Sammanfattning
Expertbetyg
Fördelar
- Väldigt kul att spela, trots många brister
- Märklig fysik som passar spelets oseriösa stil perfekt
- Stora möjligheter att anpassa karaktärer och fordon
Nackdelar
- Lite väl många delar känns föråldrade eller rent av trasiga
- Usel ai hos fiender och fotgängare
- Kass klippning stör inlevelsen
Omdöme
Efter nio års dvala gör Saints Row-serien comeback. En comeback som är en föråldrad kalkon och helgalen underhållning av hög klass på samma gång. Trots att vi alltför ofta morrar av frustration, har vi också svårt att lägga ned handkontrollen – det är ju så kul! För det mesta i alla fall.
Testat spel: Saints Row
Pris: Från 499 kronor via Prisjakt
Efter en svajig debut som en ytterst medioker Grand Theft Auto-klon utvecklades Saints Row till något eget; något överdrivet, kaotiskt och humoristiskt. Ett lyckodrag som gjorde serien till en mindre succé. Men efter utgivaren THQ:s konkurs och misslyckade satsningar från Volition såg framtiden mörk ut för både utvecklaren och Saints Row. Men serien fick en ny chans, denna gång med en mer nedtonad omstart. Är det ett recept på succé?

Börja om från början, börja om på nytt
När Saints Row nu gör comeback är det alltså i form av en så kallad reboot. Det är en mer avskalad, jordnära och mänsklig historia som utspelar sig i ett fiktionellt sydvästra USA – tänk dig Arizona eller Nevada.Med tanke på hur urspårad den fjärde delen var, med superkrafter, utomjordingar och virtuella världar, är det inte en helt dum idé att ta ett par steg tillbaka. Det ska också sägas att Saints Row knappast siktar på realism och gripande livsöden. Det här är fullt ös medvetslös – och det är, i sina bästa stunder, fruktansvärt kul.

Precis som tidigare delar glänser Saints Row när det gäller variation och fantasirikedom. Ena stunden totalkrossar vi ett dussintal gängbilar med en jättelik monstertruck, för att i nästa spela bilbowling med en bajamaja. En annan höjdpunkt är larp-uppdragen där hela staden plötsligt är med på ett live-rollspel – komplett med invånare som förmedlar sin död med stor inlevelse om de blir skjutna med skumgummipilar och plastbollar.
Dysfunktionell funktionalitet
Särskilt körkänslan är, i brist på bättre ord, underhållande. Krasst sett är den inte mer än godkänd, med överdrivet smidiga fordon som vid minsta krock kan bjuda på spektakulära studsar, kollisioner och jättelika explosioner. Men det passar perfekt i den värld Saints Row målar upp.Detsamma kan sägas om alla de märkligheter som sker runt om i spelvärlden. Att bara stå still en stund och iaktta fotgängare och bilister är en oväntad höjdpunkt. Vissa dansar till musik, äter mat eller tittar på sevärdheter. Andra hoppar huvudstupa ned för raviner, springer rakt in i eld eller får totalpanik i trafiken vid minsta oväntade händelse. Det är så märkligt, det är så passande.
Det är dock trist att en rätt stor del av spelvärlden saknar ordentligt med liv. De många sevärdheter som kan hittas och fotas gör i alla fall en del för att liva upp de mer ödsliga delarna av världen.

En klass för sig
Något som annars utmärker Saints Row är de massiva anpassningsmöjligheterna. Spelaren får i vanlig ordning skapa sin avatar helt fritt. Normal människa? Grön jätte klädd i (enbart) slips? Något som mest liknar en Picasso-tavla? Valet är ditt. Du kan också ändra karaktärens kläder och utseende mer eller mindre när som helst.Anpassningsmöjligheterna sträcker sig också till bilar och andra fordon. Dessa kan målas, byggas om och stylas på nästan absurt många sätt. Orkar du inte detaljpilla finns det också flera färdiggjorda mallar för varje fordonstyp. Utöver det kan också Saints-gängets medlemmar och fordon skräddarsys för att passa just din stil. Till och med hembasen kan anpassas en del.
När det gäller anpassningsmöjligheter är Saints Row i en klass för sig – och det gör faktiskt mycket för spelupplevelsen när så mycket kan skräddarsys och göras enhetligt.

Med rötter i det föregångna
Nu kanske Saints Row låter alldeles fantastiskt. Men riktigt så bra är det tyvärr inte; alltför många viktiga delar skaver och irriterar. Grafiken är ålderdomlig och sparsmakad, kontrollen småklumpig, striderna bökiga, fienderna korkade, spelvärlden begränsad, uppdragen otydliga. Saints Row känns helt enkelt inte som ett spel från 2022.Tillsammans gör alla skavanker att vissa uppdrag blir en ren pina. Ibland för att bilkörandet eller skjutandet resulterar i ett oöverskådligt kaos. Ibland för att vi inte förstår vad som ska göras. Spräng bilen här! Uppdrag misslyckat: du sprängde bilen för fort. Skydda bilen tills ni kan fly! Uppdrag misslyckat: tiden tog slut. Parkera bilen här! Uppdrag misslyckat: du skulle ha parkerat bilen där.
Lägg därtill uppdrag där fiender ska pangas ned på platser där inga fiender hittas, och fordon som ska hämtas upp där ingenting står parkerat. För att inte tala om en gps som ibland helt tappar lokalsinnet – och varför ska det vara så otydligt att se vart vi är på världskartan?!
Ibland beror våra misslyckaden på buggar, men minst lika ofta ligger missförstånd eller missade instruktioner bakom felandet. Men att till exempel hålla koll på text och tal mitt i en intensiv eldstrid är inte det enklaste.

En presentation på svaj
Ett annat sänke för spelupplevelsen är den slarviga klippningen. Mellansekvenser och uppdrag börjar och slutar ibland så abrupt att vi inte ens förstår vad som hänt. Vi kan till exempel vara mitt i en eldstrid, klara uppdraget och direkt teleporteras till vår bas. Eller så försvinner bara alla fiender.Ett antal gånger har vi också kört mot en plats i viss en bil, men när uppdraget laddas sitter vi plötsligt i ett annat fordon och kommer från ett annat håll. Det är visserligen inget spelförstörande, mest onödigt slarv som ger inlevelsen en smärtfull törn.

Ack så undermåligt, ack så kul
Det finns helt enkelt mycket att klaga på i Saints Row. Men betyder det att spelet är kasst? Nej, långt ifrån. Kunde Saints Row ha varit bättre? Ja, på de flesta punkter. Spelets största problem är att det är så fruktansvärt ojämnt; i ena stunden har vi hur kul som helst, för att i nästa sucka djupt av frustration. I slutändan väger dock de positiva bitarna tyngre.Om du gillar serien, eller härligt överdrivna actionspel för den delen, bjuder Saints Row på stor underhållning – så länge du kan förlåta föråldrade eller småtrasiga inslag. Att vänta på buggfixar och en prissänkning kan däremot vara en bra idé.
Saints Row
Testat: Augusti 2022Genre: Action, öppen värld
Utvecklare: Volition
Utgivare: Deep Silver
Plattform: Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series X/S, pc
Testat på: Xbox Series X
Storlek: 60 GB
Pris: Från 499 kronor via Prisjakt