Nya Audi Q5: Klassens stjärna kommer utrustad med allt i teknikväg
Mellanklassen i SUV-segmentet är ett riktigt getingbo. Nya Audi Q5 försöker konkurrera med ett teknik-eldorado utan dess like.
Av Andreas Bergsman
M3
Nuvarande Q5 har hunnit bli drygt åtta år, inklusive en mindre uppdatering för några år sedan. Nu är det dags för avlösning och visst har väntan varit lång. Men det ska sägas direkt att det är ingen uråldrig kämpe som nu ersätts. Den nuvarande modellen är en körglad och komfortabel bil med fantastiska drivlinor. Och designen håller än. Det är först när man sätter sig inne i kupén som ålderstecken blir påtagliga. Den lilla skärmen, de analoga instrumenten och avsaknad av flera moderna förarhjälpmedel ger en hint om att den börjar bli till åren kommen. Vid en första anblick är den nya modellen väldigt lik den gamla. Men fronten är helt ny med en bredare och kantigare grill som ackompanjeras av de nya aggressivare framlysena. Huven har ytterligare ett veck som ger en sportigare framtoning. Aktern har bland annat begåvats med nya baklysen med en distinkt signatur och släktskapet med Audi A4 är påtaglig. Riktigt snyggt!
Påtagligt lik syskonet A4
Inne i kupén möts vi av en elegant och modern interiör, som även den har många gemsamma nämnare med den i Audi A4. Du sitter högre med mer uppsikt, men likheten är slående. Vilket är ett gott betyg. Den invigde känner igen sig direkt och känslan i reglage och knappar får högsta betyg. De analoga mätarna kan ersattas av tillverkarens moderna digitala ”virtual cockpit”. Det är en suveräna lösning att ha högupplösta 12,3″-displayer bakom ratten.En 8,3 tum stor display finns placerad, nästan flytande, i mitten med ett menysystem som är mycket lättarbetat och framför allt snabbt. Komforten är riktigt bra, och vi slås direkt av att benutrymmet i sidled för föraren har utökats rejält. Sittkomforten fram har förbättrats ytterligare med utdragbart lårstöd för de främre åkande och baksätet rymmer två fullvuxna personer utan svårigheter. Bagageutrymmet har en volym på 550 till 610 liter, beroende på hur baksätet är justerat, och med detta nedfällt utökas volymen till hela 1.550 liter.
Konstant uppkopplad – kostnadsfritt i tre år
Audi Q5 är numera konstant uppkopplad med hjälp av ett fabriksmonterat sim-kort. Denna tjänst ger en direkt uppdatering av bilen tjänster, så som navigation (med Google Earth-integration) och andra Audi Connect-tjänster. Här går det bland annat att skicka och ta emot e-post och sms under resan, boka tid för service och via en app ställa in värmen i kupén.Uppkopplingen sker via LTE-nätet med en nedladdningshastighet på upp till 100 Mbit/s. Är du ute och snurrar i Europa behöver du inte oroa dig för eventuella roamingavgifter, då systemet automatiskt kopplar över till leverantören i det aktuella landet. Tjänsten är kostnadsfri i tre år (MMI Navigation plus) och kan sedan förlängas mot en avgift. Man skulle kunnat hoppas på att även fri surf är inkluderat, men så är det givetvis inte. Men det går att köpa till paket om du vill kunna erbjuda trådlöst nätverk till passagerarna i bilen. Det finns olika varianter, exempelvis sju dagar i Sverige inklusive 500 MB för 57 kronor.
Tyst, så tyst…
Förutom en hel del likheter rent visuellt delas även bottenplattan med syskonet A4. Som tillval går det att få Q5:an med adaptiv luftfjädring – en väl värd investering som effektivt eliminerar alla ojämnheter i vägen. Bilen höjs och sänkt beroende på aktuellt körläge, från ”Offroad”-läget till ”Dynamic” skiljer det hela 6 centimeter, en skillnad som kan vara avgörande i tuff terräng.
Om den adaptiva luftfjädringen även bidrar till Q5:ans tysta gång låter vi vara osagt, men skillnaden mot förra modellen är milsvid. Systemet för fyrhjulsdrift är nytt och kommer i alla modeller med 4-cylindriga motorer. I praktiken innebär det att drivningen bak kopplas bort om det inte anses nödvändigt. Ingreppet sker inom millisekunder och är ingen vi som förare märkte av men som ska ge en bättre bränsleekonomi. Hur mycket som kan räknas hem i form av besparingar är svårt att avgöra. Den officiella bränsleförbrukningen uppges vara 5,0 l/100 km, men vi hamnar på 6,6l/100 km och då är vi väldigt lätta på gaspedalen.Styrreglage och pekplatta har flyttas från bakom till framför växelspaken. Förarhjälpmedel, en utav Audis verkliga paradgren, finns det givetvis en uppsjö av. Att gå igenom dessa grundligt är som att gå igenom bibeln i detalj, men något som sticker ut är det avancerade navigationssystemet som i kombination med uppkopplingen och den adaptiva farthållaren levererar en oslagbar kombination. Med hjälp av kartorna anpassas farten hela tiden till kommande vägavsnitt och hastigheter. Har du aktiverat farthållare, vet du också att vid en av- eller påfart, i en rondell eller korsning måste du vanligtvis bromsa eller ge gaspådrag. Audis system sköter det år dig. Det blir lite av en uppenbarelse men även lite skrämmande att helt låta bilen sköta det, men när du väl vant dig är det helt suveränt.
I övrigt finns i stort sett alla system tillgängligt just nu. Dödavinkelvarnare, head up-display, Avståndsvarnare, Cross traffic Assist Rear, Exit Warning-system, Collision Avoidance Assist och Turn Assist är några exempel. Autobromsen Audi Pre Sense City är standard och kan initiera akutinbromsning om så skulle behövas. Något testbilen hunnit utrustas med, som kommer inom kort, är Audis kö körnings- och filhållningssystem.
Omdöme
Det blir lite som en repad lp-skiva som hakat upp sig. Bra grejer, bra grejer, bra grejer… Men faktum är att nya Q5 lämnar mycket lite att önska. Förvisso är testbilen fullsmetad med allehanda attiraljer i form av förarhjälpmedel och infotainment-lösningar, men i grunden är det en fantastisk bil oavsett. Drivlinan övertygar liksom komfort och utrymmen. Även ljudsystemet, i detta fall levererat av B&O, är väl avvägt och anpassningsbart i flera steg. Och då har vi inte ens tagit upp Audis Matrix LED-strålkastare, något av det mest avancerade system som finns på marknaden och som förtjänar en separat artikel.
Komfortabel och med en otrolig ljudisolering Den adaptiva luftfjädringen Samtliga förarhjälpmedel håller högsta klass
Fullutrustad kostar det fläsk
Fakta Audi Q5 2.0 TDI Sport quattro S tronic
Motor: Diesel, 4 cyl Effekt: 190 hk vid 3 800-4 200 r/min Vridmoment: 400 Nm 4 500-3 000 r/min Drivning: Fyrhjulsdrift Växellåda: Automatväxellåda, 7-stegad S tronic Prestanda: 0–100 km/h 7,9 sek. Toppfart: 218 km/h Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,0 l/100 km (enligt tillverkaren) Pris: Från 445 900kr, testbilen 679 200 kronor.