Trots sitt namn har Metroid Prime: Federation Force inte mycket med den lysande Prime-serien att göra. Spelet har ärligt talat inte ens särskilt mycket med Metroid att göra överhuvudtaget. Att ensam och utsatt utforska stämningsfulla miljöer har alltid varit ett signum för serien, men här existerar det knappt och vi får nöja oss med små linjära nivåer. Inte heller får vi kontrollera Samus Aran, spelhistoriens kanske största hjältinna. Istället får vi snöra på oss skorna tillhörandes en anonym fotsoldat.
Eller, i bästa fall, en av fyra anonyma fotsoldater sittandes i varsin robot. Likt förra årets The Legend of Zelda: Tri Force Heroes bygger Metroid Prime: Federation Force på samarbete. Helst med tre andra personer och helst i samma rum. Det finns visserligen ett enkelt onlineläge där det är någorlunda lätt att hitta andra spelare, men nätverksstrul, avsaknaden av röstchatt och spelalternativ är tre irriterande hinder som förstör flera sessioner.

En för alla, alla för en
När tekniken fungerar smärtfritt är det å andra sidan stundtals riktigt kul att hjälpas åt för att nå banans slut. Bandesignen är oftast genomtänkt från start till slut och det är lätt att bli imponerad över alla smarta pussel och hinder som utvecklarna har ställt i din väg. Inget uppdrag är det andra likt och rent korridorsskjutande blandas med smygande, monsterfångande och bollrullande. Allt är visserligen inte kul, men variation förnöjer alltid.Ett annat lyckat inslag är förberedelserna inför uppdragen. Dels kan varje spelare utrusta sin robot med upp till tre chip som förbättrar utvalda egenskaper, dels ska alla spelare välja vilka specialvapen de vill ha med sig. På så sätt går det att tänka en gnutta taktiskt och låta spelare inta olika roller, till exempel kan en spelare bära en supermissil medan en annan fyller väskan med helande kapslar.
Ensam är svag
För ensamma spelare försvinner dock den taktiska planeringen inför uppdragen till stor del. Dessutom blir spelupplevelsen märkbart sämre eftersom bandesign, pussel och bossar är anpassade för att minst en kompanjon står vid din sida. Det hela blir inte bättre av en oerhört ojämn svårighetsgrad som stundtals är extremt oförlåtande, speciellt en bit in i äventyr. Ett litet misstag kan leda till en Mission Failed-skärm och att hela uppdraget måste startas om från början. Inklusive alla förberedelser, pratsekvenser och laddningstider.Det är ändå fullt möjligt att spela Federation Force ensam och det finns hjälpmedel såsom ett chip som gör din robot dubbelt så stark och tålig, men det är mer än uppenbart att äventyr är menat att spelas tillsammans med andra.

Förvirrade fingrar
Den ojämna svårighetsgraden blir inte lättare att förlåta när kontrollen gör sitt bästa för att förvirra dina stackars fingrar. I stort sett alla knappar används flitigt och det blir lätt fel i stressiga situationer.Det finns i huvudsak två sätt att kontrollera din robotsoldat, eller hur du siktar rättare sagt. Med standardalternativet styrs siktet genom att luta konsolen, vilket är bökigt men fungerar ok – förutom att den lyckade 3D-effekten blir helt oanvändbar.
Alternativ nummer två är att använda en New 3DS. Då liknar kontrollen ett mer regelrätt konsolskjutspel där den ena spaken används för att gå och den så kallade C-spaken till siktet. Tyvärr är C-plutten på New 3DS alltför liten och orörlig för att siktet ska samarbeta. Lyckligtvis går det att låsa siktet på närmaste fiende med L-knappen oavsett kontrollmetod, men när precision behövs blir det lätt struligt.
Träning på menyn
Ingen av kontrollmetoderna fungerar med andra ord optimalt, men med lite övning går det att vänja sig med bristerna. För att underlätta kontrollärandet finns det tre minispel i huvudmenyn: Blast ball, skjutbana och stridssimulator. Just Blast ball förtjänar ett extra omnämnande då det är en sorts bollsport där två lag med tre spelare vardera ska skjuta (bokstavligt talat) in bollen i mål. Tänk er Rocket Leaue, men utan bilar – och inte lika kul.
Samus fyller 30 – men får inte vara med på festen
Det mest underliga med Metroid Prime: Federation Force är att Nintendo valde att paketera spelet i en halvdan Metroid-förpackning istället för att låta det stå på egna ben, speciellt med tanke på vilken succé Splatoon blev.Under rätt förutsättningar underhåller äventyret ändå en hel del och har du möjlighet att spela tillsammans med tre vänner kan du lägga till en pinne på betyget. Om du, likt oss, får nöja dig med att i huvudsak spela ensam eller med okända personer online är Metroid Prime: Federation Force däremot en både medioker och obalanserad upplevelse. Samus förtjänar så mycket mer.

Kul med vänner
Imponerande 3D-effekt
Varierade uppdrag

Bökig kontroll
Ingen höjdare att spela ensam
Bristfälligt onlineläge