Uppdaterad 12 mars 2017





större än i en vanlig personbil, men om vi skall referera till testet av C-klass som var utrustad med Burmester surround-system har denna anläggning en bit kvar.
inställningsmöjligheterna väldigt begränsade. De knappa 10 000 kronorna tillvalet Burmester kostar känns med andra ord givet.
drygt 0,7 liter milen jämfört med tillverkarens uppgifter på 0,6, helt ok
med tanke på storlek och vikt.
historia. Nu finns det två olika paket att köpa till för uppgiften och dessa
behövs. Utan assistans blir det riktigt svettigt då sikten runt om är obefintligt. Med hjälp av den aktiva parkeringsassistenten som söker efter lämpliga parkeringsfickor och automatiskt styr in bilen i fickan, både vid fickparkering och parkering på tvären, blir det så mycket enklare.
Bilen kan även utrustas med 360-graderskameror så att du ser bilen på skärmen från fågelperspektiv. Inte riktigt lika tydligt som Nissans lösningar men det är ändå ett oumbärligt hjälpmedel med den här bilen.


Pris: Från 409 962 kronor
Typ: Lyxig MPV
Testbilens pris: 706 090 kronor
Motor: 2,143-liters R4 dieselmotor, 190 hk vid 3800 varv/ min
Prestanda: 0-100 km/h, 9,1 sek.
Toppfart: 206 km/h
Förbrukning (Enl. tillverkaren.): 6,0 l/100 km
CO2-utsläpp: 157 CO2 (g/km)
Utsläppsklass: Euro6 Gr. I

Bra förarhjälpmedel
Säkerhetssystemen
Det tar lång tid att kyla/värma kupén

Har du två barn eller fler vet du hur krånglig det kan vara att få plats i en kombi. Är det dessutom dags för en liten semestertripp med hela familjen är det än värre. Det finns givetvis andra alternativ än Mercedes V-klass, men frågan är om du kan hitta en mer komfortabel och lyxig lösning. I alla fall om du lägger till en rejäl slant på extrautrustning.

Kaxig och generös
V-klass är ersättare till Viano och det är ett rejält lyft. Designen är tilltalande och speciellt fronten har den nya looken som vi känner igen från övriga modeller Familjelycka deluxe som erbjuds från tillverkaren. En kaxigare uppsyn som tar bort lite av hantverkarkänslan som föregångaren fick stå ut med.Har du rattat en Mercedes av senare modell kommer du att känna igen dig direkt, faktum är att instrumenteringen och MMI:n är snarlik den i nya C-klass. Ratten är exempelvis exakt densamma.

Inne i kupén är utrymmena mer än generösa med pilotstolar fram och i mellanraden. Beroende på konfiguration går det att ställa stolarna i olika lägen. Förutom riktigt bra skjutmån går det att rotera dem bakåt och på så sett sitta riktad mot passagerarna i det bakre sätet. Även det går att skjuta framåt eller bakåt samt luta till en bekväm sittställning. Att plocka ur stolarna är relativt enkelt, men de väger en hel del. Inte jättesmidigt att spontant göra plats när du t ex behöver frakta möbler eller kanske ett par cyklar. Samtliga passagerare (i detta fall upp till 7 personer) sitter med andra ord oförskämt bra och bagageutrymmet räcker till för ett par rejäla resväskor.

Massor av hjälpmedel
Mercedes V-klass går i stort sett att utrusta som de renodlade personbilarna i form av förarhjälpmedel. Körhjälpspaket finns som tillval och det är en kombination av fyra hjälp- och säkerhetssystem för en säkrare körning och för att förekomma olyckor eller minska följderna av en eventuell olycka.Kollisionsvarnaren Collision Prevention Assist varnar föraren vid för litet avstånd till framförvarande fordon och ger bromshjälp vid behov. Dödvinkelassistenten är riktigt bra med sin klart lysande varningstriangel i sidobackspeglarna, och den varnar för fordon snett bakom bilen.

Kurshållningsassistenten är däremot ganska uddlös och varnar enbart med en liten vibration i ratten om du avviker från det markerade körfältet. Det finns ingen aktiv hjälp som styr in bilen rätt igen.
Pre Safesystemet är dock riktigt intressant, även om vi av naturliga skäl inte kunde testa det. Här registreras kritiska situationer i ett tidigt skede och bilen skall kunna inleda ett gäng skyddsåtgärder för de åkande.
Missa inte: Snacka säkert i bilen – 7 handsfree under 1 000 kronor
Bland annat har säkerhetsbältena på förar- och passagerarplatsen reversibel bältessträckning, och om rutor och taklucka är öppna stängs dessa och passagerarstolen fram ställs in i ett för olyckan mer gynnsamt läge. Skyddsåtgärderna kickar in vid kritiska rattmanövrer i hög hastighet och vid panikbromsningar där bromsmomentet är högre än givna vägförhållanden tillåter.

Skarp skärm och smidig kontroll
Centralt placerad på den övre delen av mittkonsolen är den feta skärmen på 7 tum. Den är riktigt skarp och ljusstark och lirar perfekt med menysystemet vi lärde oss att älska i C-klass. Skärmen är inte tryckkänslig, utan systemet styrs med multifunktionsratten eller via reglagen mellan sätena.Reglagen består av en upphöjd touchpad och en navigationsratt, där den förstnämnda går att använda för handskriftsinmatning av bland annat adresser och kontakter. En riktigt smidig lösning som reagerar blixtsnabb på kommandon. Kontrollen är dock placerad gansla långt fram så rent ergonomiskt känns det inte klockrent.
Den väl tilltagna skärmen ger en grym överblick vid navigering där kartorna är fantastiskt detaljerande även om bilen saknar Google Maps-läge.
Internetuppkoppling sker via din bluetooth-kompatibla mobiltelefon och du får tillgång till internetsurf samt en rad förinstallerade appar. Bland annat en internetradiofunktion samt ett par infoapplikationer om Mercedes. Men vi saknar fortfarande renodlade musikstreaming i form av Spotify eller Wimp som hade varit smidigt att ha tillgång till. Kanske till nästa uppdatering?

Ljudsystemet i just detta exemplar kallas Audio 20 och är ett enklare system än det vi testade i C-klass, och det består av totalt 9 högtalare.
Ljudet är i detta fall lite vanskligt att bedöma då utrymmena är mycket
större än i en vanlig personbil, men om vi skall referera till testet av C-klass som var utrustad med Burmester surround-system har denna anläggning en bit kvar.
Dels är högtalarna färre till antal, dels är
inställningsmöjligheterna väldigt begränsade. De knappa 10 000 kronorna tillvalet Burmester kostar känns med andra ord givet.

Utan busskänsla
Att köra V-klass är en ren fröjd och Mercedes har verkligen lyckats arbeta bort busskänslan som oftast följer med den här klassen. Visst tränger en del vägoch däckljud in i kupén, och skall du samtala med den bakre raden blir det till att höja rösten rejält. Förbrukningen hamnade pådrygt 0,7 liter milen jämfört med tillverkarens uppgifter på 0,6, helt ok
med tanke på storlek och vikt.
Att parkera däremot är en helt annan
historia. Nu finns det två olika paket att köpa till för uppgiften och dessa
behövs. Utan assistans blir det riktigt svettigt då sikten runt om är obefintligt. Med hjälp av den aktiva parkeringsassistenten som söker efter lämpliga parkeringsfickor och automatiskt styr in bilen i fickan, både vid fickparkering och parkering på tvären, blir det så mycket enklare.
Bilen kan även utrustas med 360-graderskameror så att du ser bilen på skärmen från fågelperspektiv. Inte riktigt lika tydligt som Nissans lösningar men det är ändå ett oumbärligt hjälpmedel med den här bilen.

Mercedes V 250 BlueTEC

Pris: Från 409 962 kronor
Typ: Lyxig MPV
Testbilens pris: 706 090 kronor
Motor: 2,143-liters R4 dieselmotor, 190 hk vid 3800 varv/ min
Prestanda: 0-100 km/h, 9,1 sek.
Toppfart: 206 km/h
Förbrukning (Enl. tillverkaren.): 6,0 l/100 km
CO2-utsläpp: 157 CO2 (g/km)
Utsläppsklass: Euro6 Gr. I


Komfort och utrymmen
Bra förarhjälpmedel
Säkerhetssystemen

Svårparkerad
Det tar lång tid att kyla/värma kupén