Drax Legend: Prisvärd och körglad elmoped med stort förvaringsutrymme
Med generöst förvaringsutrymme och underhållande köregenskaper har den nya elmopeden Drax Legend potential att bli en riktig storsäljare.
Av Andreas Bergsman
M3
Sammanfattning
Expertbetyg
Fördelar
Hög kvalitetskänsla
Förvaringsutrymmet
Köregenskaper
Nackdelar
Något låg sadel
Räckvidd
Omdöme
Drax Legend är en snyggt designad elmoped med en human prislapp och ett generöst förvaringsutrymme. Ett klockrent alternativ för den som värdesätter underhållande köregenskaper framför lång räckvidd. Stort test av elmopeder – äldre och nya modeller
Lagom till sensommarens svalare dagar och nätter, den tidpunkt då vi vanligtvis börjar se slutet av verksamhetsåret gällande tester av elcyklar, elsparkcyklar och elmopeder hör återförsäljaren Köp En Scooter av sig och frågar om vi är intresserade av att testa den senaste Drax-modellen, som precis lanserats. Ja, varför inte – säsongen är långt ifrån över så det är bara att damma av hjälmen och hoppa upp i sadeln. Och om vi börjar just med sadeln och förvaringsmöjligheterna den döljer är Drax Legend troligtvis en av de rymligaste modeller vi hittills stött på. Utrymmet på de flesta elmopeder är vanligtvis reserverat för batteriet. Har du tur får du även plats med en tunnare tröja och ett skivbromslås eller liknande säkerhetsanordning. Visst, du kan köpa till en toppbox för ytterligare lastutrymme, men det är knappast gratis och påverkar likaså designen på ekipaget.
Stort förvaringsutrymme
Men här har de tänkt till. Batteriet på Drax Legend har i stället förärats med en dedikerad plats under golvet framför sadeln, väl dolt under en låsbar lucka. Och förutom att utrymmet under sadeln frigörs för allehanda packning (en extra hjälm eller ett extra batteri är inga som helst problem) resulterar det även i en lägre tyngdpunkt som i sin tur bidrar till en ökad stabilitet under körning. Genialiskt! Udda, men smart placering av batteriet
Designen är inte mycket att orda om, Drax Legend ser ut som vilken nutida scooter som helst. De för några år sedan så populära svulstiga och böljande retroformerna är historia, nu är det mer futuristiska och kantiga linjer som gäller.
Tydlig och informativ display
Knappar och reglage är de vanligt förekommande, frånsett knappen på styrets högra sida som aktiverar backväxeln. Knappast en livsnödvändig funktion, men som säkerligen uppskattas av somliga när det är dags att parkera elmopeden. Centralt placerad på styret är en full-färgdisplay som visar batteristatus, hastighet och mätarställning. Den är tydlig och skarp, men väldigt reflekterande i vissa vinklar och den är inte enkel att avläsa i direkt solljus. Elmotorns maxeffekt är specad till 2 kW, vilket i sammanhanget kanske inte låter som en kioskvältare, men faktum är att den upplevs som riktigt pigg, med fullt tillräckligt bottendrag. Toppfarten nås från stillastående inom fem, sex sekunder och effektförlusten i kraftigare stigningar är försumbar.
Drax Legens inbjuder till aktiv körning och hanterar skarpa kurvor med bravur. Gången är i princip helt ljudlös och ekipaget är helt befriat från skrammel, gnissel och knarrande. Den känns helt enkelt väl hopskruvad och skivbromsarna nyper till exemplariskt när det väl behövs. Är det någonting vi har synpunkter på är det den för övrigt bekvämt stoppade sadeln, som vi upplever något låg i förhållande till golvet. Beskrivningen kanske haltar något men har du långa ben kan sittpositionen upplevas som något onaturlig med ”höga knän”.
Räckvidden är specificerad till fem mil, du når längre om du kör ekonomiskt. Föga imponerande men för många av oss ändå fullt acceptabelt, och som tidigare nämnts finns utrymme under sadeln för ett extra batteri (9 995 kr). Det enkelt löstagbara batteriet (1 440 Wh, 24Ah) väger runt nio kilo och laddas från tomt till fulladdat på cirka sex timmar.
Specifikationer
Modell: Legend Tillverkare: Drax Testad: augusti 2022 Mer info: www.kopenscooter.nu Typ: Elmoped klass 1 Motorstyrka: 2 kW Batteri: 60V, 24Ah Laddtid: 6 timmar Laddcykler: 800 Räckvidd (enligt tillverkaren): upp till 50 km Antal körlägen: 1 Maxhastighet: 45 km/h Hjul: 12 tum Broms bak:/fram: Skivbroms Fordonsvikt: 72 kilo (inkl. batteri) Batterivikt: 9 kilo Övrigt: Usb-utgång för att ladda mobilen Garantier: 2 år Rek pris vid test: 27 995 kronor Pris:23 995 kronor hos Kopenscooter.nu