Batavus Torino E-Go+ 2020: Drömmen för stadscyklister
Letar du efter en pigg cykel som tar dig fram på gator och torg utan att kosta skjortan? Då kan Batavus Torino vara något för dig!
Av Evelina Galli
M3
Sammanfattning
Expertbetyg
Fördelar
Pigg motor
Bekväm sadel och styre
Prisvärd
Trevliga växlar
Nackdelar
Ofta trampa-luft-känsla
Fälgbroms
Omdöme
Torino är en bekväm och pigg cykel som ger mycket för pengarna. Det här är det perfekta valet för dig som vill komma igång med cyklingen men verkligen inte vill kämpa oavsett omständigheterna. Läs vårt jämförande test av bästa elcykel
En av de största målgrupperna när det kommer till elcyklar är stadsmänniskan som vill slippa kollektivtrafiken och istället ta cykeln till och från jobbet, men utan att för den delen bli helt slut i uppförsbackarna.
Batavus Torino är tänkt för just den här typen av användare, som med lätthet vill trampa fram på gatorna i ett bekvämt, upprätt läge med lågt insteg. Här finns såväl korg som pakethållare, framlyktor som bromsljus, samt styrlås som hjullås. Sadeln är mjuk och bekäm och likaså styret. Vi får helt enkelt allt som krävs för en bekväm och smidig resa på gatorna. Torinos skärm är något sparsmakad men ger oss den information vi behöver.
Torino har fem olika assistansnivåer och sju växlar. Växlarna fungerar fantastiskt bra och tjorvar aldrig under tiden vi testar. Det finns även ett gångläge som hjälper oss på traven när vi puttar cykeln. Bromsarna är hydrauliska men fälgbromsar, vilket inte är riktigt lika kraftfullt som skivbromsar och kan dessutom fungera sämre beroende på väderlek.
Pigg men ojämn motor
Motorn är av framhjulsmodell från Bafang och batteriet sitter placerat under pakethållaren. Det här påverkar hur kraften från motorn disponeras. Motorn är väldigt pigg, men dessvärre inte alltid vid rätt tillfälle. Det här leder till att vi måste trampa som sjutton inför uppförsbackarna för att få med oss hjälp uppför backen, och att vi ganska ofta har känslan av att trampa luft medan vi glider fram likt på en elmoped.
I övrigt har vi ingenting att klaga på när det kommer till motorn eller batteriet. När vi listar ut hur vi ska hantera assistansen behöver vi aldrig kämpa ens i riktigt branta uppförsbackar och batteriet ger en räckvidd på åtminstone sju mil även på högsta möjliga nivå.
Specifikationer
Modell: Batavus Torino E-Go + 2020 Testad: Maj 2020 Tillverkare: Batavus Hastighet: 25k m/h Hjulstorlek: 28 tum Motor: Framhjulsmotor, Ananda 29 Nm. Batteri: Ego Smart 400 WH Räckvidd: 4-7 mil. Vid test över 7 mil med max assistans. Display: Ego Smart Broms: Fälgbroms, fotbroms Dämpning: Odämpad Växlar: Shimano Nexus 7 Vikt: 22 kg Övrigt: Framlykta, bromsljus, kedjeskydd, korg, hjullås, styrlås, 5 assistansnivåer. Pris vid test: 17 980 kronor Pris: Från 18 990 kronor hos Prisjakt