Tidigare har biltillverkare varit tvungna att hålla ordning på de tiotals tillval kunder kan välja mellan, vilket komplicerar tillverkningsprocessen på löpande bandet. BMW började 2020 testa en annan metod istället: Inkludera fler hårdvarukomponenter som standard, men gör aktiveringen av dem till en mjukvarufunktion kunden kan köpa eller prenumerera på.
Nu rapporter The Verge att den tyska biltillverkaren har börjat utöka de funktioner som ”säljs” på det här sättet till att även inkludera bland annat stolsvärme. Den som vill ha varma säten får punga ut omkring 180 kronor i månaden (eller en engångsavgift på 4 200 kronor).
Andra funktioner som blir prenumerationer är värmd ratt (120 kronor i månaden), fartkameravarnare (250 kronor), en funktion som automatiskt slår av och på helljuset vid mötande trafik (100 kronor) och ”Iconicsounds Sport” som för en engångsavgift på en tusenlapp låter sig lyssna på motorljudet inne i kupén.
Prenumerationstjänsterna rullar ut i olika takt i olika länder och ovanstående gäller bland annat Storbritannien och Tyskland. Värt att påpeka är att samtliga funktioner som kan prenumereras på även kan låsas upp ”permanent” för ett betydligt högre engångspris.