Apparna och tjänsterna som gör det enklare att driva eget småföretag
Med smarta appar och tjänster i molnet blir det enklare och billigare att driva egen firma. Vi går igenom för- och nackdelar med några av de bästa på marknaden just nu.
Artikeln publicerades första gången 2020-02-04. Uppdaterad 2020-10-22.
Visst låter det lockande att slippa ha en chef, fasta arbetstider, samma arbetsplats vecka in och vecka ut och dessutom kunna påverka hur mycket du tjänar. Många går sannolikt och funderar på om de, exempelvis, skulle kunna omvandla en hobby till ett arbete i egen regi. Eller varför inte en sidoinkomst för att ha råd med sådant du drömmer om?
Andelen personer i åldern 18-70 år i landet som kan tänka sig att starta eget företag är 47 procent enligt Tillväxtverket. I dagsläget är ungefär 20 procent av arbetsstyrkan i Sverige sin egen arbetsgivare och tar sig an tillfälliga uppdrag.
Ett par hinder att ta sig över för den som vill dra igång en egen firma är administrationen och redovisningen. Om verksamheten går med hygglig vinst brukar detta skötas av en redovisningsfirma mot ett månatligt arvode. Om budgeten är tajtare är det den enskilda näringsidkaren som axlar den administrativa arbetsbördan.
Automatiseringen inledd
Peter Thörn.Men det här håller på att förändras och det går rätt fort. De senaste åren har ai-teknik och den ökande funktionaliteten i våra uppkopplade mobiler och bärbara datorer inneburit att nya typer av tjänster brutit ny mark för småföretagandet.
Numera är det papperslösa företaget en realitet och du behöver inte längre se röken av dokument och pärmar. Automatiseringen av redovisningsbranschen är inledd och det är en del av de molnbaserade ekonomitjänsternas affärsidé att utgöra kostnadseffektiva alternativ till traditionella banker och redovisningsfirmor.
– I det stora hela är det bra att dessa administrativa redovisnings- och ekonomimoment blir enklare att hantera då denna del av företagandet anses av många vara tidskrävande och besvärliga, säger Peter Thörn, Förbundsordförande, Småföretagarnas Riksförbund och tillägger:
– Tyvärr verkar inte politiken klara av sina ambitioner av att minska regelkrånglet, vilket kommer fortsatt vara en hämmande faktor för landets småföretagare oavsett hur enkelt redovisning kommer att vara framgent.
Många fördelar i molnet
De nättjänster som marknaden erbjuder varierar inbördes, men det finns genomgående funktioner som underlättar mycket för den som har företag.
Fota kvitton och räkningar med din mobil och få dem automatiskt bokförda, med automatik fylls alla uppgifter i med hjälp av avancerad textigenkänning. Skicka eller betala fakturor på stående fot, få dagsaktuella rapporter om resultat, betala skatt och till med fixa bokslut och årsredovisning var och när du vill. Allt medan du kan koncentrera dig på själva jobbet. Men att helt kunna strunta i den tråkiga administrationen, där är vi inte riktigt, riktigt än.
– Eftersom du har företrädaransvar måste du ändå ha en förståelse och kontroll över dina siffror och ditt företagande även om redovisningen är enkel att handha, menar Peter Thörn, på Småföretagarnas Riksförbund.
De heldigitala företagartjänsterna har ofta kopplingar till de stora bankerna, där många fåmansbolag har sina ekonomifunktioner idag. Vid nystart av en verksamhet med bokföringen i molnet eller en flytt från en etablerad bankjätte så är informationssäkerheten en faktor att ta med i beräkningen.
Ha koll på leverantörerna
– Idag är det vanligt förekommande att tjänsteleverantörer tjänar pengar på försäljning av data till tredje part. Begrunda därför noga villkoren för tjänsten, hur de hanterar din information och undersök vem som faktiskt blir ägare till din information, tipsar Jonathan James, säkerhetsexpert och grundare av företaget Areusecure.
Han understryker även att det kan finnas risker med hur information hanteras i molntjänster och att den som arbetar med kunder som hanterar känslig information bör kolla upp sin leverantör med viss omsorg, i synnerhet ägarförhållandena.
Enskilda firmor, små- och mellanstora bolag kan ha väsentliga besparingar, både vad det gäller tid och pengar, att hämta hem om de hakar på automatiseringen av företagsekonomins administrativa uppgifter. Kombinationen personlig rådgivning och artificiell intelligens är svårslagen i det här sammanhanget.
–Jag skulle absolut kunna tänka mig att använda mig av en annan leverantör än banken för hantering av verksamhetens ekonomi, avslutar Jonathan James på Areusecure.
Nästa sida: Apparna som gör livet enklare för småföretagaren
Fakta: Småföretagande i Sverige Det finns idag cirka 1,2 miljoner företag i Sverige. Flertalet av dessa, drygt 96 procent, är småföretag med färre än 10 anställda. Små och medelstora företag (0–249 anställda) utgör tillsammans 99,9 procent av samtliga företag (Källa: SCB). Från och med 1/1 2020 är kravet på aktiekapital för ett nystartat AB sänkt från 50 000 kr till 25 000 kr. Detta förväntas öka antalet nybildade bolag.
Smartaste apparna och tjänsterna för småföretagaren
Bokio
I det kostnadsfria basutbudet ingår sådant som mobilfotobaserad hantering av kvitton som läses in och bokförs med hjälp av ai-teknik. Tjänsten hanterar även resultatrapport, momsdeklaration och leverantörsreskontra. Bokio har stöd för flera olika verksamhetstyper exempelvis, ekonomisk förening, enskild firma, handels- och kommanditbolag.
Det finns givetvis tilläggstjänster att prenumerera på för 899 kr/mån och uppåt beroende på bolagsform. Då får du bland annat en personlig redovisningskonsult, bokslut, årsredovisning och inkomstdeklaration. En utmärkt pedagogisk guide till hur bokföring fungerar ingår. Genom partners erbjuder Bokio även fakturaköp, vilket innebär att du mot en avgift får betald direkt för dina intäkter.
Bokio har förvärvat konkurrenten Red Flag.Målet är enligt ett pressmeddelande att skapa en europeisk utmanare inom automatiserad bokföring och företagsadministration.
Läs mer:www.bokio.se App: Webb, IOS, Android Pris: Gratis. Tilläggstjänster kostar. Bred tjänst med stöd för flera bolagsformer. Lätt att komma igång med. Appen bara för inscanning av underlag.
Dooer
I skrivande stund har Dooer endast stöd för aktiebolag. För dessa erbjuder tjänsten en lång rad smarta funktioner. Fota dina utlägg och bokför dem direkt i mobilen, godkänn betalningar med ett klick och fakturera kunder direkt i app eller via webben. Vidare har du tillgång till personlig rådgivning utöver den ai-teknik som hanterar löpande bokföring.
Detta finns även som tilläggstjänst när det gäller avancerade skattefrågor och liknande. Har du anställda i ditt företag finns ett system för löneutbetalning, semesterhantering och arbetsgivardeklarationer på individnivå. Det går även att koppla företagskort till tjänsten. Bokslut och årsredovisning finns som extra tillval. I användning är Dooer på webb eller i app smidig och användarvänlig.
En av tungviktarna på den svenska marknaden för datoriserad företagsekonomi, men som ändock erbjuder tjänster med inriktning på små företag, till och med enskilda firmor och föreningar. Fortnox har olika baspaket beroende på hur mycket av redovisningshjälp du är i behov av. Fördelen med det är du enkelt kan skala upp din verksamhet, till exempel om du expanderar från enmansbolag till att ha flera anställda, med allt vad det innebär.
På grund av sin storlek av Fortnox omfattande kopplingar till andra system och banker, om du vill använda det. Givetvis gäller det även Skatteverket. Fortnox har även samarbeten med redovisningsbolag och kan hjälpa dig med att hitta rätt konsult vid mer avancerade upplägg.
Den automatiska kopplingen till digitalposttjänsten Kivra är klyftig.
Läs mer:www.fortnox.se App: Webb, IOS, Android Pris: Från 198 kr/månad. En tjänst att växa i vid behov. Bra utbildningsmaterial. Kan verka avancerad för nybörjaren.
Red Flag
Startupen Red Flag är uppfriskande fokuserat på den som driver eller tänker starta enskild firma, men vänder sig även till dig som har ett aktiebolag. Uppringt personligt samtal vid registreringen är ett plus för dig som saknar större förkunskaper om företagande. Red Flag saknar appar, men fungerat utmärkt i mobilen och, givetvis, datorn. Tjänsten har kvittoinläsning via mobil, tydliga resultatrapporter, fakturering och rutiner för löner och skatter, inklusive påminnelser när det är dags att godkänna exempelvis en inbetalning.
Red Flag erbjuder även ett företagskort (Mastercard) som förenklar bokföringen ytterligare. Bokslut, årsredovisning och deklaration är tilläggstjänster mot en engångssumma.
En annan av de stora spelarna på marknaden som förutom digitaliserad bokföring för fåmansbolag erbjuder tjänster hela vägen upp till koncernnivå. Wint har de funktioner som småföretagaren behöver: kvittoinläsning, fakturering (med betalningspåminnelser), moms- och skatterapportering, resultaträkning och bankkontohantering. Om du har anställda har tjänsten full service för löneberäkning, arbetsgivardeklarationer, traktamenten, semesterersättning och så vidare.
I priset ingår också bokslut, årsredovisning och bolagsdeklaration. Wint Academy är ett intressant innehållsgrepp med läsvärda artiklar för dig som är företagare i någon form.
Läs mer:www.wint.se App: Webb, IOS, Android Pris:Från 1 550 kr/mån. Pedagogisk webbplats. Lätt att komma igång med. Möjligen avancerat för nybörjaren.
Wrebit
Uppstickaren Wrebit är uttalat till för firmor med mindre än tre miljoner kronor i årlig omsättning och som vill ha företagets ekonomiavdelning i mobilen. I och med att Wrebits tjänst är kostnadsfri tar man betalt för rådgivningstjänster. Om du inte har kunskapen att göra exempelvis ett bokslut så kommer du behöva hjälp av en revisor eller liknande. Istället för att som i förekommande fall runda redovisningsbyråerna så samarbetar Wrebit istället med dom och hjälper dig att hitta rätt revisor där du bor.
Wrebit har kvittoinläsning med AI-teknik, löpande bokföring och fakturering. Kort sagt, de grundläggande funktioner du använder till vardags när du driver din egen firma.
För att kunna ta betalt för utförda uppdrag krävs ofta att du kan fakturera från ett företag och inte få ut en vanlig lön. Om du inte har en egen firma så kan du gå via en faktureringstjänst som betalar ut ditt arvode som lön, minus skatt och en avgift på några procent av det fakturerade beloppet. Exempel på sådana tjänster är:
Det Hasse inte kan om ljud är inte värt att veta. Med en stadig och trygg hand leder han dig genom djungeln av ljudredigering, inspelningar och allt annat som har med ljud på Macen att göra. Kör Mac G5 och Mac Pro.