Nu är säsongen för elsparkar här, och vi har testat en modell som utmanar med egen stil och rimlig prislapp.
Av Martin Krall
M3
Sammanfattning
Expertbetyg
Fördelar
Laglig i trafiken
God acceleration
Kompakt format
Snygg form
Nackdelar
Bromsarna tar ojämnt
Lite bökig att fälla ihop
Väger ett par kilo för mycket
Omdöme
Med tanke på att du kan få Nitrox H10 – Air för runt 5 000 kronor kan den vara ett alternativ till de populära Xiaomi-modellerna. Den har en mer personlig stil och är överraskande rapp i accelarationen med tanke på motorns begränsningar. Bästa elsparkcykeln – heta modeller i test
H10 – Air från det svenska varumärket Nitrox är en kompakt och behändig elspark, med en trevlig design som ger den en egen karaktär och gör att den ser mer slimmad ut än den är. En välkommen detalj är att elsparken på ett snyggt sätt har utformats för att det ska gå att enkelt låsa fast den med en kedja. Det är förvånansvärt många elsparkar där det inte finns något vettigt ställe att fästa ett kedjelås, vilket ju borde vara en självklarhet. En annan detalj är en led-list längs sidorna som lyser med ett lila sken.
Appfri snabbstart
Det går snabbt att komma igång med H10, du behöver inte tanka ner någon app som ska parkopplas för registrering för att komma igång. Det är bara att skruva ihop och köra.
H10 håller sig inom den svenska lagens regler för att få framföras på allmän väg. Den gör max 20 km/h och har en motor på 250 watt. Det gör den lättare att rekommendera i dagsläget än en modell som du bara får köra på inhägnat område i Sverige.
Det är positivt att det finns tillverkare som tar fram modeller som är anpassade till det svenska regelverket. Att köra i trafiken med en modell som har starkare motor är en stor risk, dels är det olagligt och dels är det svårt att hitta ett försäkringsbolag som skulle försäkra den, så det kan bli väldigt dyrt om du skulle orsaka en olycka. Nitrox H10 – Air får plus-poäng för att det går att fästa ett kedjelås framtill.
För att vara en laglig modell är den ovanligt rapp i accelerationen (i snabbaste läget), vilket gör den både rolig att köra och att du kommer fram snabbare. Däremot tappar den likt alla 250 watts-modeller fart i uppförsbackar, för att helt stanna i större motlut. Så den passar bättre för personer med låg vikt som planerar att köra sträckor utan alltför stora backar.
Hackiga bromsar
Elsparken har inga stötdämpare så det är inte den mjukaste åkturen, och bromsarna tar lite ojämnt och hackigt. Men annars är det inte mycket att klaga på. Räckvidden är angiven till 35 km vid ekonomikörning, men de flesta kommer vilja köra i snabbaste läget, så du får räkna med att ladda ganska ofta.
På styret sitter en snyggt integrerad display som visar det viktigaste. Och handtagen är sköna att greppa. Styret hade gärna fått vara några centimeter bredare, men det är en smaksak. Handtagen är skönt utformade.
Fäll ihop och ta med
Vikten på 16 kilo är några kilo för mycket för att den ska vara helt perfekt att snabbt vika ihop och ta med sig, men det funkar. Anordningen för att fästa den i hopvikt läge är dock inte helt optimal. Du måste ta av dig handsken, fälla ut en ögla och sedan passa in styret så att det fäster. De borde ha sneglat på Xiaomis lösning, där man bara trycker till styret så sitter det. Väl på plats sitter det dock bra på H10, och fästet vid styrstången känns betryggande robust och ändå enkelt att hantera.
Hjulstorleken är på 8,5 tum, vilket är i minsta laget. Större hjul ger mjukare körning och risken att krascha på trottoarkanter och smågropar är mindre. Däcken är luftfyllda, och det finns även en modell som heter Solid istället för Air. Som namnet antyder är däcken då solida, så du slipper oroa dig för punkteringar. Jag har inte provkört den, men generellt brukar solida däck ge en stummare och skakigare åktur. Men det kan vara värt att prova.
Specifikationer
Modell: Nitrox H10 – Air Testad: April 2023 Mer info: Rull.se Motor: 250 W Batteri: 10 000 mAh,360 Wh Däck fram/bak: Luftfyllda, 8,5 tum Räckvidd fulladdad: Upp till 35 km Maxhastighet: 20 km/h Stötdämpare fram/bak: Nej Bromsar: Skivbroms fram, elektronisk bak Laddningstid: 5–6 tim Belysning: Fram, bak och på sidorna Hopfällbar: Ja Dimensioner hopfälld: 1086 x 483 x 485 mm Dimensioner öppen: 1086 x 483 x 1198 mm Vikt: 16 kg Maxvikt förare: 100 kg Lägst pris: 4 995 kr hos Rull.se