Fördomen stämmer inte. Gymnasieelever som dagligen kämpar i World of Warraft och andra onlinespel behöver inte frukta för sitt betygsnitt, tvärtom. Enligt en ny studie släppt av International Journal of Communication är nämligen unga som spelar onlinespel bättre än genomsnittet när det kommer till både läsning och matematik i skolan.
Alberto Posso säger dock att det inte är anlending nog för onlinespelare att helt överge livet utanför spelen.
Studien som baseras på svar från 12 000 australienska gymnasieelever ser en tydlig relation mellan positiva akademiska resultat och en vilja att spela spel online, enligt psykologen Alberto Posso vid Royal Melbourne Institute of Technology.
“Spelande verkar utrusta studenter med förmågan att anpassa och skärpa kunskaperna de lär sig i skolan eftersom de krävs för att lösa olika pussel för att de ska komma vidare i spelet”, skriver Alberto Posso.
Studien noterar även att i jämförelse med ungdomar som ofta använder sociala media är studenter som istället spelar onlinespel bättre i matematik, naturvetenskap och läsning. Däremot är det viktigt att notera att studien inte hittade några bevis för att spelande ger bättre resultat på prov. Utan att folk som också spelar mycket spel tenderar att även vara bättre på prov.
“Denna upptäckt kan tolkas som att det finns ett samband mellan stora mängder onlinespel och ökad förmåga inom flera områden som krävs för att vara duktig i skolan” men “överdrivet spelande kan istället visa ha en marginell negativ effekt på utbidningsresultaten.