Nya Model X Plaid är en extremt trevlig elsuv med massor av nytänk, smarta och coola funktioner med prestanda i en klass för sig. Men priset på testbilen är 1,7 miljoner kronor och det är på tok för högt för att jag ens skulle överväga att köpa eller leasa den. Bästa elbil – stort test av hetaste modellerna
Jag hade nyligen möjligheten att snabbtesta Model S Plaid under ett par dagar och den imponerade ordentligt, även om jag hade svårt att vänja mig vid den speciella Yoke-ratten. Nu har jag dock haft nya Model X inne för test en vecka, med Yoke-ratt och nästan samma vansinniga prestanda som i Model S. Jag har kört bilen över 150 mil och testat den både i storstad och uppe i ett snöigt Västerbotten.
Bästa MMI:t
Det har hänt en hel del invändigt i den här bilen jämfört med när jag först testade Model X 2017. Den gigantiska skärmen i mitten inhyser utan tvekan branschens coolaste och mest omfattande MMI. Skärmen går nu att vinkla i tre olika lägen, givetvis med motoriserad kontroll. Teslas MMI är snabbt och snyggt, men tyvärr fungerade inte alla funktioner vid testet. Jag försökte förgäves att logga in på min Steamprofil, men där hängde sig systemet. Här finns dock ett gäng andra spel och streamingappar, så du lär inte sitta uttråkad när du ska ladda bilen.
Laddnätverket Tesla erbjuder är också klart bäst. Sedan tillverkaren öppnat upp flera Superchargerstationer för andra bilmärken är det inte lika många platser lediga vid laddstolparna, men det känns alltid tryggt att rulla in vid en Superchargerstation och bara plugga in bilen. Inget meck med konton, appar, brickor. Och nya Model X laddar snabbt som attan. Om batteriet är förvärmt (som sköts automatiskt om du använder navigatorn) maxar vi ut vid 250 kW flera gånger. Och även de sista 10 procenten går i okej hastighet när vi är ute på långkörning.
Bekväm och påkostad
Falkvingarna är fortfarande något som lockar blickar, men de är inte särskilt praktiska. Det är däremot den tredje sätesraden, få elsuvar kan erbjuda plats för sex personer, som Tesla Model X. Du sitter bekämt i alla platser i en påkostad interiör. Det är inte lika kul att sätta sig i en Model Y eller Model 3 efter att ha suttit i den här bilden. Skillnaden i kvalitet är påtaglig. Dog Mode är en funktion som jag verkligen gillar, som ger möjlighet att hålla koll på vovven på distans. Räckvidden påverkas dock kraftigt av vintervädret. Om du behöver ge dig ut på långfärd när bilen stått utomhus, utan förvärmt batteri, kommer du inte i närheten av de 536 kilometer bilen anger. Sanningen ligger närmare 30-35 mil, om du är lätt på högerfoten. Under mer gynnsamma väderförhållanden, eller efter en rejäl förvärmning, förbättras räckvidden märkbart.
Jag har svårt att förstå vem som skulle välja en Plaid istället för en Long Range, vem behöver över 1 000 hästar i sin suv? Noll till 100 km/h under fyra sekunder i Model X Log Range räcker liksom till. Och den versionen är mer än 200 000 kronor billigare (läs mindre dyr).
Hur är det då med Yoke-ratten, gick det att vänja sig efter en veckas körande? Njae, det är oerhört opraktiskt att inte ha en blinkersspak när du ska ut ur en rondell, så jag skulle absolut välja vanlig ratt istället.
Tesla var tidiga med “självkörande”-funktioner. I praktiken adaptiv farthållare och lane assist. Idag har konkurrenterna hunnit ifatt och Teslas lösning är inte alltid optimal, även om den är smart och följsam. Vid vägar med dåligt märkta linjer hoppar systemet ofta ur och till skillnad från andra bilar kan du inte låta farthållaren jobba vidare om inte lane assisten är aktiverad. Funktionerna är nämligen sammanlänkade. Det här gör att du inte bara kan låta högerfoten vila – det är autopilot eller full manuell körning som gäller.
Fakta Tesla Model X Plaid
Tillverkare:Tesla Pris: Från 1 587 990 kronor Motor: 1020 hk elmotorer Prestanda: 0-100 km/h på 2,6 sek Sittplatser: 6 Toppfart: 262 km/h Snabbladdning DC: Max 250 kW
Mitt jobb som chefredaktör är att se till att innehållet vi producerar håller högsta möjliga kvalitet. Kontakta mig om du har frågor eller synpunkter på det vi publicerar!