Har du levt en tid med Xbox har du knappast kunnat undgå Forza-serien som sedan start varit en av de mest hyllade Microsofttitlarna. Framför allt de senaste två spelen i serien imponerade ordentligt, både med riktigt snygg grafik och bra kontroll, och realismen har alltid varit spelseriens styrka. Nu är Forza Motorsport 5 äntligen här för Xbox One, och visst har det hänt saker sedan sist.
I kampanjläget finns åtta olika klasser att tävla i och alla har sina underklasser med olika bilar att utforska och tävla med. För att köpa bilar behöver du antingen credits som du spelar ihop, eller tokens som du köper för riktiga pengar. Några av bilarna som finns tillgängliga för köp kan du testköra, men tyvärr inte alla.
Skön force feedback
Vi började med att tävla i Sport Compact-klassen med en BMW Series M som var förvånansvärt lättkörd till en början, något som vi snabbt upptäckte berodde på att stödhjulsfunktionerna var påkopplade från start. Kontrollen i spelet är, som vi är vana vid från föregångsversionerna i serien, riktigt bra. Till och med snäppet bättre än i Forza 4. Helt klart ett spel som går alldeles utmärkt att ratta även med den vanliga handkontrollen även om vi naturligtvis ser fram emot att köra det med riktig ratt när den typen av tillbehör dyker upp. Force feedbacken är riktigt bra och känns ända ut i fingertopparna. Framför allt när vi kör småbilar som till exempel Abarth 500 Esseesse i Super mini-klassen.
Extra häftigt också att handkontrollen reagerar på om vi exempelvis kolliderar med ena sidan i en annan bil. Spelet känns realistiskt utan att vara speciellt svårt. Efter 3–4 rundor hade vi inga större bekymmer med att vinna lopp.
Det roliga börjar dock när vi börjar kämpa oss upp och skramla ihop credits nog för att utforska nya bilar. I den här klassen kostar en ny kärra mellan 50 000–60 000 credits och varje lopp som du presterar bra i genererar omkring 50 00–10 000 nya credits. Samt att du ibland får en större bonus. Men överlag tar det tid om du verkligen vill komma åt de riktigt roliga bilarna.
I Exoticklassen (Timeless Supercar) hittar vi exempelvis en av våra riktiga favoriter – McLaren F1, för 1 552 000 credits! Den dyraste bilen i spelet är Lotus E21 och om du vill köpa den med tokens får du punga ut med 350 svenska kronor. Inte helt okej. Microsoft håller dock på att se över lösningen med mikrobetalningar i Forza 5 så förhoppningsvis får vi se en prisjustering här då det är lite väl dyrt med bilar i dagsläget.
Varje gång du hoppar in i en ny klass möts du av en presentation från Jeremy Clarkson från Top Gear som på pub-slöddrig engelska förklarar varför just dessa bilar du får presenterade är hans absoluta favoriter. Detta går inte att hoppa förbi och tillsammans med den lite vemodiga musiken som körs i bakgrunden när du är inne i menyerna och meckar med dina bilar förtar lite av stämningen innan du väl är igång igen.
Utmana drivatarer
Om du inte gillar kampanjläget kan du antingen välja att spela online i multiplayerläge eller i Free play mot så kallade drivatarer, artificiella motståndare vars beteenden baseras på andra medspelare. Och på samma sätt håller Forza 5 koll på din körstil som sedan laddas upp i molnet och görs tillgänglig i dina Xbox-vänners Forza-spel. Helt klart ett coolt koncept.
Grafiken i spelet är riktigt läcker, Forza 5 renderas i 1080p och körs i 60 Hz. Ljuseffekterna när du kör med solen i vindrutan är makalöst snygga och bilarna och omgivningarna är knivskarpa på 65-tums-tv:n från Samsung som vi testade spelet på.

Trångt. I början av loppen blir det lätt trångt och det gäller att vara rädd om din fina bil så att den håller loppet ut.
Snålt med banor
En annan sak i spelet som snabbt blir tydlig för oss är att det har bantats ordentligt när det gäller antalet banor. Medan Forza 4 bjöd på 26 olika banor finns här endast 14 olika att välja mellan. Är det ett tecken på att utvecklaren har haft lite tajt med tid innan release kanske? Vi hoppas att vi får se ett nedladdningsbart paket med fler banor längre fram.
Trots att spelet bjuder på färre banor och bilar, jämfört med föregångaren har vi svårt att slita oss från Forza Motorsport 5. Det är helt enkelt så snyggt och har så bra kontroll att vi ändå gillar det skarpt. Köper du en Xbox One är det här ett spel du bara måste ha. Forza 5 är utan tvekan det bästa racingspelet till den nya generationen spelkonsoler.
Dyra bilar. Om du vill köra de mer exklusiva bilarna får du spela länge, eller köpa tokens…
+ Kontrollen
+ Grafiken
+ Drivatars
– Bara 14 olika banor
– Dyrt eller tidskrävande att skaffa bilar
=
Den snyggaste och bästa racern just nu till den nya konsolgenerationen även om den känns något framstressad när det gäller antalet banor.
Betyg:
Grafik: 8
Ljud: 8
Kontroll: 9
Hållbarhet: 6
I kampanjläget finns åtta olika klasser att tävla i och alla har sina underklasser med olika bilar att utforska och tävla med. För att köpa bilar behöver du antingen credits som du spelar ihop, eller tokens som du köper för riktiga pengar. Några av bilarna som finns tillgängliga för köp kan du testköra, men tyvärr inte alla.
Skön force feedback
Vi började med att tävla i Sport Compact-klassen med en BMW Series M som var förvånansvärt lättkörd till en början, något som vi snabbt upptäckte berodde på att stödhjulsfunktionerna var påkopplade från start. Kontrollen i spelet är, som vi är vana vid från föregångsversionerna i serien, riktigt bra. Till och med snäppet bättre än i Forza 4. Helt klart ett spel som går alldeles utmärkt att ratta även med den vanliga handkontrollen även om vi naturligtvis ser fram emot att köra det med riktig ratt när den typen av tillbehör dyker upp. Force feedbacken är riktigt bra och känns ända ut i fingertopparna. Framför allt när vi kör småbilar som till exempel Abarth 500 Esseesse i Super mini-klassen.
Extra häftigt också att handkontrollen reagerar på om vi exempelvis kolliderar med ena sidan i en annan bil. Spelet känns realistiskt utan att vara speciellt svårt. Efter 3–4 rundor hade vi inga större bekymmer med att vinna lopp.
Det roliga börjar dock när vi börjar kämpa oss upp och skramla ihop credits nog för att utforska nya bilar. I den här klassen kostar en ny kärra mellan 50 000–60 000 credits och varje lopp som du presterar bra i genererar omkring 50 00–10 000 nya credits. Samt att du ibland får en större bonus. Men överlag tar det tid om du verkligen vill komma åt de riktigt roliga bilarna.
I Exoticklassen (Timeless Supercar) hittar vi exempelvis en av våra riktiga favoriter – McLaren F1, för 1 552 000 credits! Den dyraste bilen i spelet är Lotus E21 och om du vill köpa den med tokens får du punga ut med 350 svenska kronor. Inte helt okej. Microsoft håller dock på att se över lösningen med mikrobetalningar i Forza 5 så förhoppningsvis får vi se en prisjustering här då det är lite väl dyrt med bilar i dagsläget.
Varje gång du hoppar in i en ny klass möts du av en presentation från Jeremy Clarkson från Top Gear som på pub-slöddrig engelska förklarar varför just dessa bilar du får presenterade är hans absoluta favoriter. Detta går inte att hoppa förbi och tillsammans med den lite vemodiga musiken som körs i bakgrunden när du är inne i menyerna och meckar med dina bilar förtar lite av stämningen innan du väl är igång igen.
Utmana drivatarer
Om du inte gillar kampanjläget kan du antingen välja att spela online i multiplayerläge eller i Free play mot så kallade drivatarer, artificiella motståndare vars beteenden baseras på andra medspelare. Och på samma sätt håller Forza 5 koll på din körstil som sedan laddas upp i molnet och görs tillgänglig i dina Xbox-vänners Forza-spel. Helt klart ett coolt koncept.
Grafiken i spelet är riktigt läcker, Forza 5 renderas i 1080p och körs i 60 Hz. Ljuseffekterna när du kör med solen i vindrutan är makalöst snygga och bilarna och omgivningarna är knivskarpa på 65-tums-tv:n från Samsung som vi testade spelet på.

Trångt. I början av loppen blir det lätt trångt och det gäller att vara rädd om din fina bil så att den håller loppet ut.
Ska vi gnälla på någonting grafiskt är det att omgivningarna runt själva banorna är lite tråkiga, och det hade bidragit både till det grafiska helhetsintrycket och till fartkänslan med lite mer detaljer och byggnader närmare själva vägbanan. En annan sak som vi saknar är väderskiftningar. Alla lopp körs i soligt och fint väder, här hade vi gärna sett lite regnskurar åtminstone för att öka variationen.
Snålt med banor
En annan sak i spelet som snabbt blir tydlig för oss är att det har bantats ordentligt när det gäller antalet banor. Medan Forza 4 bjöd på 26 olika banor finns här endast 14 olika att välja mellan. Är det ett tecken på att utvecklaren har haft lite tajt med tid innan release kanske? Vi hoppas att vi får se ett nedladdningsbart paket med fler banor längre fram.
Trots att spelet bjuder på färre banor och bilar, jämfört med föregångaren har vi svårt att slita oss från Forza Motorsport 5. Det är helt enkelt så snyggt och har så bra kontroll att vi ändå gillar det skarpt. Köper du en Xbox One är det här ett spel du bara måste ha. Forza 5 är utan tvekan det bästa racingspelet till den nya generationen spelkonsoler.

Dyra bilar. Om du vill köra de mer exklusiva bilarna får du spela länge, eller köpa tokens…

+ Grafiken
+ Drivatars
– Bara 14 olika banor
– Dyrt eller tidskrävande att skaffa bilar
=
Den snyggaste och bästa racern just nu till den nya konsolgenerationen även om den känns något framstressad när det gäller antalet banor.

Grafik: 8
Ljud: 8
Kontroll: 9
Hållbarhet: 6