Navee V40: Elspark som är överraskande stark i backarna
Navee V40 är en trevlig elspark som trots motoreffekten på 300 watt har bra kraft i uppförsbackarna och accelererar snabbt.
Av Martin Krall
M3
Sammanfattning
Expertbetyg
Fördelar
Lätt att fälla ihop
God acceleration
10 tums-hjul
Stark i backarna
Bra pris
Nackdelar
Lite tung att bära
Omdöme
Navee V40 imponerar med sin acceleration och kraft i uppförsbackar med tanke på motorns effekt. Den är även föredömligt smidig att fälla ihop och fälla upp och är tillräckligt kompakt att bära med sig. Bästa elsparkcykeln – heta modeller i test
V40 från Navee är en elspark som ser ganska alldaglig ut, den har inga extravaganser som extra belysning eller snygga linjer. Men den är inte ful.
Att packa upp den och skruva ihop är busenkelt. Men sedan måste den parkopplas med Xiaomis Home-app, och du behöver genomlida en instruktionsfilm och skanna en qr-kod på sparken innan den är registrerad och slutar pipa.
När den väl är igång är den desto enklare att hantera, och den är exemplariskt smidig att fälla ihop och fälla upp. Inget pillande med öglor, det är bara att trycka till, som på en Xiaomi-spark. Bra!
Attraktiv prislapp
Med en motor på 300 watt, en maxhastighet på 20 km/h och ett pris på cirka 5 500 kronor utmanar den också en Xiaomi-modell, nämligen Mi Electric Scooter Pro 2 Nordic, som kostar en bit över 6 000 i skrivande stund. Hur står den sig mot den? Att fälla ihop den går på ett par sekunder. Riktigt bra visar det sig. Den är snabbare i accelerationen och är starkare i uppförsbackar. Den har inga problem att bibehålla 20 km/h i uppförsbackar där Pro 2 tappar en hel del fart – och de flesta 250 W-modeller stannar helt. Navee ska ha använt ”innovativ algoritmkontroll” för att få ut det ur 300 watts-motorn.
Hjulen är på 10 tum gentemot Xiaomis 8,5-tumshjul, vilket ger mer stötdämpning och gör den säkrare mot ojämnheter i vägen. De luftfyllda däcken gör att åkturen blir tillräckligt bekväm utan andra stötdämpare.
Ett par kilo för tung
De två elsparkarna har ungefär samma räckvidd, runt 40 km under ideala förhållanden. Den enda punkt där Xiaomi-sparken har en fördel är vikten. V40 väger ett par kilo mer, med sina 16,2 kilo. Beroende på hur stark du är kan det vara skillnaden mellan att bära och att kånka. Men med tanke på att den presterar så bra kan den vara värd de extra kilona. Den klarar dessutom av förare upp till 120 kilo.
En finess är att V40 har en speciellt avsedd ”hemlig” plats där du kan fästa en Airtag för att hålla koll på var sparken befinner sig. Skulle den bli stulen så kan du i bästa fall lokalisera den. Men det är inte att rekommendera att försöka ta tillbaka den, det kan bli farligt. Displayen är i färg och ger den viktigaste informationen.
Lättläst display
3,5-tumsdisplayen sticker upp en bit på styret och är lätt att läsa av. Där ser du batteristatus och vilket körläge som är valt. Du kan välja mellan gång, standard och sport. Displayen ger också info om det skulle uppstå något fel, och påminner om underhåll av däcken.
I appen kan du ställa in att belysningen fram och bak ska slås på med automatik. Där kan du även få kördata och göra lite andra inställningar, men det mesta du behöver veta ser du på displayen. I Mi Home-appen kan du hålla koll på det mesta som rör elsparken. Bra grepp Körställningen är relativt hög för en kompakt modell, och styrets handtag ger ett bra grepp. Handtagen hade gärna istället fått vara lite skönare att hålla i, men det är en smaksak.
På det hela taget är V40 en välkonstruerad modell, som ligger bra till prismässigt och är rolig att köra. Tyvärr är den inte tillåten att köra i trafiken i Sverige på grund av att motoreffekten överstiger 250 watt, så att den får en rekommendation betyder inte att vi rekommenderar att du kör den i trafiken. Tvärtom, det är inhägnat område som gäller. Men sett till pris, prestanda, konstruktion och köregenskaper är det en bra elspark som står sig väl i konkurrensen.
Specifikationer
Modell: Navee V40 Testad: April 2023 Mer info:Navee Motor: 300 W Batteri: 7 650 mAh 275,4 Wh Däck fram/bak: Luftfyllda, 10 tum Räckvidd fulladdad: Upp till 40 km Maxhastighet: 20 km/h Klättringsvinkel: 15 % Stötdämpare fram/bak: Nej Bromsar: Elektronisk + skivbroms bak Laddningstid: 4,5 tim Belysning: Fram och bak Hopfällbar: Ja Dimensioner hopfälld: 1140 x 483 x 490 mm Dimensioner öppen: 1140 x 483 x 1189 mm Vikt: 16,2 kg Maxvikt förare: 120 kg Lägst pris: Från 5 490 kronor via Prisjakt