Sedan vi testade Tesla Model S i somras tänker vi på nya bilar med helt nya referenser. Inte bara då Telsa visade att en elbil kan vara riktigt sportig, utan också eftersom den amerikanska jokern i leken tänkte helt utanför boxen även när det gäller tekniska finesser och gränssnitt. BMW ligger långt fram med säkerhetstänk och tekniska förarhjälpmedel, men de har inte haft någon sportig laddhybrid att stoltsera med. Fram tills nu.

Du sitter väldigt bekvämt i framsätet och alla reglage och knappar är placerade på rätt ställen.
Premiumkänslan är total när vi kryper in i bilen medan minst 2–3 personer smyger fram och plåtar bilen. Att dörrarna öppnas snett uppåt i Lamborghini-stil är extremt coolt, om än inte speciellt praktiskt. Men designen i I8:an är otroligt imponerande. Det enda vi hade önskat på den estetiska fronten är något bredare däck.

För maximal motorkraft drar du växelspaken ett steg åt vänster och aktiverar sportläget.
Väl inne i bilen känner vi snabbt igen oss från andra BMW-modeller. Här finns en riktigt fet skärm med ett lättnavigerat menysystem som du styr med en liten ratt i mittkonsolen, och på vilken du kan skriva med fingertoppen.
Designen är i det närmaste fulländad, många avundsjuka blickar blev det när vi fällde upp dörrarna.
BMW I8 drivs av två motorer – en bensindriven och en eldriven. Dessa två fungerar riktigt bra tillsammans.

Varje detalj är väl genomtänkt designmässigt.
Smidigt att kunna hålla koll på bilen i webbläsaren.
BMW:s koncept med Connected Drive är riktigt bra. Vi hade problem att få mobilappen att fungera som den skulle, men det gick hur bra som helst att via webbläsaren gå igenom bilen och till exempel kontrollera laddnivån. Eller ställa in starttider när bilen skulle vara isfri och varm. Det gick även utmärkt att koppla upp mobilen och få fram kalendern eller Facebookflödet i bilens egen skärm. En annan detalj värd att nämna är att ljudanläggningen i bilen vi testade lät brutalt bra.
Mätaren i nya I8 är inte lik konventionella mätare.
design och tekniska finesser har fått gå före motormässig prestige. Det här är en riktig drömbil, om än väldigt dyr, som visar att BMW verkligen har tänkt i nya banor. Och det gillar vi!
Typ: Laddhybrid
Bensinmotor: Trecylindrig bensinmotor, 231 hk, vridmoment 320 Nm
Elmotor: 131 hk, 250 Nm
Prestanda: Acceleration 0–100 km/tim på 4,4 s. Toppfart: 250 km/h.
Förbrukning (enl. tillverkaren): 2,1 liter/100 km (blandad körning)
CO2-utsläpp: 49 g/km
Pris: Från 1 359 000 kronor.
Testbilens pris: Från 1 362 700 kronor.
Extremt snygg.
Sportig och rolig att köra.
Connected Drive.
Ljudanläggningen.

Dyr.
Extremt liten lastförmåga.
Läs mer: Tesla Model S P85: Grym elbil bryter ny mark
Motorljudet i högtalare
Vem kunde tro att tyskarna skulle släppa en sportbil med en trecylindrig motor och framhjulsdriven elmotor för några år sedan? Enligt specifikationerna är det här egentligen inte en ”riktig” sportbil i traditionell bemärkelse, men spelar det någon roll att motorljudet är förstärkt av en högtalare och att det först är när du kombinerar bensinmotorn och elmotorn som du får ut riktigt imponerande körprestanda?Nej, det tycker inte vi. BMW har tänkt helt rätt och fokuserar på upplevelsen, designen och nya smarta finesser.

Du sitter väldigt bekvämt i framsätet och alla reglage och knappar är placerade på rätt ställen.
Premiumkänslan är total när vi kryper in i bilen medan minst 2–3 personer smyger fram och plåtar bilen. Att dörrarna öppnas snett uppåt i Lamborghini-stil är extremt coolt, om än inte speciellt praktiskt. Men designen i I8:an är otroligt imponerande. Det enda vi hade önskat på den estetiska fronten är något bredare däck.

För maximal motorkraft drar du växelspaken ett steg åt vänster och aktiverar sportläget.
Väl inne i bilen känner vi snabbt igen oss från andra BMW-modeller. Här finns en riktigt fet skärm med ett lättnavigerat menysystem som du styr med en liten ratt i mittkonsolen, och på vilken du kan skriva med fingertoppen.

Designen är i det närmaste fulländad, många avundsjuka blickar blev det när vi fällde upp dörrarna.
Här finns backkamera, sensorer, kameror som håller koll på hastighetsbegränsning och omkörningsförbud och mycket mer. Den integrerade HUD:en är också riktigt smidig, här får vi inte bara upp hastighetsmätare utan även navigationsanvisningar.
Läs mer: 10 coolaste elbilarna just nu
Avancerade mätare
Huvuddisplayen är en betydligt rörigare historia för dig som är van vid enkla mätare för hastighet och varvtal. Det här beror givetvis på att bilen har två separata motorer som jobbar, och efter lite vana lär vi oss snabbt att uppskatta möjligheterna. Du kan till exempel välja att utnyttja elmotorn maximalt (i upp till 120 km/h) eller att prioritera komforten.

BMW I8 drivs av två motorer – en bensindriven och en eldriven. Dessa två fungerar riktigt bra tillsammans.
Sportläget är dock roligast rent körmässigt, och här ser bilen till att det alltid finns kraft i batteriet för att hjälpa till att leverera prestanda. Och det är bara i det här läget vi upplever den omedelbara kraften när vi trycker på gaspedalen. Inte riktigt snabba rappa respons som med Teslan, men ändå imponerande.
- Missa inte videon: M3 testar elbilen Tesla Model S
Batteriplanering krävs
När vi körde i komfortläget tog batteriet snabbt slut, redan efter en dryg mil på väg in till Stockholm från ytterförorten. Det här innebar att det inte fanns kraft nog kvar i batteriet till att förvärma bilen när vi skulle åka hem, en smidig finess.

Varje detalj är väl genomtänkt designmässigt.
Det krävs med andra ord lite batteriplanering om du vill utnyttja den funktionen. Och den angivna bränsleförbrukningen på 0,21 liter/mil är drömsiffror. Räkna med 0,65 liter/mil om du kör i komfortläge med lite blandad körning och inte alltför sportigt.

Smidigt att kunna hålla koll på bilen i webbläsaren.
BMW:s koncept med Connected Drive är riktigt bra. Vi hade problem att få mobilappen att fungera som den skulle, men det gick hur bra som helst att via webbläsaren gå igenom bilen och till exempel kontrollera laddnivån. Eller ställa in starttider när bilen skulle vara isfri och varm. Det gick även utmärkt att koppla upp mobilen och få fram kalendern eller Facebookflödet i bilens egen skärm. En annan detalj värd att nämna är att ljudanläggningen i bilen vi testade lät brutalt bra.

Mätaren i nya I8 är inte lik konventionella mätare.
Omdöme
Vi gillar konceptet med en sportig bil där upplevelse, bränsleförbrukning,
Fakta: BMW I8
Tillverkare: BMW, www.bmw.seTyp: Laddhybrid
Bensinmotor: Trecylindrig bensinmotor, 231 hk, vridmoment 320 Nm
Elmotor: 131 hk, 250 Nm
Prestanda: Acceleration 0–100 km/tim på 4,4 s. Toppfart: 250 km/h.
Förbrukning (enl. tillverkaren): 2,1 liter/100 km (blandad körning)
CO2-utsläpp: 49 g/km
Pris: Från 1 359 000 kronor.
Testbilens pris: Från 1 362 700 kronor.

Extremt snygg.
Sportig och rolig att köra.
Connected Drive.
Ljudanläggningen.

Dyr.
Extremt liten lastförmåga.