Autonom bilkörning är hett, och att få fram en säker lösning snarast är något varje biltillverkare med någorlunda överlevnadsinstinkt brottas med just nu. Några ligger längre fram än andra men att detta är nästa stora steg inom industrin är det inget snacka om. Google, Volvo och Audi är kanske de vi läst och hört mest om den senaste tiden, men det finns fler som ligger i startgroparna.
Volvos ”Drive Me”-projekt är ett talande exempel. Det handlar om ett samarbete mellan bland andra Volvo, Trafikverket och Göteborgs stad, där Volvo under 2017 ska leasa ut 100 bilar till pendlande kunder som kommer att använda dessa precis som ”vanliga bilar” under större delen av avtalet och får bara låta bilarna köra helt själv på vissa utvalda delar av motorvägsnätet – utan mötande trafik och i en maxhastighet på 70 kilometer i timmen.

Audi A7 Sportback
Audi ligger långt framme och visade det inte minst under CES-mässan 2015 där en A7 Sportback skulle köra förarlöst med journalister mellan Silicon Valley till Las Vegas, en sträcka på runt 90 mil. Systemet kan aktiveras på motorväg men föraren måste ta över när bilen närmar sig tätbebyggda områden. Under mässan avslöjade Audi även nästa modell (A8) som kommer i självkörande utförande i slutet av 2016.

Googles “Google Self-Driving Car Project”
Alternativet från Google med den minst sagt alternativa formspråket. Utan ratt, gaspedal, eller bromspedalen… eftersom de ”inte behöver dem”. Goolge menar att deras sensorer och mjukvara ska klara allt på egen hand. Bilen har testkörts sedan 2012, och det avancerade sensorsystemet för ca 500 000 kronor är bevisligen mycket kompetent även om den senaste prototypen hade svårt med kraftigt regnfall och snötäckta vägar. För ett par år sedan gick Google ut med att deras självkörande bil skulle börja säljas under 2017, men förra året justerades tidplanen till ”2017-2020”.

Mercedes F 015
På CES-mässan i januari visades även Mercedes futuristiska skapelse upp. En konceptbil som vi bara kan hoppas kommer i en skarp version. Ett helt nytt sätt att färdas i om, och när, den blir en verklighet ute på vägarna. F 015 skall vara helt autonom, det vill säga kunna köra själv utan att du sitter och styr. Insidan rymmer bland annat sex stora högupplösta skärmar som du ska kunna styra med gester, röstkommandon eller eyetracking. Spännande är bara förnamnet!
Mycket ska klaffa
NASA:s och Nissans forskningscentrum i Silicon Valley arbetar på ett system för automatisk bilkörning och enligt Nissan ska säker autonom bilkörning, inklusive körning i stadsmiljö, kunna testas skapt från år 2020. Lexus (Toyota) har även de ett system på gång och förväntas kunna erbjuda autonom körning på motorvägar till Lexus LS under 2017.Men att tro att vi som bilister ska kunna sätta oss i baksätet och bli körda till olika adresser inom ett par år är nog tyvärr önsketänkande. Det är otroligt mycket som måste klaffa rent tekniskt och säkerhetsmässigt för att du som förare ens ska våga ta steget att överlåta körningen helt till bilens system. Och en hel del lagändringar måste genomföras innan försäkringsbolag, stat och du som konsument kommer att få uppleva en total autonom körupplevelse.
Volvos pr-jippo
I och med allt som skrivs i ämnet är det lätt att tro att det ligger närmare i tiden, men vi ska komma ihåg att det är betydligt enklare att genomföra ett PR-jippo på ett avskilt eller avspärrat område än att fullt ut låta bilsystemet styra och ställa i vardagen.Mycket av tekniken finns redan i dagens bilar i form av kameror, radar, adaptiv farthållare och automatisk inbromsning. Styrassistans och aktiv parkeringshjälp är det fler som erbjuder och det innebär i praktiken ett slags ”självkörande”, om än under en väldigt kort tid.
Volvos ”Drive Me”-projekt är ett talande exempel. Det handlar om ett samarbete mellan bland andra Volvo, Trafikverket och Göteborgs stad, där Volvo under 2017 ska leasa ut 100 bilar till pendlande kunder som kommer att använda dessa precis som ”vanliga bilar” under större delen av avtalet och får bara låta bilarna köra helt själv på vissa utvalda delar av motorvägsnätet – utan mötande trafik och i en maxhastighet på 70 kilometer i timmen.
Med andra ord är det en bit kvar, en sådär 10-20 år om vi vågar oss på att gissa…
Tre bilar vi väntar på

Audi A7 Sportback
Audi ligger långt framme och visade det inte minst under CES-mässan 2015 där en A7 Sportback skulle köra förarlöst med journalister mellan Silicon Valley till Las Vegas, en sträcka på runt 90 mil. Systemet kan aktiveras på motorväg men föraren måste ta över när bilen närmar sig tätbebyggda områden. Under mässan avslöjade Audi även nästa modell (A8) som kommer i självkörande utförande i slutet av 2016.

Googles “Google Self-Driving Car Project”
Alternativet från Google med den minst sagt alternativa formspråket. Utan ratt, gaspedal, eller bromspedalen… eftersom de ”inte behöver dem”. Goolge menar att deras sensorer och mjukvara ska klara allt på egen hand. Bilen har testkörts sedan 2012, och det avancerade sensorsystemet för ca 500 000 kronor är bevisligen mycket kompetent även om den senaste prototypen hade svårt med kraftigt regnfall och snötäckta vägar. För ett par år sedan gick Google ut med att deras självkörande bil skulle börja säljas under 2017, men förra året justerades tidplanen till ”2017-2020”.

Mercedes F 015
På CES-mässan i januari visades även Mercedes futuristiska skapelse upp. En konceptbil som vi bara kan hoppas kommer i en skarp version. Ett helt nytt sätt att färdas i om, och när, den blir en verklighet ute på vägarna. F 015 skall vara helt autonom, det vill säga kunna köra själv utan att du sitter och styr. Insidan rymmer bland annat sex stora högupplösta skärmar som du ska kunna styra med gester, röstkommandon eller eyetracking. Spännande är bara förnamnet!