De nya sportigare versionen av Rav4 är här i form av en uppdaterad suv med hybriddrivlina. M3 har testat den under en vecka och intrycken är mestadels bra.
Toyota Rav4 är en genomtänkt och modern suv till bra pris, framför allt om du är ute efter en bil med fyrhjulsdrift, hög framkomlighet och generöst med utrymme. Jag har svårt för cvt-lådan och kvalitetskänslan i kupén är inte i topp. Kan du leva med det har du dock en mycket vettig bil. Missa inte: Stort test av senaste laddhybriderna
Rav4 har funnits så länge jag kan minnas och är för många synonymt med suv. Förra året var Toyota Rav4 Sveriges åttonde bäst säljande bil totalt sett (nyregistreringar enligt MobilitySweden) och det är inte svårt att förstå varför. Många förknippar den japanska tillverkaren med hög kvalitet samtidigt som det här är en praktisk bil för barnfamiljer. När jag för drygt ett år sedan testade laddhybridvarianten var jag inte jätteimponerad. Testbilen hade en del problem med värmen i kupén vintertid, något som många läsare också hört av sig om. Den här gången är det dock hybridmodellen i GR Sport-utförande jag har inne för test, ett paket som bara säljs i Sverige. Du sitter riktigt bekvämt i stolarna samtidigt som interiören känns luftig och genomtänkt. Jag uppskattar förvaringsmöjligheterna och att reglage som gör sig bäst med fysisk analog ratt har en sådan (volym- och temperaturinställning). Toyota har valt en mer grovhuggen design i kupén, vilket jag tycker är bra, liksom att du ser bra ut åt alla håll som förare. Mindre bra är dock vissa detaljer i materialvalet. Det är plastigt här och var och ratten är hal som en tvål och känns inte alls premium.
Moderna funktioner
Toyota ligger långt fram när det gäller förarhjälpmedel. Den adaptiva farthållaren och aktiva lane assisten fungerar riktigt mjukt och fint, utan att störa dig som förare med massor av onödiga varningar så fort en filmarkering inte är perfekt i vägbanan. Här finns också bra varningsystem i bilen och i tillbehörslistan finns en stor mängd intressanta tillval, till exempel head-up-display. Testbilen är dock uppkopplad och via appen MyT kan du exempelvis förvärma kupén innan avfärd. Trådlös Carplay fungerar också väldigt bra och här finns en bra plats i mittkonsolen där du lägger din telefon på trådlös laddning. Baksätet har bra benutrymme och du sitter bekvämt även som vuxen. Mätarklustret är helt digitalt i nya Rav4 – snyggt och lättöverskådligt. När du växlar mellan bilens tre olika körlägen – Eco, Normal och Sport – visas en animering i skärmen och därefter anpassas köregenskaperna. Här finns också ett “Trail”-läge som framför allt ger dig bättre fäste när det är halt eller slirigt underlag. Det här gjorde faktiskt märkbar skillnad när jag tog bilen på en tur längst med en oplogad snöig skogsväg. Bilen har även ett ev-läge, men detta är väldigt begränsat. Det fungerar bara i låg hastighet och under mycket kort tid, typ om du vill glida ned ljudlöst i ett parkeringshus. Hur är då bilen att köra när du inte är ute i bushen? Den går tryggt och stabilt på motorvägen och i stan. Här finns tillräcklig prestanda för att fixa omkörningar snabbt och säkert. Men den steglösa cvt-lådan för ett fasligt oväsen och jag är inte alls förtjust i den här typen av växellåda. Inte bara för att den (i min smak) omöjliggör det där sportiga känslan rent ljudmässigt, utan för att jag upplever för mycket fördröjning från det att jag trycker på gaspedalen tills att det faktiskt händer något. Om du inte stör dig på det här är det dock ingen stor grej.
Styv och sportig
GR Sport-versionen har fått styvare fjädring och anpassade dämpare för sportigare och mer aktiv körning, och visst är väghållningen fin. Sportbilskänsla och cvt-låda går dock inte ihop i min bok. Men jag gillar verkligen den utvändiga designen med den tuffa fronten och de svarta, tydliga hjulhusen. Huvudanledningen till att välja en hybridbil idag är ju att få ned förbrukning och utsläpp, därmed också fordonsskatten. Efter en vecka med den här bilen, blandad körning vintertid, snittar jag på 0,69 liter per mil. Inte dåligt men samtidigt ställer jag mig frågan om det är värt att köra en hybriddrivlina för den lilla besparingen jämfört med en renodlad bensinare. Nästan 3 400 kronor per år i skatt är ju inte jättebilligt heller. Men överlag är ändå det här på många sätt en vettig bil som passar många.
Fakta Toyota Rav4 GR Sport
Tillverkare: Toyota Pris: Från 485 900 kronor Motor: 2,5 liter bensinmotor + el, totalt 222 hk Växellåda: Variomatisk (CVT) Drivning: Fyrhjulsdrift Angiven bränsleförbrukning: 0,59 liter/mil blandad körning Markfrihöjd: 185 mm Vaddjup: 50 cm Fordonsskatt: 3 394 kr/år förhöjd år 1-3, därefter 822 kr/år Max släpvagnsvikt (B+): 1500 kg CO2-utsläpp: 132 g/km
Mitt jobb som chefredaktör är att se till att innehållet vi producerar håller högsta möjliga kvalitet. Kontakta mig om du har frågor eller synpunkter på det vi publicerar!