Sammanfattning
Expertbetyg
Fördelar
- Tre lika massiva som hyllade äventyr, inklusive allt nedladdningsbart material
- Flera välkomna förbättringar
- Suveränt fotoläge
Nackdelar
- Det märks att spelen i grunden är över 10 år gamla
- Små områden uppdelade med dryga laddningssekvenser
- Buggigt
Omdöme
Samla tre av historiens mest hyllade rymdäventyr och piffa upp spelmekanik och grafik – kan det sluta i annat än succé? Både ja och nej. För samtidigt som Mass Effect Legendary Edition innehåller över 100 timmar av story och action i toppklass, är vissa delar märkbart föråldrade – med en del nya buggar. Å andra sidan är det inget som hindrar Mass Effect Legendary Edition från att vara det bästa sättet att uppleva en hyllad trilogi.
Testat spel: Mass Effect Legendary Edition
Pris: 599 kronor hos Cdon
14 år har gått sedan Biowares Mass Effect slog ned som en bomb i spelvärlden. Ett rymdäventyr så massivt att Xbox 360-enheter smälte – bokstavligt talat. Tre år senare kom en mer actionorienterad men lika hyllad uppföljare, följt av en trea som avslutade den storslagna berättelsen. Att ta sig an äventyren idag är emellertid inte helt enkelt; är Mass Effect Legendary Edition lösningen?
Mass vadå?
Även om Mass Effect är en av de mest hyllade spelserierna på senare tid, är det inte alla som har full koll på vad serien egentligen är. Rollspel eller rymdaction enligt vissa, sexsimulator med utomjordingar säger andra – inte minst amerikanska medier för 15 år sedan.
Att det första Mass Effect, som lägger grunden för hela berättelsen, inledningsvis var Xbox-exklusivt gav trilogin en rätt märklig start. Det dröjde närmare fem år innan det första Mass Effect hittade till Playstation 3, trots att tvåan släpptes på Sonys plattform ett år tidigare. Att ta sig an hela äventyret var emellertid inte helt enkelt för Xbox-ägare heller. Dels var det första spelet ett tekniskt haveri redan 2007, dels gömde sig både karaktärer, story och vapen bakom dyra expansionspaket, förhandsbokningskoder och dag 1-pass.
Det var en röra, en röra som nu är borta i denna remake eftersom allt extramaterial är inbakat i de tre grundspelen. I stor sett allt i alla fall; expansionen Pinnacle Station saknas eftersom källkoden helt enkelt är borta. Något annat som fallit bort är det malplacerade flerspelarläget, vi får hålla en tyst minut för de tre personerna som bryr sig.

Stjärnornas stjärna
I övrigt är hela rymdsagan komplett. Du är Shepard, mänsklighetens vassaste spets och största hopp om mer inflytande genom att bli invald som Spectre-agent, en organisation med specialpoliser som får göra vad de vill för att lösa brott i universum. Ditt första uppdrag är att söka efter en ansedd Spectre-agent som misstänks ha en egen agenda. Det är ett uppdrag som snabbt utvecklar sig till något mycket större, något som visar sig hota allt liv i hela universum.Även om varje spel i Mass Effect-trilogin har ett slut hänger huvudhandlingen och många karaktärer med genom alla tre äventyren. Det är en mäktig resa fylld med minnesvärda ögonblick, och även val som har små, stora och oerhörda konsekvenser för handlingen i alla tre spelen. Några val är enkla, andra är bra eller dåliga baserat på hur du spelar – medan vissa inte har något bra alternativ. Något som också påverkar handling och val är ett moralsystem, men det kan mest kokas ned till om du vill vara genomgående snäll eller elak. Att blanda ditt agerade leder mest till nackdelar.
Huruvida Mass Effect 3 i slutändan lyckas knyta ihop den stora sagosäcken råder det väldigt delade meningar om. Faktum är att Bioware fick så mycket kritik för det ursprungliga slutet att de la till ett extraslut via en uppdatering, ett slut som så klart även ingår i den här samlingen.

Det finns i detaljerna
Lyckligtvis är huvudberättelsen i Mass Effect-serien bara en del av rymdsagan. Den egentliga stjärnan är hela universum. Människan vill, trots sin ringa ålder, få mer inflytande i rådet som styr stora delar av universum, medan Krogans håller på att bli utrotade på grund av en sjukdom spridd av Salarians. Även Quarians är på flykt efter att deras egen skapelse Geth vänt sig emot dem. Lägg därtill de militaristiska Turians, religiösa Hanars, vetenskapliga Asari med mera, så har vi en hel värld fylld med olika åsikter och mål.Via sidouppdrag, nyhetssändningar och konversationer får rymdens alla olika utomjordingar en djupare historia. Att Shepards team innehåller raser som ligger i direkt krig med varandra gör äventyret än mer intressant. Det gör också att spelaren får olika synsätt på konflikterna, vilket kan leda till att de som är fiender i ett spel kan bli allierade i nästa.

Ett team att dö för
Just karaktärerna i Shepards team är den starkast lysande stjärnan i Mass Effect-serien. Att vi i stort sett minns varenda en och deras bakgrundshistoria, trots att det gått runt tio år sedan vi besökte dem senast, säger mycket. Alla i teamet är visserligen inte lika välskrivna, men de flesta har ett djup som få spel i genren kan stoltsera med. Särskilt då deras personlighet och tankar kommer från dialoger och inte textblock som kastas på spelaren utan finess.Att karaktärerna är så välskrivna gör det lätt att bry sig om dem; vi vill göra vårt bästa för att de ska leva vidare. Vi vill också göra vårt bästa för att göra alla nöjda, vilket gör vissa val extra svåra under trilogins gång.

Bland rollspelare och actionfans
Nästa pelare som lyfter upplevelsen till något extra är själva spelupplägget. Att blanda lugnt men spännande utforskande av okända världar med intensiva actionmoment är en svårslagen kombination.Att de två uppföljarna tar ett kliv bort från ettans mer taktiska strider till förmån för mer lättillgängliga actionmoment är en nedgradering på flera sätt, men samtidigt var striderna i det första Mass Effect aldrig särskilt bra. Det är något som märks extra väl nu när kontrollen är förbättrad, så att vi istället för att bråka med sikte och specialattacker kan se hur otroligt korkat fienden beter sig.
Tvåan och trean känns helt enkelt mer moderna och välfungerande när det gäller spelmekaniken, även om den knappast är felfri. Framför allt är det trean som tar ”lättillgänglighet” och ”häftiga förbestämda händelser” två steg för långt. Likt Dead Space, en annan trilogi från Electronic Arts, är det tydligt hur de velat öppna upp nischade spel för en större målgrupp genom att pumpa in mer action och (malplacerade) flerspelarlägen.
Nu är som sagt striderna i de tre Mass Effect-spelen ändå en höjdpunkt, men det är ändå svårt att släppa hur uppföljarna hade kunnat blivit om rollspelsinslagen utvecklats i stället för nedgraderats.

Å andra sidan finns det också mer reella problem att klaga på. Spelen i samlingen är som sagt över 10 år gamla i grunden, även om de gör mycket bra finns det en del inslag som helt enkelt inte håller i dagsläget.
Det blir mycket onödigt irrande i tomma korridorer och förvirring över vad som ska göras. Det är bökigt att ta sig mellan planeter, eller bara mellan platser i diverse rymdbaser för den delen. Flera uppdrag är monotona och meningslösa, speciellt vissa rent horribla sidouppdrag. Stundtals virrig och repetitiv bandesign gör inte heller äventyrandet lättare.
Mass Effect Legenadry Edition förbättrar mycket från originalspelen, men de mer djupgående problemen i framför allt uppdragsdesignen finns kvar – och de har inte blivit bättre med tiden.

Remake eller remaster – remakster?
Avslutningsvis kan det också vara bra att reda ut vad Mass Effect Legendary Edition faktiskt förbättrar jämfört med originalspelen. För även om det inte är en fullfjädrad remake utan en remaster, är det en ovanligt kärleksfull sådan.Ty förutom förfinad kontroll, högre upplösning och mjukare bilduppdatering får vi ai-uppskalade texturer, nytt ljussystem, restaurerade mellansekvenser, förbättrade karaktärsmodeller, omgjorda animationer, färre galna blickar, smidigare menyer och justerad vapenbalans. Som grädde på bonusmoset har Bioware dessutom lagt in ett ypperligt och flexibelt fotoläge som kan användas nästan när som helst.
Även om det är många märkbara och välkomna förbättringar sett över hela trilogin, är det äventyrets första del som fått klart störst lyft. Inledningsvis är det mest den skarpare grafiken och smidigare kontrollen vi reagerar på, men efter att ha startat originalspelet blev vi förvånade över hur mycket som faktiskt gjorts om i denna remake. Originalspelet är mer eller mindre ospelbart i jämförelse.
Det är också värt att nämna att Mass Effect Legendary Edition har extra stöd för Playstation 5 och Xbox Series X, med en upplösning på 4k och 60 bilder per sekund – eller 1440p och 120 bilder per sekund på Microsofts konsol. Något riktigt stöd för de snabba ssd-diskarna finns dessvärre inte eftersom samlingen är Playstation 4/Xbox One-spel i grunden. På de gamla konsolerna visas bilden i 4k respektive 1080p, men i 30 bilder per sekund.

Finslipat blir oslipat
Tyvärr har de många förbättringarna i den första delen även lett till en del nya konstigheter, eller att saker som inte förbättrats sticker ut ännu mer. Ta den ökända rymdbilen Mako till exempel. Tack vare helt ny fysik och kontroll behöver vi inte längre läggas in på ett mentalsjukhus efter en tur, men samtidigt har det lett till att vi kan fastna i omgivningen och behöva ladda in senaste sparade spel – som förhoppningsvis inte är allt för långt borta.Just buggarna är något som drar ned upplevelsen onödigt mycket. Fiender som dyker upp från ingenstans eller fastnar i omgivningen, knappar som slutar fungera, småstruligt sparystem och mellansekvenser med snällt sagt märklig klippning.
Lyckligtvis är buggar, föråldrade spelmoment och andra problem som antingen tillkommit eller hängt med sedan originalspelen inte allt för påträngande. Med tanke på alla förbättringar vi får, och att vi äntligen kan komma åt allt innehåll i ett smidigt paket, är Mass Effect Legendary Edition det klart bästa sättet att uppleva en magnifik rymdsaga.

Mass Effect Legendary Edition
Testat: Maj 2021Genre: Action/rollspel
Utvecklare: Bioware
Utgivare: Electronic Arts
Plattform: Playstation 4, Xbox One, pc
Testat på: Playstation 5
Pris: 599 kronor hos Cdon