Test: Elmopeden NIU NQi Sport är en uppkopplad värsting
Uppkopplade NQi Sport är en ren fröjd att köra och kvalitetskänslan är genomgående hög. Den ligger fint på vägen och fjädringskomforten är behaglig. Den kostar förvisso en hel del men känns ändå prisvärd.
Av Andreas Bergsman
M3
Sammanfattning
Expertbetyg
Fördelar
Riktigt snygg, bekväm och underhållande
Konstant uppkopplad
Räckvidden kan fördubblas
Nackdelar
Dyr
Omdöme
NQi Sport kostar en rejäl slant, men känns värd varenda krona. Kvalitetskänslan är en glädjekälla och körglädje levereras av den nästan 2 kW starka motorn så det räcker och blir över. Konstant uppkoppling och möjlighet att fördubbla räckvidden med ett extra batteri är ytterligare funktioner vi gillar skarpt. Rekommenderas! Stort test av elmopeder
NIU hade vid testtillfället sålt mer än 400 000 el-mopeder världen över och i Europa ligger tillverkaren i försäljningsstoppen. Och det är lätt att förstå varför då NQi Sport är en riktigt snygg modell och som borde tilltalar de flesta intressenter med sin mix av både klassiska linjer och moderna detaljer.Modellen finns i tre olika färger; svart, vit eller röd och det finns en rad olika tillbehör i from av exempelvis ryggstöd, packbox eller en större vindruta för den som vill extrautrusta sin moped. Sadeln är stor och bekväm och körställningen upprätt. Batteriet är monterat under en lucka under fotstödet vilket innebär att förvaringsfacket under sadeln är relativt rymligt och du får plats med både laddaren och lite packning alternativ ytterligare ett batteri (13 995 kronor)för en fördubblad räckvidd. Batteriet kan laddas med batteriet i skotern eller tas loss och bäras med hem eller till kontoret och laddas där. Smidigt!
Informativ instrumentpanel
Instrumentpanelen är riktigt bra och visar allt du kan behöva veta för ett smidigt användande. Hastighet, batterinivå i stapelform och procent, återstående laddningstid, trippmätare, strömåtgång i realtid, körläge (tre till antalet), energiåtervinning (energi återvinn när du använder bromsarna) samt felkodmeddelande vilket är riktigt bra. Dessutom visas även styrkan på gps- samt gsm-signalen i övre vänstra hörnet och det här är riktigt spännande. NUI vände med lanseringen av modellen NQi Sport (och då under namnet N1) upp och ner på hela el-scootervärlden i och med en konstant uppkoppling som innebär att du med hjälp av en app kan se mopedens status i form av räckvidd och batterinivå, statistik över tidigare rutter, varningar om någon försöker stjäla din moped med push-notiser och väderprognoser. Du kan även lokalisera open med hjälp av gps-positionering.
Fina köregenskaper
Att köra NQi Sport är en ren fröjd. Modellen är fint hopskruvad och kvalitetskänslan är hög. Inget gnissel eller skramlande oavsett om vi far fram på landsväg eller på sämre underlag. Fjädringskomforten är riktigt behaglig och väl avvägd för både en mer återhållsam och lugn körning liksom en mer aktiv. För den går att provocera friskt, men se upp för att lägga ner den för skarp kurvorna då stödet lätt tar i backen.
Specifikationer
Modell: NIU NQi Sport Testad: augusti 2018 Typ: Elmoped klass 1 Tillverkare: NIU Motor: Elektrisk, borstlös Effekt: 1800 W Räckvidd: Upp till 8 mil Batteri: Lithiumjon, 29Ah Laddtid: mellan 4 till 6 timmar Laddcykler: 600 Antal körlägen: 3 Maxhastighet: 45 km/h Hjul: 12 tum Broms bak:/fram: skivbroms/skivbroms Mått: (längd, bredd, höjd): 1800 x 700 x 1130 mm Fordonsvikt: 60 kilo Batterivikt: 10 kilo Garantier: Fordon två år, batteri ett år. Rek. pris vid test: 32 995 kronor Pris: 29 995 kronor hos Köpenscooter.nu