När Playstation lanserades satsade Sony mycket på att locka en ny och lite äldre målgrupp till tv-spelens värld. En viktig del av den strategin var Wipeout, ett i grunden Mario Kart-liknande racingspel där Mario och plingplong-ljud var utbytta mot ilsnabba svävare och dunkande klubbmusik. Wipeout passande Sonys stil perfekt.
I augusti 2012 fick det hela ett tvärt slut. Sony meddelade att den anrika Studio Liverpool, tidigare känd som Psygnosis, skulle slå igen sina portar. Det såg ut som dödsstöten för den klassiska serien, men Wipeout fick en chans till – denna gång på Playstation 4.

Triss i ess
Wipeout Omega Collection består av Wipeout HD, den välfyllda expansionen Fury och Wipeout 2048. Wipeout HD och Fury lanserades ursprungligen till Playstation 3, medan 2048 är ett Vita-spel i grunden. De tre spelen har varsin separat kampanj som är fylld med tävlingar. Dessa hoppar hela tiden mellan allt ifrån regelrätta race och tidsjakt till lite mer unika spellägen som zoner och eliminering.

Det är emellertid inte motståndarna som är spelarens värsta fiende, utan snarare väggarna på banorna. Det krävs en del övning för att navigera de ilsnabba svävarna snyggt, snabbt och säkert genom de många kurvor och loopar som banorna är uppbyggda av. Lyckligtvis finns det tre svårighetsgrader och lite mer nybörjarvänliga svävare att testa vingarna i – men något särskilt lättillgängligt spelserie har Wipeout aldrig varit.
Om ditt skepp tar för många smällar, både från vapen och krockar, kommer det till slut att explodera. För att undvika det kan du använda upplockade vapen för att förstärka skeppets sköld. Att använda en målsökande missil i slutet av racet kan alltså betyda en förstaplats, men det kan också sluta i noll poäng med en olycklig krock i den sista kurvan om skölden är svag.

Zona ut
Intensiva race i all ära, men det är spelläget kallat Zone Mode som höjer Wipeout över alla konkurrenter. Dessa tävlingar utspelar sig på avskalade banor helt fria från andra motståndare. Din farkost accelererar automatiskt och din enda uppgift är att undvika banans kanter, vilket är lättare sagt än gjort i de extrema hastigheter som väntar.
Det som utmärker Zone-läget är att musiken och den avskalade grafiken samspelar på ett briljant sätt och skapar en audiovisuell upplevelse som är lika häftig som unik. Zone-läget är helt enkelt essensen av Wipeout och trots att spelläget introducerades för tolv år sedan förtrollar det oss än i dag.
Dags att tappa hakan igen
Detsamma kan sägas om grafiken. När Wipeout HD hittade till Playstation 3 för snart nio år sedan blev det snabbt rankat som konsolens snyggaste spel, både sett till design och teknik. Det var svårt att hålla hakan från golvet när väldetaljerade svävare susade fram genom läckra miljöer i 1080p-upplösning och 60 bilder per sekund.
Faktum är att Wipeout HD till Playstation 3 ser bra ut än i dag – i alla fall tills vi startar Wipeout Omega Collection. Det som en gång var så snyggt ser nu ganska platt och grått ut i jämförelse.
Varken Wipeout HD eller Fury har egentligen inte fått några enorma grafiska förbättringar, men tack vare ett helt nytt ljussystem och mer detaljerade omgivningar får miljöerna ett mer livfullt utseende. Lägg därtill den förbättrade kantutjämningen som gör att all form av flimmer helt lyser med sin frånvaro. Om du dessutom sitter med en Playstation 4 Pro och en tv med stöd för hdr kan du njuta av 4k-upplösning och ett utmärkt hdr-stöd som lyfter färgerna ännu ett snäpp.
Den kanske största förbättringen står dock ljudet för. Både musik och ljudeffekterna är till stor del helt nya och låter nu både tyngre och mer passande än tidigare. Soundtracket är även det mer eller mindre perfekt med artister som Prodigy, Swedish House Mafia och Chemical Brothers.

En bärbar grund
Medan de grafiska ändringarna i Wipeout HD och Fury är märkbara men inte häpnadsväckande, har samlingens tredje kampanj, Wipeout 2048, fått en ordentlig uppgradering. Steget från Playstation Vita till Playstation 4 höjer upplösningen och detaljrikedomen markant, men den viktigaste förbättringen är att bilduppdateringen har gått från 30 till 60 bilder per sekund. Wipeout 2048 känns på många sätt som ett helt nytt spel på Playstation 4.
Tyvärr är Wipeout 2048 ändå samlingens svagaste länk. Det märks att spelet i grunden är utvecklat med större begränsningar. Menyerna är inte lika stilrena och smidiga, alternativen färre och bandesignen rörigare med en del plottriga detaljer och knepiga genvägar. Wipeout 2048 underhåller fortfarande och är dessutom ett bra val för nybörjare tack vare lite bredare banor, men det når inte upp i samma klass som samlingen två andra spel.

Cirkeln är sluten
Hösten 1995 var Wipeout med och definierade Playstation som den självklara konsolen för spelsugna ungdomar och vuxna. I dag definierar Wipeout Omega Collection hela genren och lämnar alla konkurrenter efter sig på startlinjen. Även om det inte är mer än en uppiffad samling faller alla bitar på plats med fläckfri grafik, fantastiskt ljuddesign, imponerande hdr-färger och en utmärkt uppgradering av Wipeout 2048.
Trots att originalutvecklaren Psygnosis inte existerar längre är Wipeout bättre än någonsin – och vi hoppas innerligt på att Wipeout Omega Collection inte är det sista vi ser av serien.

Fakta Wipeout Omega Collection
Format: Playstation 4
Testat format: Playstation 4
Utvecklare: Sony Interactive Entertainment
Utgivare: Sony Interactive Entertainment

Mängder med innehåll till ett lågt pris
Den grafiska uppgraderingen av Wipeout 2048 är utmärkt
Zone-läget är fortfarande unikt och oöverträffat
En stil- och ljudmässig fullträff

Inga egentliga nyheter förutom audiovisuella förbättringar
2048-banorna är inte lika bra som de i HD- och Fury-kampanjerna
Racen blir lätt slumpartade när vapen används