Adblock Plus släpper en ny tjänst som ser till att du får mer annonser på din skärm.
Om en besökare som använder Adblock Plus kommer till sidan, så kommer dessa accepterade annonser att visas istället för de annonser som sajten annars skulle visa.
Snarare än att ta bort alla annonser från internet för alltid hoppas Adblock Plus att egentligen ersätta dåliga annonser. Dåliga annonser är då sådant tjänsten anser är för stort, fult eller inkräktande. Bra annonser är istället mindre, subtilare och (åtminstone teoretiskt sett) mindre irriterande.
Tidigare: Läs allt om Adblock Plus bråk med Facebook
Adblock Plus plan för detta nya nät är en ny annonsmarknad, driven av Adblock Plus, som låter bloggar och andra webbtjänster att välja ut så kallade “acceptabla” annonser och placerade ut dem på sin sida.
“Det låter dig hantera två olika ekosystem som skiljer sig åt men där båda kan ge intäkter”, säger Adblock Plus-chefen Ben Williams till The Verge.
Adblock Plus nya annonsmarknaden är tänkt som en fortsättning på deras kampanj för “Acceptable Ads” som pågått sedan 2011. Tjänsten är nu öppen i beta-form och kommer släppas i full skala senare i år. I samma veva jobbar också Adblock Plus på att ta fram riktlinjer för hur tjänstens accepterade annonser skall se ut.