Audi S8 Plus är Audis skrytmodell i sedanklassen. Formgivningen är relativt anonym men den som har koll på tillverkaren vet vad som skiljer S8-serien från A8. Vi snackar extrem kraft och extra allt när det gäller utrustning. Superlätt kaross, mäktiga 606 hk V8-motor och en tillbehörslista som får de flesta att tappa hakan. Eller kippa efter andan om du tittar på priskolumnen.
Interiören i S8 är riktigt påkostad.
Saknar Virtual Cockpit
Vi testade nyligen Audi Q7 e-tron som bestyckats med tillverkarens senaste MMI – Virtual Cockpit. Detta system har inte hittat in i S8 Plus utan kommer först nästa år. Vilket givetvis är synd om du inte kan vänta. Infotainmentsystemet i S8:an vi testade är visserligen väldigt kompetent och bra, men vi saknar en del funktioner och den fantastiska kartvyn i instrumentbrädan.
Det går inte att prata om S8 Plus utan att prata motorprestanda. Under huven sitter en vässad V8-motor som mullrar härligt och som ger brutal kraft. 0-100 går på 3,8 sekunder, vilket är grymt imponerande och det gäller att du håller stadigt i ratten när du trycker gaspedalen i botten.
Bilen är otroligt bekväm att både köra och åka i som passagerare, även i baksätet. Den inbyggda massagefunktionen som både förar- och passagerarstol har i testbilen blir snabbt en favorit. Här kan vi välja mellan ett antal olika program och justera hur hårt du vill bli masserad. Mycket behagligt!
Ljudanläggningen i testbilen kostar närmare 80 000 kronor i tillbehörslistan, och de två främre diskanthögtalarena från Bang & Olufsen som sakta glider upp från instrumentbrädan när vi startar bilen låter lika bra som de ser ut. Ljudet i värstinganläggningen är helt makalöst bra.
Mätarna är tydliga och du kommer enkelt åt den information du behöver som förare.
Vi är däremot inte helsålda på alla detaljer när det kommer till knappar och reglage. Ett exempel är att det är onödigt krångligt att justera fläkten i bilen. Att först behöva trycka på en knapp, och sedan vrida ett reglage för att ändra fläkthastigheten är onödigt krångligt.
Säkerhetsfunktioner med brister
Skärmen i mittkonsolen glider upp läckert när vi startar bilen, men den är inte speciellt skarp när backkameran aktiveras. Det kan vi dock leva med, vad som är värre är att parkeringssensorerna inte alltid kickar igång framtill när vi sakta glider in i en parkeringsruta. När vi växlar till backväxel, och sedan tillbaka till Drive, då aktiverades dessa. Dåligt!
Den adaptiva farthållaren är riktigt bra i Audi S8 och den fungerar utmärkt i tröga bilköer. Den adaptiva farthållaren i Audi S8 Plus gör att bilen anpassar hastigheten efter framförvarande bil, och det fungerar även i bilköer när bilen behöver stanna helt och hållet emellanåt. Du behöver dock ha koll på den här funktionen, att åka in i en rondell utan att manuellt kontrollera gas och broms kan sluta riktigt illa.
Imponerande farthållare
Farthållaren i kombination med funktionen Lane Assist, som läser av linjer i vägen och ser till att bilen inte passerar dem, gör att Audi S8 Plus nästan kan fungera som en självkörande bil under optimala förutsättningar. Lane Assist fungerar mycket bra och du kan ställa in hur nära filmarkeringen du kan köra innan bilen själv styr dig rätt.
Lane Assist är en smidig säkerhetsfunktion som fungerade utmärkt i S8:an så länge linjerna på vägen var tydliga. Audi S8 Plus har även en hel del andra säkerhetsfunktioner, allt från att den varnar när det är dags för kaffepaus till att tydliga lampor vid sidobackspeglarna gör dig uppmärksam om en bil är på väg in i döda vinkeln.
Sammanfattning
Audi S8 Plus är på många sätt en fantastisk lyxsedan, men den här modellen känns redan lite föråldrad när det gäller menysystem och placering av reglage. Om du någon gång testat Audis Virtual Cockpit kommer du att bli lite besviken när du sätter dig i den här bilen helt enkelt. Kvalitetskänslan, komforten, motorprestandan och säkerhetsfunktionerna kommer däremot inte att göra dig besviken men vi tycker ändå att du bör invänta nästa års modell med Audis nya MMI.
Brutal motorprestanda Komforten Ljudanläggningen Massor av säkerhetsfunktioner och förarhjälpmedel
Mitt jobb som chefredaktör är att se till att innehållet vi producerar håller högsta möjliga kvalitet. Kontakta mig om du har frågor eller synpunkter på det vi publicerar!