Vid det här laget kan knappast någon ha undgått att se eller höra om Telias offensiv mot näthat på internet och i sociala medier. I våras lanserades hashtaggen #hatahat tillsammans med ett kritiserat koncept som gav Teliakunder gratis surf på tjänster som Facebook, Whatsapp och Instagram.
Ett brott mot nätneutraliteten, tyckte många, som däremot inte har någon dylik grund för att kritisera nästa del i Telias kampanj: Kläder mot näthat. Tillsammans med modebutiken Aplace börjar man i kväll sälja ett gäng plagg och accessoarer, prydda av anti-näthatsymboler och budskap. Foto: Magnus Klackenstam. – Som ledande aktör inom branschen är nätklimatet en viktig fråga för oss. Därför har vi samarbeten med olika initiativ men med samma mål – att göra nätet till en shysstare plats.Mode är ett starkt sätt att visa att man tar ställning och med lanseringen av Fashion Against Hate kan vi bidra på ett helt nytt sätt, säger Hélène Barnekow, vd Telia Sverige.
Bakom plaggen står konstnärerna och illustratörerna Finsta, Elin Klefbom och Stina Löfgren. Kollektionen kommer att läggas ut på Aplace nätbutik.