Volkswagen California: Kompakt tvårummare på fyra hjul
M3 tar tempen på ett av de coolaste fordonen du kan resa runt i på semestern med familjen – Volkswagens husbil California.
Av Andreas Bergsman
M3
Camping i alla dess former är hetare än någonsin och allt fler väljer boendeformen husbil eller husvagn. Och det är lätt att förstå varför. Många – framför allt husvagnsägare – använder sitt fritidsfordon som mobil sommarstuga och långtidsligger på favoritcampingen. Husbilsägarna är kanske en aning mer rörliga och flyttar runt oftare.
Men oavsett hur och var du väljer att campa är möjligheten att hela tiden kunna ta med sig sitt boende något som verkar tilltala fler och fler semesterfirare. Att många av oss ser över alternativen till utlandsresan nu när kronan är så svag innebär att fler även väljer att stanna inom landets gränser. Vi blev nyfikna och provade på livsstilen under en sommarvecka. Valet föll på Volkswagen California. Egentligen var vi ute efter värstingen Gran California, som nyligen lanserades, men leveransförseningar ställde till det – så vi fick helt enkelt sikta in oss på den mindre, redan etablerade modellen.
Volkswagen California är ingen nykomling på marknaden, utan såg dagens ljus redan 1988 – då tillverkad av Westfalia. Första modellen under egen flagg lanserades 2004 och dagens version, T6, kom 2016 i ett gäng olika utrustningsnivåer. Konceptet är detsamma – Compact Living på fyra hjul och det mesta du kan önska dig eller behöva för ett liv på vägarna eller campingplatsen finns i bilen (utom toalett). California får senare i år ett litet ansiktslyft, med ny front exteriört och andra förfinade detaljer i bo-delen.
Populärt med kompakta campingbussar
California baseras på Volkswagens Multivan och är lika enkel att köra. Den är i sammanhanget väldigt smidig och faktiskt riktigt underhållande på vägarna. Den går alldeles utmärkt att använda även till vardags och drar inte alltför mycket soppa; under vår testvecka hamnade snittet på knappt 0,9 liter per mil.
Bilen var för övrigt även utrustad med tillvalet 4 Motion, det vill säga permanent fyrhjulsdrift. Dieselfyran med 204 hästkrafter i kombination med den sjuväxlade DSG-automatlådan passar bilen perfekt och den känns på intet sätt orkeslös ens i branta stigningar. California kommer i en uppdaterad version, troligtvis senare i år. Precis som vilken modern personbil som helst går California att få utrustad med de flesta assistanssystem som marknaden har att erbjuda; döda vinkeln-varnare, adaptiv farthållare, parkeringsassistent, backkamera, trötthetsvarnare, helljusassistent och dimljus med integrerade kurvljus för att nämna några av de mest intressanta.
Bilen är uppkopplad, och även om MMI:t inte är av senaste generationen är det både logiskt, lättanvänt och kompatibelt med både Android Auto och Apple Carplay. Ljudsystemet i testbilen är från Dynaudio och fyller hela kupen med välljudande toner.
Bekväm under resan
Framstolarna har ställbara armstöd och är riktigt bekväma. Inte nog så viktigt med tanke på de många mil du eventuellt tänkte ta dig på semestern. Baksätet rymmer ledigt två åkande och kan skjutas långt bakåt vilket resulterar i ett enormt benutrymme. Ryggstödet kan justeras i flera steg och som passagerare sitter du överlag oförskämt bra. Pentryt. Här finns det mesta du kan tänkas behöva för att kunna tillaga en anrättning. På vänster sida, bakom förarplatsen, finns ett litet pentry bestående av en diskho med tillhörande vattenkran, ett gasolkök med två brännare samt ett kylskåp som rymmer 42 liter. Under pentryt finns ett tvådelat förvaringsskåp med en utdragbar besticklåda. Här finns även ett klaffbord som snabbt och enkelt dras fram och fälls upp i mitten av kupén. Snurra på framstolarna och du har en matplats för fyra. Riktigt smidigt, framför allt med tanke på det begränsade utrymmet bilen har att erbjuda i jämförelse med ”riktiga husbilar”
Sovplatserna är totalt fyra till antalet. Två av dessa är lokaliserade i det uppfällbara tälttaket, vilket manövreras via en kontrollpanel som är placerad i takets framkant. Taket fälls upp på ett par sekunder och därefter är det bara att klättra upp i luckan. Det krävs en viss akrobatisk talang och utrymmet lämpar sig kanske bäst för barn och tonåringar, men visst kan även två vuxna sova här. Något att tänka på är att madrassen är relativt tunn. Dessutom släpper de tunna väggarna igenom mycket ljud. Med tältet uppfällt ryms två personer som får klättra upp genom “takluckan”. Detta gäller även temperaturen. Soliga dagar blir det snabbt outhärdligt varmt i den övre delen. Likadant blir det på nätterna när kvicksilvret sjunker, då kyls utrymmet snabbt ner och då vill det till att ha ordentliga täcken eller sovsäckar för att kunna sova någorlunda. Det finns förvisso en dieselvärmare men den ger mest effekt nere i kupén och används den med tälttaket uppfällt försvinner värmen omgående. Nedre slafen. Fäll soffan och du har ytterligare en sovplats för två. De två övriga sängplatserna trollas fram genom att det bakre sätets ryggstöd fälls ner helt och kompletteras med en bäddmadrass. Här sover du mer bekvämt och kupén påverkas inte i samma grad av temperaturskillnaderna utifrån, och ljudisoleringen är klart mycket bättre.
Genomtänkt och praktiskt
I skjutdörren finns ett löstagbart bord med utvikbara ben och två stolar hittar vi undangömda i ett fodral på insidan av bakdörren. Ett passade ekipage till markisen som du vevar ut snabbt och smidigt. Just alla dessa genomtänkta detaljer imponerar verkligen, utrymmena som utnyttjas till max och alla förvaringsskåp och lådor är onekligen en del av tjusningen med California.
Nämnde vi att det även finns en dusch? Jo, det är bara att öppna bakluckan och koppla in slangen i det dedikerade uttaget och låta vattnet flöda. Duschen är kanske inte den mest praktiska men fungerar som nödlösning.
Omdöme
Vi har fått mersmak på campinglivet. California är en välplanerad och kompakt husbil som kombinerar det bästa av två världar. Ett smidigt boende för två personer som kan leva med lite trängsel i kupén. Fyra personer går också an, men då blir det trångt på riktigt. Körglädje främst i form av bekvämt och tryggt uppträdande på vägen. Den moderna tekniken är snyggt och smart förpackat, så du får räkna med nyfikna frågor från både förbipasserande och från grannarna på campingplatsen.
Specifikationer
Modell: California Ocean 2.0 TDI Testad: juli 2019 Tillverkare: Volkswagen Pris från: 462 700 kronor Testbilens pris: 639 000 kronor Årsskatt: 15 954 kronor Motor: 4-cylindrig bensinmotor med 204 hk, vridmoment 450 Nm. Kraftöverföring: 7-växlad dubbelkopplingslåda. Prestanda: Uppgift saknas Angiven förbrukning (Testcykel WLTP, blandad körning): 9,8 l/100km CO2-utsläpp (WLTP, blandad körning): 256 g/km Köregenskaperna. Smarta lösningar i bodelen. Snygg och uppseendeväckande design. Få eluttag. Blir snabbt kallt/varmt i övre sovutrymmet. Hög skatt.