En synnerligen trevlig hybridcykel med räckvidd som heter duga. Välbyggd, snärtiga växlar och rejäla bromsar borgar för ett trevligt cykelpendlande till arbetet eller vad det nu kan vara. Ett kvalitetsbygge helt enkelt. Stort test av elcyklar
Innan vi börjar bör vi först slå fast att elcyklar som kostar norr om 25 000 kronor är bra cyklar. Vi har testat ett gäng cyklar i prisklassen 25 000 kronor och vad alla har gemensamt är hög kvalitet. De flesta använder motorer från Bafang eller Shimano, som bägge två håller hög kvalitet och är tillförlitliga. Samma sak med bromsar och växlar som nästan uteslutande är från Shimano. Det är bra grejer således. Skillnaden mot en elcykel från exempelvis en lågprisvarukedja är enorm. En sådan kanske håller ett år innan något går sönder och du står inför problemet att det inte finns reservdelar att få tag på. Som tur är tillhör inte Tripper HS M-10 från Ecoride den kategorin. Det här är en rejäl cykel med sportig, framåtlutad körning, en så kallad hybridcykel. Ramen är väl tilltagen för att hantera vridmomentet från den mittmonterade Shimano-motorn. Men sitt sportiga utseende till trots är den försedd med pakethållare såväl bak som fram. Surra fast två lådor och du kan likaväl använda den här för att åka och handla mat.
Rejält batteri
Assistansen går att ställa in i tre lägen med hjälp av en liten skärm som sitter fäst på styret. I samma skärm ser du information om hur långt du cyklat, hastighet, batteri med mera. Vi anser att tre assistanslägen är minsta laget, fem hade varit bättre. På tal om batteri. Det sitter ett rejält batteripaket på 14 Ah som enligt tillverkaren ska räcka upp mot tio mil. Vilket vi inte alls betvivlar. Efter en 2,2 mil lång färd i motvind visade batteriindikatorn att det fanns 75 procent laddning kvar. Inte illa alls! Batteriet räcker länge. En annan batterirelaterad detalj är att det är samma nyckel till att låsa fast batteriet som det är till bygellåset. Det tackar vi för!
Motorn drar fint fram till 25 km/h, punkten där lagen sätter stopp. En mittmonterad motor är aningen hispigare än en framhjulsdriven cykel, något som märks när du startar från stillastående. Det är ingenting negativt, utan snarare en smaksak. Vill du ha lugnare acceleration ska du leta efter en cykel med framhjulsdrift.
Öm bak efter en timme
Sadeln är bekväm, men efter en timmes trampande var det en fröjd att få kliva av. Sadeln har för övrigt inte snabbfäste, vilket åtminstone medför att oärliga människor inte kan sno den i en handvändning.
Cykeln bromsas effektivt av två stycken hydrauliska skivbromsar från Shimano. Antalet växlar, Shimano-växlar för övrigt, är tio och av den utanpåliggande typen. De fungerar otroligt smidigt och klickar i med precision.Rejäla skivbromsar från Shimano. Ecoride Tripper HS M-10 är ett gediget bygge som har all utrustning du behöver, inklusive belysning. Det här är en cykel för dig som har en aktiv körstil och gärna trampar på extra mycket. Därmed intesagt att den inte passar för dig som vill ha en elcykel att trampa fram på i lugn och ro – det gör den.
Lång historia kort: en bra cykel med kvalitetskomponenter som vi utan problem kan rekommendera, trots ett relativt högt pris.
Specifikationer
Modell: Tripper HS M-10 Tillverkare: Ecoride Testad: April 2022 Vikt: 23 kg inklusive batteri Körstäcka på en laddning: 8—10 mil enligt tillverkaren Batteri: Shimano Steps, 504 Wh Antal assistansnivåer: 3 lägen Display: Ja, lcd Cykelhjul: 28 tum Växel: Shimano Deore, tio växlar, utanpåliggande Bromsar: Hydraliska skivbromsar Motor: Mittmotor, Shimano Steps E6100 Övrigt: Ringklocka, stänkskärmar, 2 x pakethållare, lås, belysning fram och bak Pris: 28 995 kronor kronor hos Ecoride