HUI har under många år presenterat årets julklapp. För några år sedan tyckte jag att det var intressant att följa. Ljudboken. Spikmattan. Råsaftscentrifugen. Surfplattan. Det var några år när de var riktigt duktiga på att förutspå heta trender inför julhandeln. HUI skriver själva att årets julklapp ska vara något som representerar den tid vi lever i, något som säljer bra eller bara är en het nyhet/trend.
Mobillådan, som blev årets julklapp 2019 var nog ändå det som gjorde mig mest förvånad. Jag känner ingen. Noll personer i min omgivning, som köpt eller ens hört talas om vad en mobillåda är.
Frågan är vad som hände 2017 när HUI började spåra ur ordentligt.
Det var nämligen året de utsåg elcykeln som årets julklapp. Då var mina kollegor och jag inte ensamma om att reagera på hur de kunde utse en så pass dyr produkt som ett tips till julklapp att lägga under granen. Vi ifrågasatte helt enkelt deras verklighetsförankring. Men visst, elcykeln var en het trend även om få hade råd att köpa julklappar för 20-30 000 kronor.
Året efter var det dags för det återvunna plagget. “God jul barn! Pappa har varit på second hand och shoppat begagnade tröjor!”. Jämfört med året 2017 kan vi verkligen snacka om en ekonomisk 180-gradersvändning.
I år var det så dags igen. Det hemstickade plagget. Har försäljningen av garn dragit iväg? Trendar “stickat” på Google? Är det en nyhet på något sätt? Nope. Jag skulle gärna se statistik från de senaste fem året över hur rätt/fel har HUI haft? Hur många köpte elcykel december 2020, och hur många mobillådor såldes det egentligen?
Nej, HUI, ni kan lägga ned årets julklapp. Det ger mycket mer att spana in söktrender och topplistor hos olika återförsäljare för att själv hitta heta trender. Jag säger bara elsparar-prylar, presentkort på mat/drivmedel eller donation till Ukraina.