Egentligen är det lite löjligt med fartkameravarnare. Lite är det nog så att samma människor som har dessa idag är de som hade en butterfly på pojkrummet och gillade känslan av att vara olaglig, utan att vara det.
Den ena heter Sherpa 1000 och har faktiskt lyckats få med ordet radar på kartongen. Och visst, det är radar som mäter hastigheten på bilen och på så sätt är det ju faktiskt en radarvarnare. Den andra heter Roadpilot Micro Go och är en något mer avancerad version med större display.
Och redan här ska vi tillägga att det inte är mycket mer pengar som behövs för en fullfjädrad gps med kartor där du kan lägga in informationen om fartkameror via hemsidor på nätet.
Sherpa 1000 ser lite skönt retro ut. I storlek är den som ett cigarettpaket och när den slås igång tänds en ytterst enkel display som visar klassiska lcd-tecken. Det första som möts är en röst som babblar om att systemet är aktiverat, och rösten låter så tråkig att vi redan här är nära att somna och köra av vägen – innan vi ens har kommit ut på den. Båda varnarna måste vara anslutna till cigguttaget hela tiden.
Roadpilot Micro Go är lite snajdigare och har en grafisk display som dessutom kan anpassas i färg och matcha bilen i övrigt. Men så kostar den en femhundring mer också. I övrigt är de jämförbara.
Betyg Roadpilot
+
Variabel bakgrundsfärg
Liten
Pratar inte i onödan
Inget batteri
Uppdatering endast i 6 månader
Dyr
En hyggligt avancerad varnare som dock måste ha sladden i och inte riktigt är prisvärd.
Användarvänlighet 7
Prisvärde 4
Betyg Sherpa
+
Enkel
Magnetfäste
Pratig
Inget batteri
Dyr
Smidig men en aning för pratig varnare som skulle tjäna på att uppgradera till en mer livlig röst som hade vett att knipa ibland.
Användarvänlighet 6
Prisvärde 4
Men vi har hursomhelst fått lägga rabarber på två stycken fartkameravarnare vilket alltså är radarvarnare för 2000-talet.
Riktig radarvarnare
Den ena heter Sherpa 1000 och har faktiskt lyckats få med ordet radar på kartongen. Och visst, det är radar som mäter hastigheten på bilen och på så sätt är det ju faktiskt en radarvarnare. Den andra heter Roadpilot Micro Go och är en något mer avancerad version med större display.

Olika barn leka bäst
Sherpa 1000 ser lite skönt retro ut. I storlek är den som ett cigarettpaket och när den slås igång tänds en ytterst enkel display som visar klassiska lcd-tecken. Det första som möts är en röst som babblar om att systemet är aktiverat, och rösten låter så tråkig att vi redan här är nära att somna och köra av vägen – innan vi ens har kommit ut på den. Båda varnarna måste vara anslutna till cigguttaget hela tiden.
Roadpilot Micro Go är lite snajdigare och har en grafisk display som dessutom kan anpassas i färg och matcha bilen i övrigt. Men så kostar den en femhundring mer också. I övrigt är de jämförbara.
Efter två timmars bilkörande säger Sherpa lite uppmanande att det är dags att överväga ett stopp. Och varje timme plingar den till och säger ”time check”. Det är ganska skönt att få en påminnelse varannan timme, om man totalt saknar förmågan att känna om det är dags att stanna eller inte. Sherpa har två lägen där det ena bara varnar för kameror medan det andra också varnar för farliga korsningar, något vi aldrig märkte av när vi körde mellan Dalarna och Uppsala. Vid 500 meter innan kameran varnar Sherpa första gången och kör du för fort får du ytterligare varningar.
Roadpilot är lite coolare och varnar bara något hundratal meter innan kameran, men visar hastighetsgränsen bättre. I övrigt gör den inget större väsen av sig och lägger sig inte i hur länge du kör.

Sherpa känns faktiskt lite väl tjatig, pratar lite för långsamt lite för länge och plingar till när du börjar närma dig en kamera, och Roadpilots presentation är tydligare och mindre störande. Båda varnarna missade ett par kameror var, och Roadpilot varnade vid två tillfällen för kameror i fel körriktning.
Du kan ladda ner nya och uppdaterade databaser till de bägge varnarna genom att ansluta dem via usb till datorn. Största problemet med bägge enheterna är dock att vi i det här fallet inte ser meningen med att skaffa en sådan här när en riktig gps ligger nära i pris och ger dig fartkamerapositioner, plus så mycket mer.
Betyg Roadpilot
+
Variabel bakgrundsfärg
Liten
Pratar inte i onödan
–
Inget batteri
Uppdatering endast i 6 månader
Dyr
=
En hyggligt avancerad varnare som dock måste ha sladden i och inte riktigt är prisvärd.
Funktioner 7
Användarvänlighet 7
Prisvärde 4

Betyg Sherpa
+
Enkel
Magnetfäste
–
Pratig
Inget batteri
Dyr
–
Smidig men en aning för pratig varnare som skulle tjäna på att uppgradera till en mer livlig röst som hade vett att knipa ibland.
Funktioner 6
Användarvänlighet 6
Prisvärde 4

Roadpilot Micro Go:
Pris
2 000 kr
Tillverkare: Roadpilot, www.
roadpilot.com
Sherpa 1000:
Pris
1 500 kr
Tillverkare: Avante
Info från: Isaksson & Jonsson, www.
isakjonsson.
com
Pris
2 000 kr
Tillverkare: Roadpilot, www.
roadpilot.com
Sherpa 1000:
Pris
1 500 kr
Tillverkare: Avante
Info från: Isaksson & Jonsson, www.
isakjonsson.
com