Bästa laddhybrid – stort test av de senaste modellerna
Vill du köra på el men samtidigt kunna ge dig ut på långresa utan laddångest? Då är laddhybrid bilen för dig. Här samlar vi de senaste testerna vi gjort.
En ren elbil är inte för alla om du vill ge dig ut på en längre roadtrip, särskilt när du har planer på att köra norrut i landet, då är det inte helt enkelt att hitta snabbladdare längs vägen. Rena elbilar har i regel en del andra begränsningar, som lastutrymme och möjligheten att dra tungt. Då är laddhybriden biltypen för dig.
Med en laddhybrid kan du kortpendla åtminstone upp till 4-5 mil per laddning. Och samtidigt kan du tanka och ta dig 50-60 mil på bensin eller diesel. Det bästa av två världar? Nja, det kan vara det. Samtidigt har du både ett batteri (som tar plats och som drar upp priset på bilen) och en traditionell förbränningsmotor med växellåda som behöver servas. Förutom att du också släpper ut en hel del avgaser när batteriet är urladdat.
Det händer mycket på den här fronten, både när det gäller räckvidd på el och andra viktiga detaljer som laddhastighet och traditionella smarta förarhjälpmedel. Många nya bilmodeller finns att köpa i laddhybridutförande samtidigt som de erbjuds som rena elbilar och mildhybrider. Här samlar vi de senaste testerna vi gjort på laddhybridbilar, artikeln kommer att uppdateras löpande.Missa inte! Bäst i test: Stort test av de hetaste elbilarna
Hyundai Santa Fe laddhybrid: Rymlig och bekväm men trivs bäst i varmgarage
En riktigt snygg och rymlig suv för stora familjer.
Betyg 3 av 5
Omdöme
Om du är ute efter en sjusitsig suv är det svårt att hitta något som ger dig mer för pengarna än nya Santa Fe. PHEV-versionen hjälper dig att hålla ned förbrukningen ordentligt på kortare resor. Bilen är dessutom snygg och bekväm, men vi stör oss på en del detaljer i säkerhetsfunktionerna, samt att vi inte kan köra på el direkt en halvkall höstdag innan bilen kört flera mil.
Positivt
Komforten
Prisvärd sjusits-suv
Design (in- och utvändigt)
Negativt
EV-läge känsligt för kyla
Svårnavigerat mmi
Störande detaljer i säkerhetsfunktionerna
Tillverkare: Hyundai Testad: Oktober 2021 Pris: Från 544 900 kr
Hyundai Tuscon Plug-in Hybrid – snygg, bekväm och bra räckvidd
Mellanklass-suv som erbjuder eldrift upp till 62 kilometer.
Betyg 4 av 5
Omdöme
Tuscon Plug-in Hybrid upplevs som modern sett till teknik och förarhjälpmedel. Den är rymlig, komfortabel och erbjuder eldrift upp till dryga sex mil. Förutsatt att du har laddningsmöjligheter hemma och ett inte alltför långt avstånd till och från arbetet har du här en vettig laddhybrid, som förtjänar en betydligt högre placering i försäljningsstatistiken.
Positivt
Snygg design
Komfortabel och rymlig
Uppkopplingen och tillhörande tjänster
Negativt
Menysystemets gränssnitt
Klen ombordladdare
Tillverkare: Hyundai Testad: Augusti 2022 Räckvidd el: 62 km, stad 74km (WLTP) Pris: Från 439 900 kr (Essential, N Line från 479 900 kr)
Kia Niro laddhybrid: Trivs bäst med korta resor i stan
En trevlig och lättkörd laddhybrid att pendla till jobbet med.
Betyg 3,5 av 5
Omdöme
En trevlig, snygg och lättkörd laddhybrid för dig som letar laddbar crossover suv. Bilen är dock inte särskilt billig och när batteriet är slut är den inte lika kul att köra. Vi ser fram emot hel-el-versionen.
Positivt
Hög utrustningsnivå
Snygg
Enkel och bekväm att köra
Negativt
Litet lastutrymme
Inte kul att köra på bensin
Snålt med räckvidd när det är kallt
Ingen trådlös Carplay och ingen fysisk volymratt
Tillverkare: Kia Testad: Oktober 2022 Pris: från 418 900 kr (innan klimatbonus)
En laddhybrid som verkligen sticker ut ur mängden.
Betyg 4 av 5
Omdöme
För dig som prioriterar enkelhet och inte vill eller kan binda upp dig på längre tid är det här en riktigt intressant bil. Lynk & Co 01 är dessutom bekväm att köra och du får bra funktioner och imponerande räckvidd på batteridrift.
Positivt
Räckvidden på batteridrift
Enkelt ägande med medlemsskapet
Delningsfunktionen
Negativt
Röstassistenten
Tillverkare: Lynk & Co Testad: Mars 2022 Räckvidd batteri (WLTP): 69 km (blandad körning) Pris: 460 000 kronor eller 6 000 kr/månad (medlemshyra)
Mercedes Benz C 300 e kombi: Plug-in med längre elräckvidd än de flesta
För dig som vill slippa räckviddsångesten på långresorna.
Betyg 4 av 5
Omdöme
En laddhybrid med lång räckvidd på eldrift är för många den optimala kompromissen och med Mercedes Benz C 300 e kombi får du även en bekväm och sportig bil med massor av spännande teknik. Förarhjälpmedel och säkerhetsfunktioner håller högsta klass. Enda plumpen i protokollet är egentligen det begränsade lastutrymmet.
Positivt
Lång räckvidd och laddar snabbt
Förarhjälpmedel som samtliga håller högsta klass
Underhållande köregenskaper
Negativt
Lastutrymmet
Smalt benutrymme förarplats
Tillverkare: Mercedes-Benz Testad: Oktober 2022 Räckvidd enbart el: 105 km Pris: Från 572 400 kronor
Renault Captur laddhybrid: Liten och smidig storstadsbil
Liten och smidig bil att dagspendla med.
Betyg 3,5 av 5
Omdöme
En trevlig och lättkörd liten framhjulsdriven suv, med möjlighet att köra 3-4 mil på ren el om förutsättningarna är rätt. Prislappen är dock väl hög hos E-Tech160-version, med extrautrustning som vi tycker är självklar i en modern bil. Dessutom är MMI:t inte det bästa.
Positivt
Lättkörd
Snål i hybridläge
Snygg och praktisk
Negativt
Segt och buggigt MMI
En hel del vindbrus
Priset när vi adderar utrustning
Tillverkare:Renault Testad: Mars 2022 Angiven räckvidd el (WLTP): 65 km Pris: Från 225 900 kronor
Toyota Rav4 Phev: Imponerande räckvidd men inget för kalla vinterdagar
Trevlig laddhybrid med en elräckvidd som imponerar.
Betyg 3 av 5
Omdöme
Toyota var sena med att anamma laddhybridkonceptet och vi gillar att tillverkaren prioriterat räckvidden. Få bilar av den här typen tar sig 75 kilometer på en laddning vintertid. Mindre imponerande är att bilen inte känns anpassad för våra breddgrader när det gäller värme (trots bra stols- och rattvärme). Det här är en väldigt viktig detalj som sänker helhetsbetyget för Rav4 Phev, som i övrigt är en bra suv.
Positivt
Räckvidden på eldrift
Bra säkerhetssystem
Rymlig och bekväm
Negativt
Knappt någon värme på eldrift när det är riktigt kallt
Gammalt MMI och trist mätarkluster
Tveksamt kvalitet i vissa detaljer
My Toyota-appen
Tillverkare: Toyota Testad: December 2021 Angiven räckvidd el: 75 km Pris: Från 489 900 kronor
Den ultimata mellanstora suv:en för dig som letar laddhybrid?
Betyg 4,5 av 5
Omdöme
Volvo har fått ordning på laddhybrid-drivlinan, vilket gör nya XC60 T6 AWD Recharge till en av de absolut trevligaste suv:ar vi testat. Om du prioriterar komfort och säkerhetsfunktioner och letar mellanstor laddhybrid som fixar såväl kortresor som längre roadtrips, då är det här ett riktigt bra val.
Positivt
Komforten
Drivlinan
Bra integrering av Google-tjänster och appar
Säkerhetsfunktionerna
Negativt
Liten skärm för mmi:t
Förhållandevis dyr
Tillverkare: Volvo Testad: April 2022 Angiven räckvidd el: Pris: Från 650 000 kronor (Core)
Mitt jobb som chefredaktör är att se till att innehållet vi producerar håller högsta möjliga kvalitet. Kontakta mig om du har frågor eller synpunkter på det vi publicerar!