det du normalt förknippar med en kombi.
Betyg: 1,5 av 5
Testad: November 2022
Räckvidd: 380 km (WLTP)
Ombordladdare AC: 11 kW
DC-laddning: Max 87 kW
Prestanda: 0-100 km/h på 8,3 sekunder
Toppfart: 185 km/h
Fordonsskatt: 360 kr/år
Pris: från 374 290 kronor (standard range)
Pris testbil: 429 990 kr (innan klimatbonus)
Nio EL7: Lyxig men dyr elsuv med nytänk

Fördelar
- Power Swap
- Lyxig och påkostad
- Massor av smarta funktioner
- Bra räckvidd
Nackdelar
- Nomi, störande och förstår inte svenska än
- Långsam snabbladdning (DC)
- Dyr!
- Ingen frunk
En väldigt innovativ elbil som bjuder på unik batteribytesmöjlighet, bra räckvidd, härlig komfort och massor av smarta funktioner. Priset är dock högt och här finns även en del andra minus i protokollet. Överlag är det dock en bil som gör positivt intryck.
Betyg: 4 av 5
Testad: Maj 2023
Biltyp: Suv
Drivning: AWD
Batteri: 100 kWh (testbilen) – utbytbart med Power Swap
Prestanda: 0-100 km/h på 3,9 sek
Toppfart: 200 km/h
Bagagevolym: 570 liter (658 liter inkl utrymmet under golvet)
Fordonsskatt: 360 kr/år
Nio ET5: Läcker sportsedan med lyxkänsla

Fördelar
- Designen
- Kul att köra
- Power Swap
Nackdelar
- En del barnsjukdomar i MMI:t och varningssystemen
- Jämförelsevis långsam DC-laddning
- Priset
En snygg, modern och bekväm bil som är riktigt härlig att köra. Den är dock förhållandevis dyr, snabbladdar ganska långsamt och den har några buggar i mjukvaran som behöver fixas. Det gör att betyget inte blir jättehögt trots en hel del nytänk och riktigt lyxig interiör.
Betyg: 3 av 5
Testad: Maj 2023
Tillverkare: Nio
Prestanda: 0-100 km/h på 4 sekunder
Räckvid: 456/590 km (75 kWh/100 kWh)
Fordonsskatt: 360 kr/år
Pris: Från 686 000 kronor med 75 kWh-batteri
Pris utan batteri: Från 556 000 kronor
Pris batterihyra: Från 1 799 kr/mån
Nio ET7: Kinesisk lyxsedan med fokus på komforten

Fördelar
- Komforten
- Räckvidden
- Bra funktioner och hjälpmedel
- Power Swap
Nackdelar
- Jobbiga varningsmeddelanden
- Långsam DC-laddning
- Dåligt med lastutrymme
En lyxig och bekväm sedan som är riktigt skön att köra långt med. Batteribytesystemet är unikt för Nio men jag hade hellre sett snabbare DC-laddning även om den långa räckvidden gör att du ändå klarar dig bra på roadtrippen. En intressant elbil som absolut kan vara ett alternativ till en Tesla Model S.
Betyg: 3,5 av 5
Testad: Juni 2023
Tillverkare: Nio
Prestanda: 0-100 km/h på 3,8 sekunder
Räckvid: 580 km (WLTP)
Fordonsskatt: 360 kr/år
Pris: Från 1 039 000 kronor med 100 kWh-batteri
Pris utan batteri: Från 799 000 kronor
Pris batterihyra: Från 2 999 kr/mån
Nissan Ariya: En riktigt bekväm elsuv

Fördelar
- Snygg design – både exteriört och interiört
- Förarassistanssystem som håller högsta klass
- Komfortabel och rymlig
Nackdelar
- Menysystems gränssnitt
- Saknar frunk
Nissan Ariya erbjuder generöst utrymme, en komfortabel och läcker interiör med roliga tekniska detaljer. Trevliga köregenskaper och kompententa förarassistentfunktioner i kombination med en modest prissättning…det är som upplagt för försäljningssuccé!
Betyg: 4 av 5
Testad: Oktober 2022
Motor: Elmotor. Max effekt 160 kW/ 218 hk. Max vridmoment 300 Nm.
Kraftöverföring: Reduktionsväxel, framhjulsdrift.
Batteri: 63 kWh (66 kWh brutto). Snabbladdning 130 kW. Ombordladdare 7,4 kW (22 kW tillval).
Räckvidd: 393 km (WLTP)
Prestanda: 0–100 km/h på 7,5 sek
Pris: 619 200 (Advance 578 200 kronor)
Polestar 2: Härlig körkänsla – men räckvidden lämnar en del att önska

Fördelar
- Designen, både in- och utvändigt
- Härlig motor
- Google Assistent samt integrerat Spotity
Nackdelar
- Räckvidden, framför allt i kyla
- Stötig känsla
- Inte det mest användarvänliga mmi:t
Den här bilen är riktigt härlig att köra med fantastisk drivlina och snygg design. Men med tanke på hur räckvidden försämras radikalt i vinterväder är vi inte lika imponerade och det finns många konkurrenter som erbjuder mer för samma peng.
Betyg: 3 av 5
Testad: Mars 2022
Tillverkare: Polestar
Motorer: Dubbla elmotorer på sammanlagt 408 hk
Batteri: 78 kWh 400 V litiumjon
Angiven räckvidd: 470 km
Prestanda: 0-100 km/h på 4,7 sek
Toppfart: 205 km/h
Pris: Från 659 000 kronor
Renault Megane Electric: Prisvärd, snygg och smart elbil

Fördelar
- Bra snabbladdning
- Bekväm och kul att köra
- Snygg och modern
- Prisvärd
Nackdelar
- Sikten bakåt
- Finns bara med tvåhjulsdrift
Jag gillar nya Renault Megane Electric. Bilen är snygg, praktisk och går snålt. Prislappen är helt rätt och gör den till en intressant utmanare i Golfklassen (dvs ID.3-utmanare).
Betyg: 4,5 av 5
Testad: Mars 2023
Tillverkare: Renault
Pris testbil: 547 800 kronor
Motor: 220 hk elmotor
Räckvidd (WLTP): 470 km
Prestanda: 0-100 km/h på 7,4 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Fordonsskatt: 360 kr/år
Pris: Från 529 900 kronor (innan klimatbonus)
Skoda Enyaq Coupé RS iV: En elbil med härliga linjer

Fördelar
- Snygg, sportig design
- Komfortabel och rymlig
- MMI med tillhörande onlinetjänster
Nackdelar
- Priset
- Långsam snabbladdning (DC)
Toksnygg och riktigt bekväm att både köra och färdas i som passagerare. Kvalitetskänslan är genomgående hög och infotainmentsystemet med tillhörande tjänster är användarvänligt. Priset avskräcker visserligen och snabbladdningskapaciteten imponerar inte, men i jämförelse med Audi Q4 e-tron eller Volkswagen ID.5 GTX faller valet utan tvekan på Skodan.
Betyg: 4 av 5
Testad: Februari 2023
Kraftöverföring: Steglös växellåda, fyrhjulsdrift
Motor: Dubbla elmotorer, 299 hästkrafter, 460 newtonmeter
Räckvidd (WLTP): 497 km
Prestanda: 0-100 km/h på 6,9 sek
Toppfart: 180 km/h
Fordonsskatt: 360 kr/år
Pris: Från 699 000 kronor
Toyota bZ4X: Snygg och bekväm elbil

Fördelar
- Underhållande köregenskaper
- Fyrhjulsdrift
- Snabbladdning upp till 150 kW
- Bra batterigaranti (10 år/100 000 mil)
Nackdelar
- Räckvidden
- Irriterande förarövervakningsfunktion
- Ljudisolering hjulhus
Nya Toyota BZ4X är givetvis en intressant bil, inte minst med tanke på tillverkaren bergfasta rykte gällande kvalitet och andrahandsvärde. Den är bekväm, både att köra och att färdas i. De kompetenta assistanssystemen (bortsett från förarövervakningen) borgar för en trygga mil. Men en tillförlitlig räckvidd är en viktig parameter och här tycker vi att det svajar rejält gentemot vad som utlovas.
Betyg: 3 av 5
Testad: december 2022
Motor: Dubbla elmotorer om 109 hk vardera. Max effekt 217,5 hk. Max vridmoment 336 Nm.
Räckvidd (WLTP): 415 km
Batteri: 71,4 kWh (brutto)
Prestanda: 0-100 km/h på 6,9 sek
Toppfart: 160 km/h
Pris: Från 610 900 kronor
Tesla Model 3 RWD: Snygg, sportig och prisvärd

Fördelar
- Laddnätverket (och integreringen med navigatorn)
- Trådlösa uppdateringar
- Snygg och kul att köra
- Ljudanläggningen
Nackdelar
- Bakhjulsdrift vintertid kan ställa till det
- Konceptet med endast en mittenskärm
En riktigt snygg, trevlig och prisvärd Tesla som vi tror kommer att ge Model 3 nytt liv, då den är förhållandevis billig. Om du är ute efter en sportigare sedan och inte räds bakhjulsdrift är den ett bra köp!
Betyg: 4 av 5
Testad: Maj 2022
Tillverkare: Tesla
Räckvidd: 491 km (WLTP)
Batteri: 54 kWh
Prestanda: 0–100 km/h på 6,1 sekunder
Topphastighet: 225 km/h
DC-laddning: upp till 150 kW
Fordonsskatt: 360 kr/år
Pris: Från 629 990 kronor (innan klimatbonus)
Tesla Model S Plaid: Snygg, brutal och bekväm

Fördelar
- Extrem prestanda
- Massor av smarta och underhållande funktioner
- MMI:t
- Laddnätverket
Nackdelar
- Prislappen
- Komforten hade kunnat vara bättre
En riktigt trevlig Tesla med extrem prestanda, bra räckvidd och massor av smarta och underhållande funktioner. Komforten håller dock inte toppklass och det höga priset gör att det är svårt att hitta vettiga argument för att slå till.
Betyg: 4 av 5
Testad: Maj 2023
Angiven räckvidd (WLTP): 600 km
Snabbladdning (DC): Upp till 250 kW
Prestanda: 0-100 km/h på 2,1 sek
Toppfart: 322 km/h
Fordonsskatt: 360 kr/år
Pris: Från 1 229 900+ kronor (standardversionen)
Pris testbil: 1 624 920 kronor (Plaid med Yoke-ratt mm)
Tesla Model Y Performance: Prestanda och räckvidd i en skön kombination

Fördelar
- Brutal prestanda
- Bra räckvidd
- Teslas laddnätverk
- Massor av smarta och unika funktioner
Nackdelar
- Aningen för avskalad i vår smak
- Lane assist-funktionen
En extremt rapp elbil med en del förbättringar och nya stylingdetaljer jämfört med gamla Model Y. Den bästa Teslan just nu enligt mig och kan du leva med det avskalade konceptet lär du gilla den här bilen. Sedan är frågan om Long Range-versionen kanske passar dina behov ännu bättre.
Betyg: 4,5 av 5
Testad: Januari 2023
Tillverkare: Tesla
Ombordladdare AC: 11 kW
Räckvidd (WLTP): 514 km
Prestanda: 0-100 km/h på 3,7 sek
Toppfart: 250 km/h
Fordonsskatt: 360 kr/år
Pris: Från 729 990 kronor (inkl dragkrok)
Tesla Model X Plaid

Fördelar
- Prestandan
- MMI:t och funktionerna
- 6-sitsig
Nackdelar
- Autopiloten vid dåliga vägar
- Dyr
- Yoke-ratten
Nya Model X Plaid är en extremt trevlig elsuv med massor av nytänk, smarta och coola funktioner med prestanda i en klass för sig. Men priset på testbilen är 1,7 miljoner kronor och det är på tok för högt för att jag ens skulle överväga att köpa eller leasa den.
Betyg: 4 av 5
Tillverkare:Tesla
Motor: 1020 hk elmotorer
Prestanda: 0-100 km/h på 2,6 sek
Sittplatser: 6
Toppfart: 262 km/h
Snabbladdning DC: Max 250 kW
Pris: Från 1 587 990 kronor
Volkswagen ID.4: Trevlig och prisvärd el-suv

Fördelar
- Räckvidden
- Smidig att köra
- Prisvärd
- Kvalitetskänslan och designen
Nackdelar
- Knapparna (både vid skärm och ratt)
- Dyr extrautrustning
- Endast 2-hjulsdrift i skrivande stund
ID.4 är bättre på allt jämfört med ID.3 och den är samtidigt inte mycket dyrare än syskonmodellen. Visst finns här detaljer att förbättra, men överlag är det här en riktigt trevlig och prisvärd elbil.
Betyg: 4 av 5
Tillverkare:Volkswagen
Testad: Maj 2021
Elmotor: 204 hk, 310 Nm
Drivning: bakhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 8,5 sek
Toppfart: 160 km/h
Pris: Från 514 900 kr (före klimatbonus)
Volkswagen ID.5: Komfortabel och rymlig elbil med få brister

Fördelar
- Rymlig och komfortabel
- Välutrustad med gott om förarhjälpmedel
- Snygg design
- Bra räckvidd
Nackdelar
- Ljudsystemet
- Gränsnittet i MMI:t
Volkswagen ID.5 i GTX-utförande är en riktigt trevlig och framför allt komfortabel bil. Den drar blickarna till sig och upplevs som både rymlig och välutrustad. En vettig elsuvcoupé, helt enkelt!
Betyg: 4 av 5
Testad: Juni 2022
Prestanda: 0-100 km/h på 6,3 sek
Toppfart: 180 km/h
Räckvidd (WLTP): 487 km (stadskörning 610 km)
Fordonsskatt: 360 kr/år
Pris: Från 634 900 kronor
Volvo C40 Recharge Twin – hög prestanda och bra komfort i omodern elbil

Fördelar
- Köregenskaperna
- Google-integreringen
- Snygg!
Nackdelar
- Trångt baksäte
- Bara 130 kW snabbladdning
- Gammal plattform
Volvo C40 Recharge är en riktigt snygg och rolig elbil att köra, i alla fall om du kostar på dig versionen med dubbla motorer. Bilen bygger dock på en gammal plattform, flera av konkurrenterna har nått längre när det gäller både interiör, design och snabbladdning.
Betyg: 3 av 5
Testad: Augusti 2022
Modell: C40 Recharge Twin
Tillverkare: Volvo
Räckvidd: 444 km (WLTP)
Prestanda: 0-100 km/h på 4,7 sekunder
Fordonsskatt: 360 kr/år
Pris: Från 559 900 kronor