Expertbetyg
Fördelar
- Trevlig fjädring.
- Smidig konstruktion.
- Rimlig prisklass.
- Fantastiskt informativ skärm.
Nackdelar
- Något temperamentsfull växelkedja.
- Hade varit trevligt med mer vridmoment.
Omdöme
För dig som vill kunna cykla utan problem i innerstaden, men samtidigt ha möjligheten att ta med cykeln ut på landet, då är Winora den perfekta modellen. Och du slipper lägga ned en mindre förmögenhet på din elcykel. Letar du efter en mer hardcore, kraftfull mountainbike-modell kommer du däremot sakna vridmoment i Winoras Bosch-motor. Observera att du får inte framföra en elcykel hur som helst i skog och mark.
Läs vårt test av elcyklar
Testad produkt: Winora Tria 8
Pris: 25 995 kronor hos Elcykelvaruhuset
De elcyklar som generellt säljer bäst klassiska innerstadscyklar. Här snackar vi lågt insteg, plats för korg, gärna fotbroms och smala däck som gör cykeln smidig att förvara. De här fungerar finfint på cykelbanan, men är helt utanför sitt element när de tas med ut i naturen. Här blir de rent ut sagt smärtsamma att cykla på med sin obefintliga stötdämpning.
Samtidigt kan mountainbike-modellerna, som visserligen har mysig stötdämpning, kännas bängliga inne i stan med sina breda däck och avsaknad av bekvämligheter som cykelstöd och belysning, för att inte tala om den ofta höga prislappen.

Det finns såklart även mellanting, som erbjuder en smidig och bekväm cykel för innerstadspendlaren, men som också kommer med stötdämpning för att klara av en skogstur. Winora Tria 8 är just en sådan här cykel, som kommer utrustad med både stänkskärmar, lampor och pakethållare, men har dessutom begåvats med fjädring och växel från mer terränganpassade cyklar.
Lika bra på asfalt som terräng
Däckens bredd är en perfekt avvägning mellan att vara tillräckligt breda för att få grepp under terrängkörning, men är samtidigt inte för tjocka för att göra cykeln klumpig att knixa in i cykelförrådet. Det här kombinerat med ett par hydrauliska skivbromsar från Tektro gör att du kan stanna Tria på en femöring.
De flesta cyklar vi testar kommer med ett system från från Shimano eller möjligtvis Yamaha, men Winora Tria kommer istället med batteri, motor och display från Bosch. I den här displayen samlas all information du kan tänkas behöva, från hur mycket räckvidd som finns kvar till hur ansträngd motorn är.

Bosch Active Plus-motorn är en mittplacerad motor som tillsammans med batteriet, placerat i ramen, gör Tria välbalanserad. Kraftsensorn disponerar effekten riktigt bra i alla lägen, vilket leder till en mjuk cykeltur där vi aldrig upplever att vi trampar luft eller behöver vänta på assistans. Batteriet har 4 000 Wh, vilket är standard när det gäller elcyklar i den här prisklassen. Det räcker cirka sju mil med maxassistans när vi testar cykeln.
Nära perfektion, men inte fulländad
Hittills är Winora Tria en fullpoängare, men det finns två aspekter som gör att vi inte kan ge Tria högsta betyg. Det första är växlarna, som har en tendens att hoppa när vi växlar från stillastående. Det här märks framförallt vid till exempel rödljus, när vi ofta vill växla ner ett steg innan vi börjar trampa. Kedjan tycks rent ut sagt ovillig att hoppa när vi ber den och det tar ett extra tramp och garanterat lite rassel innan den nya växeln är i.

Hittills är Winora Tria en fullpoängare, men det finns två aspekter som gör att vi inte kan ge Tria högsta betyg. Det första är växeln. Vi är stora fan av utanpåliggande växlar, framförallt dagens moderna varianter som inte är lika känsliga som äldre versioner där vi var tvugna att växla i farten.
Winoras kedja däremot har en tendens att hoppa när vi växlar från stillastående. Det här märks framförallt vid till exempel rödljus, när vi ofta vill växla ner ett steg innan vi börjar trampa. Kedjan är rent ut sagt ovillig att hoppa när vi ber den och det tar ett extra tramp och garanterat lite rassel innan den nya växeln är i. Det här är en problematik vi inte stött på hos moderna elcyklar med fina Shimano-växlar tidigare.
Den andra aspekten där vi ser förbättringspotential, primärt när vi är ute i skogen, är motorn. Även om 50 newtonmeter inte är i minsta laget kan vi bara drömma om hur rolig den här cykeln hade varit med lite mer muskler. Vi skulle aldrig benämna Tria som svag, och vi kommer upp för de flesta backar utan problem, men i de brantaste stigarna saknas vridmoment.
Specifikationer
Modell: Winora Tria 8 Dam 2021
Testad: April 2021
Vikt: 23,6kg
Tillverkare: Winora
Körstäcka på en laddning: 4-7 mil enligt tillverkaren,vilket stämmer med våra mätningar.
Batteri: Bosch Powerpack 400Wh 11AH
Display: Bosch Intuvia, utanpåliggande 8 växlar.
Cykelhjul: 28 tum
Växel: Shimano, Acera M360
Cykelbroms: Tektro T275 Hydraulisk skivbroms
Motor: Bosch Active Plus, 50Nm, mittplacerad motor.
Typ av elcykelsensor: Trycksensor.
Övrigt: Ringklocka, stänkskärmar, pakethållare, belysning.
Rek. pris: 25 995 kronor.
Pris: 25 995 kronor hos Elcykelvaruhuset