Warcraft 3: Reforged – ojämn återkomst för älskade strategiklassikern
Många har väntat otåligt på remastern av Warcraft 3, ett av tidernas bästa rts-spel. Men Reforged lever inte upp till hajpen, och Blizzard visar hur svårt det kan vara att göra alla nöjda.
Testat spel: Warcraft 3: Reforged Pris: 29.99 euro hos Blizzard.
Activision Blizzard har inte gjort mycket för att vinna spelarnas gunst på sistone. Den negativa spiralen kan sägas ha inletts redan 2018, när företaget till allas besvikelse visade upp ett kommande Diablo-spel för mobiltelefoner. Många hade väntat sig en regelrätt uppföljare till Diablo 3 (den presenterades först ett år senare), och blev gruvligt besvikna på spelutvecklarens beslut att rikta in sig på en version för Android och IOS.
Därefter hade vi hela Hongkong-debaclet, med politiska undertoner, avstängda spelare och frågor om vad man får och inte får säga när man tävlar i spel. Då tvingades företaget att gå ut med en ursäkt under förra årets Blizzcon-evenemang, men mycket av pr-skadan var redan skedd.
Reforged – eller Refunded?
Och nu har vi alltså fått Warcraft 3: Reforged. Eller “Refunded” som snabbt blivit ett epitet bland besvikna Blizzard-fans. Det rör sig om en remaster av den odödliga klassikern Warcraft 3, som lanserades 2002. Varför fansen är besvikna kan vi utröna genom den här geniala meme-sammanfattningen på Youtube.
Vi bjuds bland annat på förbättrad grafik med mer detaljerade karaktärsmodeller och byggnader och… nej, inte så mycket mer faktiskt. Många av de tidigare utlovade nyheterna som nya, moderna filmsekvenser, nytt gränssnitt och andra mindre uppdateringar som skulle få ett två decennier gammalt spel att kännas modernt försvann liksom på vägen. Kallt så in i Norden. Kampanjerna i Warcraft 3 har klarat tidens tand på ett övertygande sätt, men röstskådespeleriet är oerhört ojämnt. Läs också: Efter Warcraft 3-fansens ilska – Blizzard ger pengarna tillbaka
Lägger vi till det faktum att Blizzard hävdar ägandeskap till allt spelarbyggt innehåll (Custom maps) är det inte så svårt att förstå att många blivit besvikna. Vi förstår emellertid Blizzard till viss del, för det kan inte ha känts kul när Valve snuvade dem på hela Dota 2-upplevelsen, som ju ursprungligen härrör från Warcraft 3-tiden med Defense of the Ancients, som skapades som ett “custom game”.
Warcraft 3 och expansionen Frozen Throne var fantastiska spel när det begav sig. Blizzard har jobbat hårt för att bevara känslan från originalspelen, och Reforged-versionen är precis lika rolig att spela 2020. Vi tar kontrollen över någon av fyra olika “raser” – människor, odöda, nattalver eller orcher – och leder dem antingen i enspelarkampanjer eller intensiva onlinestrider mot andra. Det handlar om realtidsstrategi i sin mest klassiska form där vi behöver hålla koll på skeenden över hela kartan samtidigt. Smäll upp byggnader, träna upp enheter och hjältar och forma en armé för att krossa motståndaren.
Vackra orcher
Karaktärsmodellerna har gjorts enormt mycket snyggare än sina motsvarigheter från 2002. Blizzard visar att de har ett kärleksfullt öga för detaljer och andas nytt liv i orcher, odöda spindlar och hamnskiftande druider. Förutom nya, välarbetade texturer har figurerna också gjorts mer proportionerliga, vilket tonar ned den klassiska tecknad film-känslan något. De så viktiga hjältekaraktärerna upplever störst förändring, och nog var det på tiden att prins Arthas och de andra fick sig ett ansiktslyft. De nya karaktärsmodellerna är avgjort den största höjdpunkten i Warcraft 3: Reforged. Däremot rör sig karaktärerna på samma ryckiga sätt som i originalet, vilket står i skarp kontrast till hur snygga de har blivit. Och även om de som sagt är trevliga att titta på är det sällan vi faktiskt gör det – Warcraft 3 spelas bäst i fullt utzoomat läge och då spelar detaljer nästan ingen roll alls. Med tanke på animationerna kan alltså inte ens den uppdaterade grafiken riktigt rädda helhetsintrycket.
Allt eftersom vi spelar igenom kampanjerna stöter vi också på ett antal tekniska bekymmer som hade behövt rätas ut. Gränssnittet känns föråldrat och bökigt att navigera runt i, vilket är synd och skam för ett så snabbhetsbetonat strategispel. Det mest irriterande problemet är dock att vi otaliga gånger förlorar direkt vid uppstart av en ny karta och måste ladda om hela rasket. Ibland flera gånger på raken, vilket gör att man snabbt tappar sugen och bestämmer sig för att spela något annat.
Andra tekniska begränsningar hämmar också spelupplevelsen. Dina 12-mannaarméer har besynnerligt svårt att ta sig fram utan att traska in i varandra, försöker välja omöjliga omvägar och beter sig ofta som att de inte vill slåss över huvud taget. Ännu värre är det faktum att vissa musklick inte verkar registreras, vilket ofta gör det frustrerande att snabbt försöka växla mellan olika grupperingar och ge dem order.
Även originalspelet hade dessa problem, och i nuläget är det oklart om Blizzard medvetet låtit dem vara kvar för att bevara spelupplevelsen eller inte. Vi hade gärna sett förbättringar, i alla fall. Pathing, alltså enheternas förmåga att välja rätt väg på slagfältet, är A och O i ett rts-spel. I Warcraft 3: Reforged ligger den på 2002-nivå, vilket kan vara direkt avgörande för utgången av en strid. Det är förstås synd, eftersom kampanjerna är lika lysande nu som då. Man rycks med i de olika protagonisternas öden och äventyr och rent berättartekniskt och spelmekaniskt finns inte speciellt mycket att klaga på. Men det beror ju på att Blizzard gjorde allt rätt 2002 snarare än att de välsignat kampanjerna med färska nyheter 18 år senare. En del element i vissa kartor har fräschats upp eftersom de presenterats mer i detalj i World of Warcraft, men inte heller det är värt mer än en axelryckning från oss.
Tveksam fan-service
Ett ladder-system för onlinespelande och stöd för klaner saknas också i nuläget, vilket gjort många trogna tävlingsmänniskor besvikna. Spelarbyggda kampanjer ser vi heller inte röken av, och i flera avseenden är en “uppdatering” till Reforged i själva verket en nedgradering – i alla fall för den som vill ha det som förr. Blizzard har lovat att flera av de saknade funktionerna ska återkomma i ett senare skede, men i vilken skepnad är än så länge oklart. Gränssnittet i Warcraft 3: Reforged täcker en ohemult stor del av skärmen. Dessutom ser det inte ut som vad som utlovades i gameplay-trailern. Och just det, du som föredrar att hålla dig till originalversionen av Warcraft 3 tvingas ändå att installera Reforged-versionen parallellt med denna, oavsett om du köpt den eller inte. Det ger en spelstorlek på närmare 30 GB och gav oss en smärre chock vid installationen.
Warcraft 3: Reforged är ett svårt spel att sätta betyg på. Det är ju i grund och botten ett lysande spel, men Blizzard har missat öppet mål på så många punkter här. Med en modernare inramning, fler onlinefunktioner och teknisk finputsning hade det här absolut känts som en given uppgradering. Men i nuläget är upplevelsen mest att Blizzard gjort fansen en otjänst och skapat nya problem i relationen med dem. I stället för att hitta en blå ficka mellan molnen har man misslyckats med navigationen och kört rätt in i en åskstorm.
Omdöme
Spelet i sig är det inga direkta fel med. I sin kärna är Warcraft 3: Reforged lika bra, underhållande och vanebildande som alltid. Men kärnan har redan hunnit fylla tonåring, och spelet känns onödigt omodernt i många avseenden. Det här är ett spel som med all önskvärd tydlighet visar hur svårt det kan vara att återuppliva en odödlig klassiker utan att trampa någon på tårna.
Fakta Warcraft 3: Reforged
Genre: Strategispel med rollspelsinslag. Testad: Februari 2020 Utgivare: Blizzard. Utvecklare: Blizzard. Plattform: Pc, Mac. Testad plattform: Pc. Lansering: Ute nu. Pris: 29.99 euro hos Blizzard. Varsamt uppdaterade modeller. Underhållande kampanjer. Viss nostalgisk charm. Tekniskt begränsat. Saknar flera “självklara” funktioner. Irriterande buggigt. Tvingande installation.