Mi Electric Scooter Pro 2 Nordic Edition: Bekväm att bära – helt okej att köra
Ska du skaffa en bärbar elspark till våren ligger Mi Electric Scooter Pro 2 bra till i Xiaomis sortiment.
Av Martin Krall
M3
Sammanfattning
Expertbetyg
Fördelar
Lätt att fälla ihop
Låg vikt
Smidigt format
Bra räckvidd
Hög byggkvalitet
Nackdelar
Små hjul
Låg
Inte den mjukaste åkturen
Risk för punktering
Omdöme
Vill du ha en elspark som du kan bära med dig utan att få ryggproblem och blåmärken på benen är Mi Electric Scooter Pro 2 Nordic Edition ett bra val. Är du stor och stark och tycker att 17–18 kilo inte är någon match att bära, finns det flera modeller som är både roligare och bekvämare att köra. Bästa elsparkcykeln – heta modeller i test
När du ska köpa en elspark behöver du välja mellan en som är smidig att fälla ihop och bära med sig eller en som är större och skönare att köra, men som är bökigare att baxa runt på. Bor du i stan är det förmodligen den första typen du sneglar på, eftersom det är riskfyllt att låsa fast en elspark på gatan. Tjuvarna är blixtsnabba på att bryta upp kedjan och kasta in elsparken i skåpbilen.
Xiaomi är en av de populäraste tillverkarna av elsparkar, och av deras kompakta modeller är Electric Scooter Pro 2 mest intressant på pappret. Den har kraftigare motor än 1s-modellen och bättre räckvidd än både 1s- och 3-modellerna.
Ett bra handtag
Utseendemässigt finns det inte mycket att säga om Pro 2, den sticker inte ut med några intressanta designdetaljer men är heller inte direkt ful. Styrstången är smal jämfört med konkurrenterna, vilket gör den till ett skönt handtag när sparken är hopfälld.Som med alla Xiaomi-elsparkar kommer du snabbt igång med Pro 2. Skruva fast styret och koppla ihop den med appen, sedan är det bara att tuta och köra (tuta saknas, men ringklocka finns).
Den lätta och kompakta konstruktionen gör att körupplevelsen inte blir den mest bekväma eller lustfyllda. Accelerationen är godkänd, men inte mer. Eftersom sparken saknar stötdämpare och har små hjul blir det en skakig åktur om underlaget är ojämnt. Pro 2 är också väl låg och har ett för smalt styre för en skön hållning, i alla fall om du är runt 1,80 cm lång.
Men detta är kompromisser du får vara beredd att göra för att snabbt kunna fälla ihop sparken och bära den med dig. Den har en smart konstruktion som snabbt klickar i när du viker ihop den, och sedan sitter den stadigt när du bär omkring på den.
Inte laglig i trafiken
Det som är synd med Nordic Edition-modellen som testas här, är att den max går i 20 km/h där ”vanliga” Pro 2 kommer upp i 25 km/h. Men ingen av modellerna får köras i trafiken eftersom motorn är på 300 watt. Gränsen går vid 250 watt. Så du kan du lika gärna skaffa den snabbare varianten.
På jämnt underlag och utan alltför stora backar går Pro 2 jämnt och fint, och det större batteriet gör att du inte behöver ladda efter varje åktur. Det är ett stort plus. Räckvidden är angiven till 45 km, men det kan du inte räkna med om du kör i sportläget i 20 km/h. Det finns två långsammare lägen, om du vill köra försiktigare. Bromsarna är mjuka och pålitliga, så det behöver inte bli ryckigt. En finess är att sparken lagrar energin under inbromsningen och omvandlar den till drivkraft.
Med en motor på 300 watt hade jag hoppats på bättre kraft i uppförsbackar, men den är inte lika klen som 1s-modellen på den punkten. Den är även snäppet bättre än 3:an i motlut med en högre angiven klättringsvinkel på 20 grader. Är det bara lägsta vikt du är ute efter är 1s lättast med sina 12,5 kilo. Pro 2 väger ett par kilo mer och har större i mått.
Hjulen på Pro 2 är på 8,5 tum och ger sämre stötdämpning än 10-tumshjul. Men däcken är luftfyllda så det blir inte lika stelt som med solida. Enligt Xiaomi ska de vara mindre benägna att få punktering än tidigare modeller, vilket lovar gott, för det brukar bara vara en tidsfråga innan det händer annars. XIaomi skickar dock med ett extra däck och en slang för säkerhets skull.
Specifikationer
Modell: Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2 Nordic Edition Testad: Februari 2023 Mer info:Xiaomi Motor: 300 W Batteri: 12 800 mAh 474 Wh Däck fram/bak: Luftfyllda Räckvidd fulladdad: Upp till 45 km Maxhastighet: 20 km/h Klättringsvinkel: 20 % Stötdämpare fram/bak: Nej Bromsar: Elektronisk + skivbroms bak Laddningstid: 3,5 tim Belysning: Fram och bak Hopfällbar: Ja Dimensioner hopfälld: 1130 x 430 x 490 mm Dimensioner öppen: 1130 x 430 x 1180 mm Vikt: 14,2 kg Maxvikt förare: 100 kg Lägst pris:6 490 kronor hos Webhallen (Beställningsvara)