Högupplöst. Sexig. Bärbar. Det är många ord som dyker upp i huvudet när vi först öppnar kartongen som innehåller Nintendos senaste bärbara konsol. Men det är nödvändigtvis inte de orden som beskriver hur 3DS XL faktiskt ser ut och fungerar. Det är mer än ett år sedan 3DS XS (eller vad vi nu får kalla den) släpptes i Sverige. Under den perioden har vi hunnit se konceptet överraska och fånga en hel värld, för att sedan lämna samma värld med en känsla av besvikelse, för att sedan nå upprättelse tack vare några starka speltitlar under julsäsongen. Ingen kan anklaga Nintendo för att inte vara ett spännande företag.
Och kanske är det just spännande som är det ord som beskriver 3DS XL allra sämst. Vi visste redan för snart två år sedan att den skulle dyka upp, bara inte i vilken form. Som det blev nu så är svaret på den frågan “stor”. Men det ligger nödvändigtvis inte konsolen i fatet. Ett av mina största klagomål med originalkonsolen var dess kantiga yttre och att storleken kändes anpassad efter japanska skolbarns labbar. Inte så den här gången. XL lägger sig direkt bättre i handen och har rundade kanter för att öka komforten. Det lyckas, och jag känner för första gången att jag skulle kunna spela i timtal utan att förbruka lederna i mina händer.
My eyes!
Något annat som sticker i ögonen är skärmarna. Nog för att de var lågupplösta från början, men det blir smärtsamt uppenbart exakt hur mycket när skärmstorleken går från 3,53 till 4,88 tum. Det är absolut inte ospelbart, och 3d-effekten gagnas utan tvekan av den större skärmytan. Men det går inte att komma ifrån det faktum att vi lever med apparater som Iphone 4S och Galaxy S3 idag. Någon borde knacka på hos Nintendo och lära dem innebörden av ordet “pixeldensitet”.
+
Äntligen skön att hålla i!
Större styluspenna
3d-effekten bättre på större skärm
Skärmupplösningen
Strömadapter ingår ej
Du måste skaffa rejäla fickor
Nintendo har gjort en konsol som på de flesta punkter är bättre än originalet, men det betyder inte att omvärlden har stått stilla det senaste året.
Form/design: 7
Ergonomi: 8
Ljudkvalitet: 7
Bildkvalitet: 6
Fuktioner: 7
Användarvänlighet: 7
Prisvärde: 5
Betyg: 7

Är störst bäst?
Och kanske är det just spännande som är det ord som beskriver 3DS XL allra sämst. Vi visste redan för snart två år sedan att den skulle dyka upp, bara inte i vilken form. Som det blev nu så är svaret på den frågan “stor”. Men det ligger nödvändigtvis inte konsolen i fatet. Ett av mina största klagomål med originalkonsolen var dess kantiga yttre och att storleken kändes anpassad efter japanska skolbarns labbar. Inte så den här gången. XL lägger sig direkt bättre i handen och har rundade kanter för att öka komforten. Det lyckas, och jag känner för första gången att jag skulle kunna spela i timtal utan att förbruka lederna i mina händer.
De där timtalen blir dock inte så många som man hoppas på. Med 3d-effekten påslagen till max, där man gärna vill ha den, så klarar sig XL marginellt bättre än sitt storasyskon. Omkring 4-5 timmar, vilket fortfarande sticker i ögonen för den som vill ägna sig åt långa spelsessioner i soffan eller på tåget.
Något annat som sticker i ögonen är skärmarna. Nog för att de var lågupplösta från början, men det blir smärtsamt uppenbart exakt hur mycket när skärmstorleken går från 3,53 till 4,88 tum. Det är absolut inte ospelbart, och 3d-effekten gagnas utan tvekan av den större skärmytan. Men det går inte att komma ifrån det faktum att vi lever med apparater som Iphone 4S och Galaxy S3 idag. Någon borde knacka på hos Nintendo och lära dem innebörden av ordet “pixeldensitet”.
Förutom storleken och skärmen är det inte mycket nytt under solen. Du får ett 4 gigabyte stort minneskort med istället för originalets 2 gigabyte, vilket känns rättvist. Prislappen på cirka 2 000 kronor känns dock snäppet för hög, särskilt med tanke på att konsolen levereras utan strömadapter, något som gränsar till absurt.

Det viktiga är dock, som alltid, känslan. Och sett ur det perspektivet så vinner 3DS åtminstone en stor seger. Den ligger bekvämt i handen och är, som bärbar spelkonsol betraktat, mer än godkänd. Men det börjar bli dags att röra sig bort från 2004 års kriterier för var en världsledande speltillverkare lägger ribban. Och där har Nintendo en hel del att arbeta på.
+
Äntligen skön att hålla i!
Större styluspenna
3d-effekten bättre på större skärm
–
Skärmupplösningen
Strömadapter ingår ej
Du måste skaffa rejäla fickor
=
Nintendo har gjort en konsol som på de flesta punkter är bättre än originalet, men det betyder inte att omvärlden har stått stilla det senaste året.
BETYG
Form/design: 7
Ergonomi: 8
Ljudkvalitet: 7
Bildkvalitet: 6
Fuktioner: 7
Användarvänlighet: 7
Prisvärde: 5

Betyg: 7
Pris: 2 000 kr
Tillverkare: Nintendo
Mått: 134x74x21 mm
Vikt: 235 g
Skärm: 4,88 tum (800×240 pixlar) / 4,18 tum (320×240 pixlar)
Batteri: 3,5-6,5 timmar
Minne: 4 GB sd-kort
Kamera: 0,3 megapixlar
Övrigt: Wifi, 3d, hörlursuttag, gyroskop, accelerometer
Revisionshets
Om det är något Nintendo är experter på, förutom att skapa underbara plattformsäventyr med feta rörmokare, så är det att ständigt uppdatera sina bärbara konsoler med nya utgåvor. Allt började med Gameboy som krymptes till Gameboy Pocket, fick ljusare skärm med Gameboy Light samt slutligen färgskärm i och med Gameboy Color.
Huvudkonkurrenter
Sony och Nintendo har varit bittra rivaler sedan mitten av 90-talet, och hade allting varit som förr så hade det bärbara konsolkriget stått mellan Playstation Vita och 3DS. Men nu finns ju som bekant Både IOS, Android och snart Windows Phone 8 som ska fokusera på spel. Det är en trång, ny värld.
Tillverkare: Nintendo
Mått: 134x74x21 mm
Vikt: 235 g
Skärm: 4,88 tum (800×240 pixlar) / 4,18 tum (320×240 pixlar)
Batteri: 3,5-6,5 timmar
Minne: 4 GB sd-kort
Kamera: 0,3 megapixlar
Övrigt: Wifi, 3d, hörlursuttag, gyroskop, accelerometer
Revisionshets
Om det är något Nintendo är experter på, förutom att skapa underbara plattformsäventyr med feta rörmokare, så är det att ständigt uppdatera sina bärbara konsoler med nya utgåvor. Allt började med Gameboy som krymptes till Gameboy Pocket, fick ljusare skärm med Gameboy Light samt slutligen färgskärm i och med Gameboy Color.
Huvudkonkurrenter
Sony och Nintendo har varit bittra rivaler sedan mitten av 90-talet, och hade allting varit som förr så hade det bärbara konsolkriget stått mellan Playstation Vita och 3DS. Men nu finns ju som bekant Både IOS, Android och snart Windows Phone 8 som ska fokusera på spel. Det är en trång, ny värld.