Ford Mondeo: Välutrustad och trygg – men var är känslan?
Nya Mondeo har fått Fords nya Sync 3 och bilen är överlag trygg och välutrustad. Men samtidigt ger den ett tråkigt intryck.
Av Jesper Landén
M3
När vi möter ”nya” Ford Mondeo i bilhallen får vi än tydligare associationer till Aston Martin än tidigare. Grillen är en ren kopia av det långt lyxigare bilmärket och Mondeons nya, mer avsmalnande framlyktor ger ett sportigare utseende. Annars är Ford Mondeo sig lik: Enkel, rymlig, trygg och tyvärr tråkig. Snyggt, tydligt och funktionellt.
Sync 3 med många nyheter
När vi sätter oss i bilen möts vi av samma inredning som tidigare, med undantag för det nya multimediagränssnittet Sync 3. Det är en mycket välbehövlig uppdatering från Sync 2, som var svårstyrt och krångligt. Sync 3 är känsligare och oerhört mycket snabbare – men framför allt har det stöd för Apple Car Play och Android Auto.
Testbilen är en Ford Mondeo Business TDCi 180 AWD och den har det mesta i utrustningsväg. Det vi saknar är döda vinkel-varnare och kö-funktionen till den adaptiva farthållaren. Den tidigare kan köpas till för 5 500 kronor men den senare finns dessvärre inte i tillbehörslistan. Bilen är utrustad med stilrena fälgar på 18 tum, vilket ger den ett sobert uttryck. Den version vi testar är en så kallad kombisedan, som ger bilen utseendet av en sedan men som lastas enkelt via den stora bakluckan. Den rymmer faktiskt 550 liter, vilket är 25 liter mer än kombins 525 liter. Flinka fingrar krävas.
I övrigt är Ford Mondeo ett säkert val där få saker sticker ut. Alla reglage är väl beprövade men vi irriterar oss fortfarande på alla dessa knappar man har placerat i ratten. Du måste ha en formel-1 förares flinka fingrar för att hantera samtliga funktioner under färd.
Saknar funktioner
Kupén är rymlig och bekväm men saknar exempelvis tilläggsfunktionen med integrerade barnstolar. Massagen i förarstolen är av den enklare modellen där svankstödet åker upp och ner samt in och ut. Filassistenten är bra men reagerar allt för sent. Det automatiska helljuset fungerar riktigt bra, om än lite långsamt i reaktionen. Den adaptiva farthållaren är också bra men saknar kö-assistenten där farthållaren håller bilen på rätt avstånd i farter under 30 km/h. Stereon är, som sig bör, riktigt bra och det känns mer och mer som om bilen blir den naturliga platsen att avnjuta musik ostört på, åtminstone för en trebarnsförälder.
Smart fyrhjulsdrift
Drivlinan i Ford Mondeo är riktigt kompetent, vi tycker att en bil i denna storleksklass och motorstyrka ska ha en drivning som passar resten. Ford kallar sin fyrhjulsdrift Intelligent All Wheel Drive, men trots namnet är det inget nytt under solen. Drivlinan och motorn är däremot riktigt trevlig och väl avvägd sett till bilens storlek och vikt. Vi håller nog detta som höjdpunkten för det här testet.Djupt och mycket rymligt i Mondeons skuff.
Omdöme
Ford Mondeo TDCi Business AWD uppfyller våra krav, men saknar det lilla extra. När vi sätter oss i bilen är vi rörande överens om att det mesta finns där men det händer inget i bröstet, det kommer inget leende, våra ögon plirar inte. Vi ser inte den självklara målgruppen och det är kanske det som är tanken här. Och problemet. Ford Mondeo ska passa alla och det gör att den inte sticker ut och något håll, vilket leder till att bilen ger ett tråkigt och diffust intryck.
Fakta Ford Mondeo Business TDCi AWD
Pris från: 280 000 kronor Pris testbilen: 410 700 kronor Motor: 4-cylindrig diesel, 2,0 liter Max motoreffekt: 180 hk vid 3 500 v/min Max vridmoment: 400 Nm vid 2 000-2 500 v/min Prestanda: 0-100 km/h, 9,5 sek. Toppfart 220 km/h Förbrukning (Enl. tillverkaren.): 5,2 l/100 km