Aningen tungstyrd när den ska rullas ur ett förråd
Småkrångligt att få dit batteriet
Omdöme
En snygg, men ändå diskret, elcykel, som ger dig mycket för pengarna. Skön, upprätt körställning, bra vrid i motorn, grymma växlar och dito bromsar gör medeldistanscyklandet till en härlig upplevelse! Ett modest pris gör det inte sämre heller. Läs vårt test av elcyklar
Ah, elcykeln, den bästa uppfinningen sedan färdigskivat bröd! Att det är skönt att cykla känner de flesta till. Susa förbi bilköerna med både vinden och solen i ansiktet en vårdag är en härlig känsla. Tills du kommer till den där jäkla uppförsbacken, som verkar ha en lutning som åtminstone närmar sig 90 graders vinkel.Har du en elcykel, eller som i det här fallet en Lifebike C-Mute Uni G8 är det inget problem med uppförsbackar. Uni G8 är en modern elcykel, med klassiskt utseende. Det är en robust historia med damram som såklart även kan användas av fördomsfria herrar. Körställningen är upprätt, men går att anpassa om du vill ha en mer aktiv sådan. Är du typen som vill cykla fort hela tiden, då är det här fel cykel. Är du däremot typen som vill glida fram i lagom takt och anlända till kontoret utan att bada i svett, då har du verkligen hittat rätt.
Lifebike C-Mute Uni G8 har ingen stötdämpare i framgaffeln, men vad den har är stora, tjocka däck som absorberar vägens ojämnheter alldeles utmärkt. Däcken är dessutom punkteringssäkra. Det gör den till en bra cykel för dig som cyklar i stan, där politiker slumpmässigt placerat höga kantstenar som måste forceras när du ska upp på en cykelbana. Det här är en cykel som är riktigt trevlig att susa fram på, oavsett om du cyklar kortare sträckor eller långa. Motorn som driver ekipaget är på 250 watt. Du kan ställa in hur mycket hjälp du vill ha från motorn via en liten display som är fäst på styret. Det finns fem assistanslägen att välja mellan. Använder du maximal kraft från elmotorn räcker batteriet lugnt 5-6 mil. Efter dryga två mil indikerade mätaren att ungefär 33 procent hade använts. Batteriet är tillverkat av Samsung och är på 504 WH. Displayen visar även snittfart, hur långt du cyklat sammanlagt eller som trippmätare.
Motorn är placerad i bakhjulet och driver på mjukt och fint. Den har såpass bra vridmoment att du i princip kan starta från stillastående på den högsta växeln, men det kräver att du trampar hårdare. Växlarna, utanpåliggande, är tillverkade av Shimano, som nu är det nya Campagnolo, och är helt perfekta!Växlarna är helt fantastiskt precisa. Varje gång du växlar upp eller ned hoppar kedjan distinkt mellan dreven, det är en fröjd att uppleva. En mätare placerad bredvid växelspakarna visar vilken växel du som används.Såväl bak- som framhjul sitter rejäla skivbromsar monterade. De svarar bra mot kraften du använder i händerna när du bromsar.Rejäla bromsar ser till att du får ned hastigheten mjukt och fint. Ovanför gaffeln sitter en rejäl cykelkorg, du kan således cykla till affären och köpa de där grejerna du glömde när du storhandlade istället för att ta bilen. Du får motion, bilen släpper inte ut avgaser. En ”win win”-situation. Plus att du har en pakethållare att fästa grejer på.
Handtagen och sadeln är täckta av skinnliknande material – huruvida det är äkta låter vi vara osagt, men det är snyggt som tusan. Sadeln har dessvärre ett snabbfäste, vilket gör att den kan bli stulen på ett ögonblick. På det hela taget är Lifebike C-Mute Uni G8 en mycket angenäm upplevelse. Den fungerar utmärkt att pendla med även om du bor en bit utanför stan. En nackdel är att den är tungstyrd när du ska backa ut den från exempelvis ett förråd eller liknande – men då är vi väldigt gnälliga. På det hela taget var den här cykeln en mycket angenäm upplevelse!
Specifikationer
Modell: Lifebike C-Mute Uni G8 Testad: Mars 2022 Vikt: 23 kg inklusive batteri Tillverkare: Lifebike Körstäcka på en laddning: 5-8 mil enligt tillverkaren Batteri: Samsung 504 Wh Antal assistansnivåer: 5 lägen Display: Ja, lcd Cykelhjul: 28 tum Växel: Shimano Acera, nio växlar, utanpåliggande Bromsar: Hydraliska skivbromsar Motor: Bafang, bakhjulsmonterad, 250 Watt Övrigt: Ringklocka, stänkskärmar, korg, pakethållare, lås, belysning fram och bak Pris:18 995 kronor kronor hos Elcykelvaruhuset