Renaults Talisman slåss i ett tufft segment och trots trevlig motor och bra prislapp är vi inte helt sålda på den här modellen.
Av Jesper Landén
M3
Renault Talisman är varken diskret eller uppseendeväckande när vi hämtar upp den för test. Den är snygg, med stora fälgar och med en låg profil, och den ser ganska liten ut vid första anblick. När vi går runt bilen känns dragen igen från dess syskon men formen har mer gemensamt med en vanlig kombi.
Först när vi startar Renault Talisman och de futuristiska led lamporna lyser upp blir bilens former intressanta. Långa svepande led-partier både fram och bak skapar den karaktär vi nu vant oss med hos Renault-familjen.Renault Talisman såg dagens ljus redan 2015 i ett sedanutförande men den nådde aldrig den svenska publiken utan vi fick vänta till året därpå, då Renault Talisman Sports Tourer lanserades här. I Sverige nämns inte tillägget Sports Tourer utan den heter helt sonika Talisman.
Välkomna alternativ
Bilen säljs i tre utrustningsmodeller och med flera olika motoralternativ. Renault valde, trots motstridig information, att släppa två bensindrivna motoralternativ i Sverige. Det uppskattas verkligen. Motoralternativen är en viktig fråga, för även om vi inte provkört samtliga modeller så gör det verkligen skillnad. Den stora dieseln och den stora bensinaren gör bilen riktigt trevlig att köra medan vi avrådet från den minsta dieslen. När det gäller utrustningspaketen är det som vanligt en smaksak och tillbehörslistan är bra utformad och erbjuder det mesta.
Interiört så har Renault mer eller mindre samma teknik i samtliga bilar. Vi får en display centrerad i mitten, som visserligen är placerad aningen för långt bort och känns något slö, men som är både tydlig och funktionell. Du kan läsa mer om Renaults MMI i våra tester av Renault Grand Scenic och Renault Espace. Systemet har stöd för både Apple Car Play och Android Auto och det är nog tur det för vi tycker nog att Renaults egna har en del att önska. Det är snyggt men inte så funktionellt.
Pigg och alert – även fullpackad
Testbilen är en Renault Talisman Intense Energy dCi 160 EDC och som namnet skvallrar om är det en dieselvagn med 160 hästkrafter. Lagom stor motor för storleken på bil. Det är inga problem att packa den full med familj och packning, bilen rymmer en hel del och är fortfarande pigg och alert.
Testbilen är utrustad med 4C, eller 4 Control som Renault valt att kalla sin fyrhjulsstyrning. Vid första intrycket märker vi ingen skillnad men när vi efteråt sätter oss i en bil utan fyrhjulsstyrning så förstår vi vad den faktiskt bidrog med. Styrningen är helt enkelt mer direkt och mer följsam.Renaults Talisman är utrustad med körprogramsväljare men vi rekommenderar verkligen endast Comfort-läget, de andra känns helt onödiga och Sport-läget gör bilen nästan okörbart ryckig och stökig. Testbilen är helt fullutrustad och det innebär bland annat adaptiv farthållare, döda vinkel-varnare och en massa annat smått och gott. När det kommer till säkerhetsfunktionerna är de riktigt bra men vi tycker som i så många andra bilar att den adaptiva farthållaren borde fungera i lägre hastigheter.
Omdöme
Renault Talisman är en bra bil, men slåss i ett riktigt tufft segment. Bilen fajtas med bland annat Volkswagen Passat och Ford Mondeo om mellanklassköparnas gunst och det är verkligen inte en lätt match. Positivt är att man lagt arvet från Renault Laguna bakom sig och börjat om på ny kula med Talisman. Renault är verkligen på rätt väg.
Fakta Renault Talisman Intense Energy dCi 160 EDC
Tillverkare: Renault, www.renault.se
Motor: Diesel, 4 cyl Effekt: 160 hk vid 4000 rpm Vridmoment: 380 Nm vid 1750 rpm Drivning: Framhjulsdrift med fyrhjulsstyrning Växellåda: Automatväxellåda, 6-stegad Prestanda: 0–100 km/h 9,9 sek. Toppfart: 202 km/h Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,4 l/100 km (enligt tillverkaren) Pris: Från 229 900kr, testbilen 382 900 kronor. Bra motor och växellåda men körprogrammen känns onödiga Prisvärd Känns modern i jämförelse med konkurrenterna Lågt i tak Tilläggen gör bilen dyr Tekniken når inte riktigt ända fram