Dead Rising 4: Röjig zombiefest underhåller – men vi börjar tröttna
Fjärde Dead Rising-spelet bjuder på underhållande action, men tyvärr även en rad tekniska och spelmekaniska problem.
Av Raphael Cano Felix
M3
Det allra första Dead Rising imponerade stort när det släpptes till Xbox 360 för tio år sedan. Mycket tack vare mängden zombies som då, genom den nya hårdvaran, var fler till antalet än någonsin tidigare. Utöver fick vi även humoristisk spelmekanik där huvudpersonen Frank West använde sig av tillhyggen från omgivningen – det ena vapnet mer galet än det andra.
En annan viktig del av nöjet var det begränsande antalet fiktiva dagar som du hade på dig att genomföra storyn. Detta ledde till avvägningar och ingen spelomgång var den andra lik.
Tre uppföljare senare känns konceptet inte lika fräscht. Berättarmässigt har det nämligen hänt ytterst lite sedan det allra första spelet. Än en gång ska du avslöja orsaken bakom det senaste zombieutbrottet. Längs med vägen hjälper du andra överlevare, löser diverse gåtor och blir attackerad av såväl zombies som militär och ligister.
Välkommen tillbaka, Frank
Men först de goda nyheterna – Frank West är tillbaka i huvudrollen. Hans självsäkra, något sarkastiska stil har verkligen saknats och i Dead Rising 4 får vi till och med en förklaring till hans frånvaro. Men trots försök att distansera sig dras han återigen tillbaka till utgångspunkten i det allra första spelet, shoppingcentret i den fiktiva staden Villamette. Föga överraskande har staden drabbats av ett nytt zombieutbrott.
I vanlig ordning är det upp till dig att hitta tillhyggen att ha ihjäl odöda med. Dessa finns utspridda runt kartan och är inte särskilt svåra att tillgå. Det roliga börjar däremot när du hittar ritningar på olika vapenkombinationer, och Dead Rising 4 bjuder definitivt på den galnaste uppsättningen hittills. Vad sägs om ett armborst som skjuter iväg fyrverkerier? Eller en slägga som släpper ifrån sig frätande gaser? Precis som i föregångaren kan du även kombinera vissa fordon till nya monstrositeter.
Slakta med stil
Men det stannar inte där. Frank har även tillgång till en ny exo-dräkt. Denna robotutstyrsel är definitionen av överväldigande, men också räddningen i vissa situationer. För att simplifiera – Dead Rising 4 är inte överdrivet svårt och det befintliga vapenutbudet räcker gott och väl. Men när du väl spelat dig matt på de olika kombinationerna finns exo-dräkten runt hörnet. Dräkten har i sin tur ett eget utbud av galna uppgraderingar och känslan av oövervinnlighet är berusande, om än för en liten stund. Detta är utan tvekan ett planerat drag för att behålla intresset hos den mest inbitne spelaren, den som redan testat allt. Ett väldigt lyckat sådant måste vi erkänna.
En annan detalj är hur Franks kamera utrustats med allehanda uppgraderingar som exempelvis möjliggör mörkerseende, samt en rad andra hjälpsamma funktioner. Med hjälp av dessa kan vi söka av området efter användbara ledtrådar, ett inslag som känns välkommet efter långdragna strider. Selfiefunktionen har dock inget större användningsområde och finns enbart med som en rolig bonus.
Vart tog tiden vägen?
Uppmärksamma spelare lär omgående märka en stor avvikelse gentemot tidigare alster; tidsbegränsningen saknas helt. Inledningsvis känns det skönt att utforska kartan utan all stress. Problemet är bara att det slår ut omspelningsvärdet. Råkade du göra allt av värde under första omgången finns det knappt någon anledning att återvända. Dead Rising 4 saknar även alla typer av extralägen som återfanns i föregångarna. Utöver ett separat överlevnadsläge för onlinespelande finns det tyvärr inte mycket annat att hämta efter slutsekvenserna.
Inte tillräckligt polerat
Men den största boven är varken avsaknaden av lägen eller det något fantasilösa narrativet. Istället är det olika typer av buggar och tekniska problem som är det största irritationsmomentet. Alltför ofta fastnar zombies och andra motståndare mellan olika föremål. Ibland till den grad att de inte går att besegra alls. Under vår genomspelning stöter vi även på likdelar som svävar i tomma intet och besegrar fiender som fastnar i allehanda konstiga lägen. För att inte tala om de gånger Frank får eget liv och utför andra attacker än det du önskade. Vilket är synd med tanke på att själva skiftandet mellan närstrids- och skjutvapen annars är smidigare än någonsin.
Helt ärligt känns Dead Rising 4 som en något framstressad lansering menad att möta julhandeln. Varför kunde inte utvecklaren satsat mer på att rätta buggarna och lägga till fler lägen? Istället har onödig tid gått åt att blanda in Black Friday-liknelser och annat nonsens i narrativet. Kanske hade vi inte suttit här och beklagat oss över tekniska problem, utan istället hyllat Dead Rising 4 som ett steg i rätt riktning. Själva actionbiten är ju över förväntan och vi hoppas att exo-dräkten återvänder i en eventuell femte del. Tillsammans med timern, då.
Fakta Dead Rising 4
Format: Xbox One, Windows 10 Testat format: Xbox One Lansering: Ute nu Pris: 599 kronor
Grym uppsättning av vapenkombinationer Exo-dräkten En stor stad att utforska För många buggar Inget tidssystem = inget omspelningsvärde Snålt med extralägen