ID.4 är bättre på allt jämfört med ID.3 och den är samtidigt inte mycket dyrare än syskonmodellen. Visst finns här detaljer att förbättra, men överlag är det här en riktigt trevlig och prisvärd elbil.
Volkswagen storsatsar på elbilar och nya modellen ID.4 är en snygg skapelse i det för tillfället glödheta segmentet crossover suv. Med ID.3 färskt i minnet är det med höga förväntningar vi hämtar upp testbilen som lovar över 50 mils räckvidd på pappret.
Bekväm och rymlig
Kvalitetskänslan är avsevärt högre i ID.4 jämfört med dess mindre syskon. Det här är en bil som verkligen fungerar för en barnfamilj och som inte andas andrabil. Du sitter bekvämt i stolarna, här finns okej med utrymme både fram och bak och ett bagageutrymme som faktiskt rymmer några väskor alternativt ett gäng matkassar när du storhandlar.
Elmotorn i testbilen har 204 hk med drivning på bakhjulen. Det här gör att ID.4 har en imponerande snäv vändradie, vilket vi uppskattar. Men det ska även komma en fyrhjulsdriven version inom kort, vilket du som vill säkra framkomligheten vintertid kommer att uppskatta. Bilen är inget fartmonster, men den är överlagg pigg och reaktionssnabb (om än inte lika rapp som ID.3 som har samma elmotor, men väger mindre). Bilen är annars bekväm och smidig att köra, både i stan och på motorväg. Vi testar även ett par turer på dåliga grusvägar och även om ID.4 kvalar in i suv-segmentet på pappret, är det inte en bil vi skulle välja till något i närheten av offroad-körning.
MMI:t är detsamma som i ID.3, tyvärr så även touchreglagen under skärmen och knapparna på ratten. Det här är utan tvekan det som stör körupplevelsen mest i ID.4. Framför allt när du ska in och pilla i klimatinställningarna. Varför kan vi till exempel inte öka eller minska temperaturen genom att hålla ned den blå eller röda knappen? Det blir ett evigt duttande när temperaturen ute växlar och i mörker ser vi knappt var vi ska trycka.
Dragkrok är standard
Dragkrok är standard på ID.4 och bilen är certifierad kan dra ett ton. Det här är riktigt bra, även om det givetvis påverkar räckvidden en hel del. Bilen är liksom Volkswagens övriga nya bilar uppkopplad och du kommer åt de vanliga fjärrfunktionerna i appen We Connect. Det är svårt att inte tycka om Volkswagens nya elbil. Den mindre föregångaren var också bra, men ID.4 bekvämare, mer påkostad och större utan att den känns som en stor bil utvändigt. Samtidigt gillar vi verkligen den moderna, tuffare designen. Som med Volkswagens övriga bilar gäller det att djupdyka i tillbehörskatalogen innan du räknar på vad din bil faktiskt kostar dig, men här finns mängder av bra hjälpmedel och finesser. Startpriset är dock riktigt bra, med tanke på den generösa räckvidden. Det här är garanterat en bil du kommer att se mycket på de svenska vägarna framöver.
Specifikationer
Tillverkare:Volkswagen Testad: Maj 2021 Pris: Från 514 900 kr (före klimatbonus) Elmotor: 204 hk, 310 Nm Drivning: bakhjulsdrift Prestanda: 0-100 km/h på 8,5 sek Toppfart: 160 km/h Batteri: 77 kWh Räckvidd: 520 km (WLTP) Dragvikt: 1 000 kg Bagagevolym: 543 liter
Mitt jobb som chefredaktör är att se till att innehållet vi producerar håller högsta möjliga kvalitet. Kontakta mig om du har frågor eller synpunkter på det vi publicerar!