Glenn Oakley är inget namn vi i Sverige haft speciellt stor kontakt med. Det var först i höstas som han i egenskap av vd för hdtv-kanalen Voom kom till Sverige, när kanalen blev en del av Canal Digitals hd-utbud.
Men att slå sig fram som ett företag med enbart inriktning på hd-kanaler har inte varit en snabb och smärtfri process.
– Vår satsning har mötts av både stort intresse och skepsis, men vi ser marknaden som en trebent företeelse där utbudet, distributionen och tekniken måste växa fram samtidigt. Det är en process som tar fem till tio års tid och nu har vi börjat se resultatet i USA.
– Här finns det ett stort teknikintresse och väldigt många har tillgång till högupplösta skärmar och hembioljud, men det slutar ändå med att de kopplar in en vanlig dvd-spelare till anläggningen. Här har tekniken funnits, men de andra två delarna har hamnat på efterkälken.
– Jag är inte i Sverige för att utannonsera några nya kanaler utan det är något vi vill vänta med ett tag.
Något han däremot gärna snackar om är företagets kontor i New York. Där produceras hälften av allt material som kanalerna sänder.
– Vi har 52 studior i byggnaden som tillsammans producerar tusentals timmar högupplöst material varje år. Vi försöker dessutom hålla vårt innehåll ganska vinklat från USA eftersom vi tycker det är intressantare med korallrev på andra sidan jorden. Dessutom fungerar det bättre med den utländska satsningen.
– Vi har en hel del samarbeten med speltillverkarna eftersom i stort sett alla spel som görs idag är högupplösta. Så vi satsar en hel del på spelrelaterat material.
– Det är mest filmbolagen som är livrädda för att deras material ska stjälas och piratkopieras. Vi är mindre bekymrade över den delen. Olika sätt för att förhindra att användarna spolar i reklampauser är däremot på väg. Även om vi mest kör reklam för våra egna kanaler så är det en viktig del för många så att annonsörerna stannar kvar.
– Vi har sett bland annat olika bittorrent-aktörer som på senare tid gått över till olika legala sätt att sprida material på. Tekniken är underbar, men även de inser att det inte går att göra speciellt mycket pengar på illegala kopior.
I och med lagligt nedladdningsbara program finns det många som hävdar att de reguljära tv-sändningarna är på väg att dö ut. Men det är inget som Glenn Oakley tror kommer hända alls.
– Man sa samma sak när radion kom, då var tidningen död. När tv-sändningarna startade så var radion dödförklarad och så vidare. Dessa medier lever fortfarande kvar sida vid sida med de nya medierna. Och även om program som du laddar ner och ser på när du vill kanske kommer att bli störst så är det fortfarande väldigt mycket enklare att bara slå på skärmen och matas med det som kommer.
I staterna består däremot Voom inte av en enda kanal, utan femton stycken. Alla med en gemensam nämnare, hd-upplösning. Utöver en nyhetskanal så rör det sig mycket om sportevenemang och dokumentärer.

– Vi kom igång under 2001 när vi inledde ett samarbete med Showtime och nu i höst lyckades vi ta oss in på den skandinaviska marknaden med hjälp av Canal digital, berättar Glenn Oakley.
– Vår satsning har mötts av både stort intresse och skepsis, men vi ser marknaden som en trebent företeelse där utbudet, distributionen och tekniken måste växa fram samtidigt. Det är en process som tar fem till tio års tid och nu har vi börjat se resultatet i USA.
Den svenska marknaden upplever han som lite annorlunda än Vooms hemmamarknad.
– Här finns det ett stort teknikintresse och väldigt många har tillgång till högupplösta skärmar och hembioljud, men det slutar ändå med att de kopplar in en vanlig dvd-spelare till anläggningen. Här har tekniken funnits, men de andra två delarna har hamnat på efterkälken.
Men trots att han står för en av dessa tre delar så är han tystlåten om hur framtiden kommer att se ut.
– Jag är inte i Sverige för att utannonsera några nya kanaler utan det är något vi vill vänta med ett tag.
Hd headquarters
Något han däremot gärna snackar om är företagets kontor i New York. Där produceras hälften av allt material som kanalerna sänder.
– Vi har 52 studior i byggnaden som tillsammans producerar tusentals timmar högupplöst material varje år. Vi försöker dessutom hålla vårt innehåll ganska vinklat från USA eftersom vi tycker det är intressantare med korallrev på andra sidan jorden. Dessutom fungerar det bättre med den utländska satsningen.
Något Voom satsar hårt på är ungdomssidan
– Vi har en hel del samarbeten med speltillverkarna eftersom i stort sett alla spel som görs idag är högupplösta. Så vi satsar en hel del på spelrelaterat material.
En annan fråga som kommer upp lite överallt är kopieringsskyddat material. Med digitala signaler är det ingen större femma att skydda sändningar från att spelas in eller att användaren spelar över reklamen. Det är han däremot inte speciellt bekymrad över.
– Det är mest filmbolagen som är livrädda för att deras material ska stjälas och piratkopieras. Vi är mindre bekymrade över den delen. Olika sätt för att förhindra att användarna spolar i reklampauser är däremot på väg. Även om vi mest kör reklam för våra egna kanaler så är det en viktig del för många så att annonsörerna stannar kvar.
Men här kommer han in på ett annat spår om varför piratkopieringen inte är ett speciellt stort problem.
– Vi har sett bland annat olika bittorrent-aktörer som på senare tid gått över till olika legala sätt att sprida material på. Tekniken är underbar, men även de inser att det inte går att göra speciellt mycket pengar på illegala kopior.
Tv lever
I och med lagligt nedladdningsbara program finns det många som hävdar att de reguljära tv-sändningarna är på väg att dö ut. Men det är inget som Glenn Oakley tror kommer hända alls.
– Man sa samma sak när radion kom, då var tidningen död. När tv-sändningarna startade så var radion dödförklarad och så vidare. Dessa medier lever fortfarande kvar sida vid sida med de nya medierna. Och även om program som du laddar ner och ser på när du vill kanske kommer att bli störst så är det fortfarande väldigt mycket enklare att bara slå på skärmen och matas med det som kommer.