Sammanfattning
Expertbetyg
Fördelar
- Komforten
- Motorn
- Blinkers!
Nackdelar
- Tung
- Inte snyggaste modellen på marknaden
Omdöme
Eltras nya Premium Plus-modell imponerar stort på oss. Kvalitetskänslan är avsevärt bättre än föregångaren, liksom komforten. Om du är ute efter en rejäl modell med riktigt kraftig motor och bra batterikapacitet, och inte bryr dig om den tunga vikten, då är det här ett klockrent köp.
Läs vårt stora test av elsparkcyklar

Svenska Eltra imponerade på oss redan förra årets säsong då vi hyllade deras elsparkcykel (även kallad elscooter) Premium. Årets Premium-modell är dock inte bara en liten uppdatering, det är en helt ny elscooter i våra ögon. Det mesta vi klagade på senast har åtgärdats och efter att ha glidit runt på Eltra Premium Plus i ett par veckors tid i både härlig vårsol och aprilrusk har vi fått en bra uppfattning om hur den nya modellen är.
En helt ny elspark
Utseendemässigt känner vi igen nya Eltra Premium sedan förra årets modell, men den här elsparkcykeln har växt till sig. Fotplattan är betydligt större, och mer rejäl än tidigare, så vi står superstadigt på den. En annan viktig nyhet är att vi nu har 10-tums luftfyllda däck både fram och bak, vilket gör underverk för komforten. Mer om det strax.Här finns även skivbromsar både fram och bak, och körriktningsvisare som du kommer åt enkelt via en knappväljare på vänster handtag. När dessa aktiveras låter även en ljudsignal som extra varning till din omgivning.

Vi hyllade motorn i förra årets modell, och den nya versionen är liksom då specad till 500 watt. Testmaskinen har tre olika körlägen att välja mellan, och vi körde den både lagligt på allmän väg och ostrypt på inhägnat område. Och jisses vad det går när motor får maxa ut. Vi noterar 64 km/h på den lilla runda displayen, och vid den hastigheten är du inte kaxig. Och i detta läge behöver du heller inte hjälpsparka igång maskinen, så här gäller det att vara försiktig och att tänka på säkerheten. Här kan du läsa om Transportstyrelsens regler för elsparkar.
Brutal kraft och härlig komfort
Även i normalläge levererar motorn riktigt bra. Maskinen tvekar aldrig i uppförsbackar och kraften är jämn och fin och motorn går tyst. Detta tillsammans med den fina komforten gör det till en fröjd att glida fram på den här elscootern. Däcken sväljer ojämnheter i vägen riktigt bra, med viss hjälp av den dämpade framgaffeln. Vi testade även på grusvägar och Eltra Premium går mycket tryggt och stabilt på vägen i de flesta situationer. Den låga tyngdpunkten gör också sitt för den trygga körkänslan, liksom det faktum att skivbromsarna (fram och bak) nyper direkt.
Att fälla ihop elsparken går snabbt och enkelt. Handtagen dras ut i sidled för att sedan fällas ned. Därefter lossar du en spärr vid framgaffeln och fäller ihop maskinen. Klart!
Plus-varianten som vi testar innebär att vi får ett större batteri än standard. Testmaskinen ska klara upp till 60 kilometer på en laddning och det verkar stämma ganska bra med våra preliminära iaktagelser (vi har inte kört fullt så långt…). Att ladda batteriet tar mellan 5-9 timmar. Är det då värt att lägga till 2 000 kronor extra för att få dubblad räckvidd? Ja, det tycker vi.

Oavsett vilken variant du väljer är detta en tung elsparkcykel som du ändå inte kommer att vilja släpa med dig, och den bredare fotplattan gör sitt för att den ska ta en del utrymme i anspråk även ihopfälld. Är du ute efter något smidigt att dagligen bära med dig i trappor upp till kontoret? Då är inte det här modellen för dig. Vikten på 20 kilo är nämligen priset du får betala för räckvidden, prestandan och komforten.

Specifikationer Eltra Premium Plus
Tillverkare: EltraTestad: April 2020
Pris: 8 990 kronor
Motor: 500 W
Däck: 10 tums luftfyllda
Bromsar: Skivbromsar (fram och bak)
Räckvidd: 60 km (Plus)
Stötdämpare: Fram
Laddtid: 5-9 h
Maxhastighet: 45 km/h (strypt)
Vikt: 20 kg
Maxlast: 120 kg
Övrigt: Blinkers
Pris: 10 990 kronor hos Eltra