Mercedes nya E400 Coupe bjuder på härlig körglädje, bra komfort och mycket smarta tekniska hjälpmedel. Men smakar det så kostar det...
Av Jesper Landén
M3
”Det är skönt med en egen coupé”. Kanske ett citat som inte känns igen av den yngre generationen men det var i alla fall skådespelaren Martin Ljung som med alla medel såg till att få en egen kupé på tåget. Hans Alfredsson fick se sig slagen och söka upp en annan kupé att sova i.
Mercedes E400 4Matic Coupé går lite i den stilen – man vill ha den för sig själv. Hela bilen känns som en hyllning till föraren. Här är det känslorna som styr, inte förnuftet och det tycker vi att det måste få göra ibland. Med det sagt packade vi bilen med fyra personer tillsammans med mat och packning för dessa fyra – och det gick alldeles utmärkt.
Bra baksäte – när du väl kommer in
Det krävs en del yoga-positioner för att ta sig in i baksätet men väl där så sitter vi faktiskt riktigt bra. Bagaget sväljer en hel del om du avstår från höga och skrymmande saker. Vi tror dock inte att denna modell är för dig som skjutsar tre vuxna passagerare eller barn i barnstol. Vi tror inte heller att modellen är till för dig som behöver bagageutrymmet till mycket annat än en övernattningsväska eller eventuellt ett litet golfset. Vi retar oss också på att dörrarna är så otroligt stora, vilket gör de flesta parkeringarna till en mardröm. Risken för fula märken vid uppslag är mycket stor.
Vi testade nyligen vanliga E-klass som vi hyllade stort för dess komfort, och fantastiska förarhjälpmedel, och dessa återfinns förstås i E400 4Matic Coupé. Mercedes har till skillnad från Volvo valt att breda ut sin MMI (multimedia interface) på bredden. Självklart stöder den både Apple Carplay och Android Auto men att använda dessa känns om som att ta ett par kliv bakåt, då tillverkarens egna system är så mycket vassare.
Den digitala displayen är uppdelad i två delar och spänner längs ena halvan av instrumentpanelen. Systemet är lätt att använda men vi saknar pekfunktion. Medan Volvo valde endast pekfunktion och BMW valde pekfunktion, ratt OCH gester så stannar Mercedes kvar med rattstyrning i kombination med en typ av touchpad. Vi önskar oss något mer.
Energizing Comfort
Kupén i testbilen är ljus med ljusbeige skinnklädsel och öppenporig alm (?) som dekorinlägg. Det stora soltaket och avsaknaden av b-stolpe släpper in massor med ljus. Vi hittar en inställning som heter ”Doft” och med en tillhörande superdesignad glasburk i handskfacket. Vi rattar fram och tillbaka men kan inte riktigt avgöra om det gör någon skillnad eller exakt vad det ska tillföra. Vi tror dock att detta kommer utvecklas mer med nya S-klassen och systemet Energizing Comfort.
Drivlinan är en riktig höjdare. I kombination med körlägesväljaren där fyra olika förinstallerade program, samt ett individuellt, så blir motorn en kameleont och det gillar vi. Den jobbar näst intill ljudlöst i lägena Eco och Comfort för att sedan ryta till ordentligt i Sport och riktigt ”race-knattra” vid motorbromsning i Sport+-läget. Det gillar vi verkligen. Den nioväxlade automatlådan kan antingen göra att växlingarna känns obefintliga till att i Sport+-läget ge oss känslan av en sekventiell ”race-låda” styrd från ”paddlarna” vid ratten.
Omdöme
Mercedes Benz E400 4Matic Coupé är en härlig bil men med en smal målgrupp åtminstone i Sverige. Vi gillar att Mercedes fortsätter att göra dessa modeller – om alla bilar skulle vara förnuftiga så skulle det bli väldigt tråkigt. Körlägesväljaren komforten MMI:t Dyr extrautrustnin Svårt att ta sig in i baksätet
Fakta Mercedes Benz E400 4Matic Coupé
Pris från: 609 000 kronor Pris testbil: 928 950 kronor(!) Motor och växellåda: 2,996 liter sexcylindrig bensinmotor Effekt: 333 hk vid 5 250– 6 000 varv/min, 480 Nm vid 5 250– 6 000 varv/min. Drivlina: Automatväxellåda 9G-TRONIC, 9-växlad Prestanda: 0–100 km/h, 5,3 sek, toppfart: 250 km/h Förbrukning (enl. tillverkaren): 8,1 l/100 km Förbrukning (enligt våra mätningar): 9,7 l/100 km