Expertbetyg
Fördelar
- Snygg, sportig design
- Komfortabel och rymlig
- MMI med tillhörande onlinetjänster
Nackdelar
- Priset
- Långsam snabbladdning (DC)
Omdöme
Toksnygg och riktigt bekväm att både köra och färdas i som passagerare. Kvalitetskänslan är genomgående hög och infotainmentsystemet med tillhörande tjänster är användarvänligt. Priset avskräcker visserligen och snabbladdningskapaciteten imponerar inte, men i jämförelse med Audi Q4 e-tron eller Volkswagen ID.5 GTX faller valet utan tvekan på Skodan.
Stort test av elbilar – hetaste modellerna i test
Enyaq lanserades 2020 och är tillsammans med koncernsyskonen Audi Q4 e-tron och Volkswagen ID.4 riktiga storsäljare. Förra årets lanserades den som coupé och givetvis passar tjeckerna på att släppa en RS-variant, tillverkarens något sportigare och tuffare versioner av deras ordinarie modeller. Tänk Volkswagens ID.5 GTX, som man även delar drivlina med, i en något annorlunda skrud så har ni en bra jämförelse.

Och likheterna med kusinen är påtagliga. Yttermåtten är ungefär desamma på sånär, men Skodan har ändå ett större bagageutrymme: 570 liter jämfört med ID.5:ans 549 liter. Hårklyveri kanske, men ända värt att notera. Design och form är subjektivt, men sett enbart till yttre attribut väljer jag coupé-version av Enyaq framför Volkswagen ID.5 alla dagar i veckan.
Skoda framför Volkswagen
Och hur ofta händer det? Jag har haft flertalet Skoda i garaget och oavsett om det handlar om småbilar (Fabia) eller mellanklass (Octavia) har argumenten alltid varit ekonomiska, där förnuftet fått styra snarare än känsla. Några pulshöjare har de aldrig varit – fram till nu.
Enyaq Coupé RS iV tillhör en exklusiv skara modeller från Skoda som faktiskt har ett tilltalande yttre, med det sluttande bakpartiet som ger bilen ett helt annat designintryck än standardversionen. Testbilens giftgröna kulör Mamba Green, RS-specifika stötfångare, crystal face-grillen med högblank svart ram, liksom de feta 21 tums-däcken bidrar till en mer aggressiv och sportig framtoning. Läckert!


De sportiga ambitionerna är påtagliga även inne i kupén. Jag slår mig ner i det oförskämt bekväma och skålade förarsätet med svart mockaliknande klädsel kryddat med markerade limegröna sömmar; en design som präglar hela interiören inklusive paneler, dörrarnas insida samt mittkonsolen. Onekligen trivsamt och långt från vad vi är vana vid från tillverkaren. Det känns ”premium”, om uttrycket ursäktas, och faktiskt snäppet högre kvalitetskänsla än i Volkswagens motsvarighet.
Inte längre ett “lågprismärke”
Men smakar det så kostar det. Skoda Enyaq Coupé RS iV har ett grundpris på 699 000 kronor, Volkswagens ID.5 GTX startar på drygt 15 000 kronor mindre. Skoda har sedan flera år tillbaka påbörjat sin (pris-)klassresa och slogans som ”För nuftiga människor” eller ”Simply Clever” känns alltmer oberättigade. Värt att ha i åtanke är att om du adderar 30 000 kronor kan du ropa in en Tesla Model Y Performance (efter den omstridda prissänkningen).
Men ok, priset är saftigt. Samtidigt är, som tidigare konstaterats, kvalitetskänslan imponerande hög, och ute på vägarna slås jag av hur fint bilen ligger på vägen. Testbilen är utrustad med ett adaptivt chassi (tillval, ingår i Advance Plus Max-paketet för 40 000 kronor), parerar vägbanans ojämnheter riktigt effektivt och ljudisoleringen är exemplarisk. Effekten på 299 hästkrafter, via fyrhjulsdrift, skickar iväg ekipaget 0 till 100 km/h på 6,5 sekunder. Ingen hisnande prestanda alltså, och marginellt snabbare än iV 80x (6,9 sekunder).
Medioker snabbladdningseffekt
Högvoltbatteriet på 82 kWh (77 kWh netto) har en snabbladdningseffekt på upp till 135 kW samt upp till 11 kW vid AC-laddning. Enligt WLTP-testcykeln är energiförbrukningen, vid blandad körning, specificerad till 17,3 kWh/100 km samt en maximal räckvidd på 489 kilometer (588 kilometer vid enbart stadskörning). Siffor som säger något, men som i praktiken hamnar en bit från verkligheten. Med fulladdat batteri och runt nollan i Stockholm, beräknar bilen att vi kommer knappt 40 mil. Under testveckan låg medelsförbrukningen på 22,8 kWh/100 km.


Senaste generationen av Skodas infotainmentsystem är föredömligt överskådligt och lättnavigerat. Med konstant uppkoppling får du tillgång till ett gäng onlinetjänster inklusive fjärrstyrning från din mobiltelefon. Apple Carplay (trådlöst) liksom Android Auto är numera en självklarhet och ljudanläggningen presterar riktigt bra. Förarassistanssystemen är vältajmade och får högsta betyg. Med Travel Assist-funktionen aktiverad hålls bilen i körfältet och håller avstånd till framförvarande fordon utan ryckighet och panikartade korrigeringar.
Specifikationer
Modell: Enyaq Coupé RS iV
Tillverkare: Skoda
Testad: Februari 2023
Pris: Från 699 000 kronor
Kraftöverföring: Steglös växellåda, fyrhjulsdrift
Motor: Dubbla elmotorer, 299 hästkrafter, 460 newtonmeter
Räckvidd (WLTP): 497 km
Snabbladdning AC/DC: 11 kW/135 kW
Batteri: 82 kWh (77 kWh netto)
Prestanda: 0-100 km/h på 6,9 sek
Toppfart: 180 km/h
Fordonsskatt: 360 kr/år