Återkomsten för den gamla skolans förstapersonsskjutare är en av de trevligare retrotrenderna vi sett i spelvärlden de senaste åren. Förmodligen beror det på att den är så rotad i själva spelmekaniken snarare än en återvändande grafisk stil.
Missa inte: Första testet – Så bra är Wolfenstein II: The New Colossus
Spel som Doom, Wolfenstein: The New Order och Titanfall 2 förlitar sig inte på nostalgi utan bygger istället vidare på arvet från något som länge var bortglömt. De blixtsnabba actionspelen från 90-talet brydde sig inte om saker som realism. Allt handlade om att det skulle vara ballt att spela.

Betala för något som inte är klart?
Quake Champions är återkomsten för den klassiska arena-shootern Quake – och nu blivit lite av en hjälteshooter likt Overwatch. Du väljer alltså mellan olika karaktärer som alla har unika bakgrunder, personligheter och specialförmågor innan det är dags att panga på allt som rör sig.Spelet släpptes nyligen i Early Access på Steam, vilket alltså betyder att det inte är färdigt ännu. Det är ett intressant och ganska ovanligt tillvägagångssätt av en så enorm utgivare som Bethseda att göra med ett storspel. Och om vi jämför Quake Champions med skicket som andra Early Access-titlar generellt befinner sig i så känns det inte direkt som att det hör hemma under den etiketten. Quake Champions är långt mer polerat än så. Enligt vad Bethseda själva säger så handlar det hela mer om möjligheten att få beta-testa spelet med en större publik så att utvecklaren Id Software kan få slipa på balansen ordentligt. Det är förstås viktigt om Bethesda ska ha någon chans att göra Quake till en legitim e-sport igen.

I vilket fall är det som finns att spela just nu riktigt stabilt. Trots att Quake Champions inte kan förlita sig på nyhetens behag, utan nu bara är ännu ett i en lång rad av blixtsnabba actionspel med fokus på rörlighet och synliga projektiler, så finns här tillräckligt mycket eget för att spelet ska kunna skapa sig en identitet.
Detta kommer framför allt i form av att det i Quake Champions är minst lika viktigt att ha koll på geografi som att ha kattlika reflexer. Och då menar vi inte bara när det gäller saker som genvägar och gömställen – det gäller att ha stenkoll på var varenda vapen, rustningsdel, hälsopack och quad-uppgradering finns och hur ofta de dyker upp. Detta gör i sin tur att du lär dig vilka vägar som är effektivast att ta.
Totalt finns det just nu åtta arenor i spelet och fyra spellägen i form av Deathmatch, Team Deathmatch, Duel och Sacrifice. Kanske inte direkt fullsmockat med innehåll men tillräckligt för att du ska ha roligt. Sen hjälper det förstås att arenorna i sig är riktigt bra designade och därmed väldigt omspelarvänliga.

Slutspel som känns sådär
Däremot lämnar progressionen i spelet just nu en del att önska. Quake Champions kör här i samma hjulspår som Overwatch genom att det mest går ut på att vinna (eller köpa) loot boxes som sedan slumpmässigt ger dig innehåll som inte påverkar spelets regler utan bara karaktärers utseende. Det finns onekligen spelare som går igång på detta men för oss känns det lite väl fattigt. Ett “rare skin” gör inte direkt att vi hjular av glädje. Speciellt inte när karaktärsdesignen i Quake Champions ändå är vida underlägsen den i Overwatch.Tanken är just nu att Quake Champions ska stanna i Early Access åtminstone till början av 2018. Därefter är planen att släppa en “gratis att spela”-variant, där du enbart kan köra som grundkaraktären Ranger men sedan antingen hyra olika karaktärer eller låsa upp dem permanent genom att betala en slant. Det känns helt ärligt som en schysst idé men vi måste säga att Early Access-versionen, som innehåller allt, ändå ger bra värde för pengarna. Inte minst då priset just nu ligger på cirka 300 kronor, vilket lär bli betydligt högre när 1.0-versionen väl släpps. För även om det inte är färdigt är Quake Champions rätt sabla bra redan nu.
Ladda ner från Steam här